Ultimul raport al Federal Reserve Bank of New York (FRBNY), cu privire la evoluţia datoriilor gospodăriilor din SUA în T2 2019, arată că nivelul acestora a atins un nou record, de 13,86 trilioane de dolari, care a depăşit recordul din perioada anterioară crizei, înregistrat în T3 2008, cu 1,185 trilioane.
Conform datelor de la FRBNY, soldul creditului ipotecar a crescut cu 162 de miliarde faţă de trimestrul anterior, până la 9,41 trilioane de dolari. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, creditul ipotecar a crescut cu 407 miliarde.
A doua componentă majoră a creditului acordat gospodăriilor, creditul pentru studii, a scăzut uşor în T2 2019, cu 8 miliarde de dolari, după o creştere cu 29 de miliarde în trimestrul precedent, şi a ajuns la un sold de 1,48 trilioane de dolari. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, creditul de studii a crescut cu 73 de miliarde.
Rata creditelor de studii cu întârzieri de plată de cel puţin 90 de zile s-a menţinut relativ constantă, la 10,83%, faţă de 10,85% în trimestrul precedent, fiind cu un punct procentual sub recordul de 11,83% înregistrat în T3 2013.
Această rată nu reflectă însă adevărata dimensiune a dificultăţilor de rambursare a creditelor de studii. După cum se subliniază în raportul de la FRBNY, "rata publicată a restanţelor subestimează adevărata rată a restanţelor, deoarece jumătate dintre creditele de studii se află în perioada de graţie sau beneficiază de amânarea plăţilor".
În aceste condiţii, "rata de neperformanţă a creditelor pentru studii este de circa două ori mai mare decât cea publicată".
O evoluţie îngrijorătoare s-a înregistrat însă la nivelul creditelor acordate pentru achiziţia autovehiculelor, care şi-au menţinut tendinţa de creştere doar pe fondul reducerii semnificative a standardelor de creditare.
Soldul creditelor auto a crescut cu 17 miliarde de dolari în T2 2019 şi cu 59 de miliarde faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 1,297 trilioane de dolari (vezi graficul 1).
Rata creditelor auto cu restanţe de peste 90 de zile a coborât uşor, până la 4,64%, de la 4,69% în T1 2019, însă arată un nivel similar cu cel din T3 2009 (vezi graficul 2).
Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, rata de neperformanţă a creditelor auto a crescut cu 47 de puncte de bază, de la 4,17%.
În aceste condiţii, valoarea nominală a creditelor auto cu restanţe de peste 90 de zile a atins un nou record în T2 2019, de circa 60,2 miliarde de dolari, după o creştere cu 8,6 miliarde faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (vezi graficul 3).
Conform datelor de la FRBNY, debitorii cu rating de credit subprime au ajuns să reprezinte circa 21% din creditele auto nou acordate.
Analistul Wolf Richter scrie pe blogul său că situaţia este deosebit de gravă, deoarece creşterea semnificativă a ratei restanţelor s-a înregistrat într-o perioadă de creştere economică marcată de o rată a şomajului aflată foarte aproape de minimul ultimelor cinci decenii şi nimeni nu pare să se întrebe ce se va întâmpla când economia va intra în recesiune.
În ceea ce priveşte sursele acestor credite, Richter arată că "marile bănci s-au dovedit conservatoare în acordarea lor", iar "cei mai agresivi au fost creditorii specializaţi", respectiv instituţii financiare nebancare.
După cum subliniază analistul american, acestea au încercat să-şi reducă riscul de credit prin securitizarea creditelor auto acordate, iar titlurile rezultate "au ajuns peste tot, de la fonduri de obligaţiuni din SUA până la fonduri de pensii ale unor oraşe din Scandinavia".
Situaţia este cunoscută, nu-i aşa? Singura necunoscută pare să fie acum doar perioada care va mai trece până la dezvăluirea dimensiunilor şi primelor efecte globale ale bulei subprime de pe piaţa creditelor auto din SUA.