Creşterea cotei statului la Roşia Montană, condiţionată de investitor de legi favorabile operatorilor

Ziarul BURSA #Companii #Bunuri Industriale / 1 noiembrie 2011

Guvernul negociază cu Gabriel Resources majorarea cotei de participaţie la Roşia Montană de la 19,3% la 22,5%, investitorul respingând însă creşterea redevenţei şi împărţirea controlului cu statul şi condiţionând suplimentarea numărului de acţiuni de un cadru legal mai favorabil operatorilor minieri.

O uşoară creştere a participaţiei statului la proiectul minier Roşia Montană, unde zăcământul de aur este concesionat companiei Roşia Montană Gold Corporation (RMGC) în vederea exploatării, este singura formulă acceptată de către compania canadiană Gabriel Resources în negocierile cu Executivul de la Bucureşti, dar şi aceasta condiţionat de crearea unui cadru legislativ "de îmbunătăţire" a activităţii operatorilor minieri, relevă un document guvernamental citat de Mediafax.

Aprecierea autorităţilor este că proiectul va reprezenta una dintre cele mai mari investiţii private directe, în valoare de peste 4 miliarde dolari, şi va aduce avantaje economice României datorită efectului de multiplicare, în valoare de peste 16 miliarde dolari.

Compania Gabriel Resources controlează 80,68% din capitalul RMGC, participaţie la care a ajuns în urma unor majorări succesive de capital, în timp ce Minvest Deva, aflată în portofoliul Ministerului Economiei, deţine 19,31% din titluri. Redevenţa pentru exploatările de aur este în prezent de 4% din valoarea producţiei.

Guvernul a mandatat Ministerul Economiei să renegocieze contractul cu Gabriel Resources, singura variantă acceptată până la acest moment de către investitor fiind însă doar o creştere uşoară a participaţiei statului la proiect, nu şi majorarea redevenţei.

Directorul general al RMGC, Dragoş Tănase, a declarat: "În ciuda eventualelor păreri contrare, România obţine deja peste jumătate din veniturile generate de proiectul de la Roşia Montană. Suntem însă întotdeauna deschişi să discutăm orice aspect al proiectului minier cu reprezentanţii guvernului şi intenţia noastră este să dezvoltam un proiect de nivel mondial, de care România sa fie mândră. În această etapă nu pot face niciun comentariu specific cu privire la discuţiile curente cu guvernul".

Sebastian Vlădescu, consultant pentru la "Roşia Montană Gold Corporation", ne-a spus că nu comentează informaţiile. "Compania va da comunicate oficiale", a mai precizat Sebastian Vlădescu.

Trei scenarii

Cele două părţi au discutat trei scenarii, respectiv menţinerea redevenţei la 4% şi a cotei statului la 19,3%, menţinerea redevenţei la 4% şi majorarea cotei statului la 25% şi creşterea redevenţei la 8%, dublu faţă de nivelul actual, cu menţinerea cotei statului la 19,3%. Documentul citat relevă însă că investitorii au susţinut că ultimul scenariu, singurul care prevede majorarea redevenţei, nu este acceptabil, având în vedere "impactul pe profitabilitatea proiectelor miniere şi riscul de nefinanţabilitate", în consecinţă investitorii fiind dispuşi doar să crească participaţia statului în proiect "în limite rezonabile".

Investitorii au arătat că ar putea fi de acord cu creşterea participaţiei statului până la 22,5%, la momentul obţinerii autorizaţiei de construcţie, dar numai sub rezerva "apariţiei condiţiilor necesare" implementării proiectului minier în parteneriat cu statul, incluzând crearea unui cadru legislativ "de îmbunătăţire" a activităţii operatorilor minieri.

Reprezentanţii Ministerului Economiei au solicitat o creştere a aces-tei participaţii la 30-33% sau 25-27%, dar însoţită de o clauză care să prevadă că deciziile în cadrul companiei Roşia Montană Gold Corporation vor fi luate 50%-50% de către acţionari, clauză de control care a fost însă respinsă de către investitori.

În privinţa îmbunătăţirii cadrului legal, comisia de negociere a susţinut că Guvernul nu se poate angaja pentru aprobarea unor legi, cum este modificarea Legii minelor, deoarece aceasta este de competenţa Parlamentului, dar investitorii au precizat că nu este vorba de obligaţii asumate de Guvern, ci de o clauză care conţine "condiţii suspensive", respectiv că investitorul este de acord cu o creştere a participaţiei statului la momentul la care apar "condiţiile obiective pentru progresul proiectului".

Comisia de negociere a solicitat totuşi să se menţioneze că Guvernul nu îşi asumă obligaţii cu privire la îndeplinirea acestor condiţii, ci doar va susţine iniţiativele legislative res-pective.

Documentul citat mai arată, în concluzie, că având în vedere condiţionarea de către investitorul majoritar a renegocierii participaţiilor statului în proiect de "semnarea unui acord cu Guvernul", este necesară analizarea de către Executiv a oportunităţii negocierii acestui acord şi, în cazul în care răspunsul este afirmativ, crearea unei comisii de negociere din care să facă parte şi alte ministere, precum Finanţele, Mediul, Cultura, Administraţia şi Internele, Dezvoltarea Regională.

În urmă cu trei săptămâni, pre-şedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale (ANRM), Alexandru Pătruţi, declara că Guvernul negociază majorarea cotei de participaţie a statului la Roşia Montană Gold Corporation şi creşterea redevenţelor pentru exploatările de aur.

El a arătat că ANRM a pregătit deja un proiect de majorare a redevenţelor, dar preţul aurului fluctuează încă pe piaţa internaţională şi se aşteaptă un moment de stabilizare a preţului. "Vrem să stabilim un nivel al redevenţelor astfel încât nici statul român să nu piardă şi nici investitorii să nu fugă", a spus şeful ANRM.

Legea minelor din 2003 prevedea o redevenţă de 2% pentru aceste produse minerale, taxă majorată la 4% în 2009.

În luna august, Ministerul Finanţelor prezentase public de altfel un proiect de ordonanţă privind creşterea redevenţei pentru aur, platină şi argint de la 4% la 6% din valoarea producţiei, act normativ care nu a fost însă aprobat de Guvern până la această dată.

Proiectul de ordonanţă a fost elaborat după ce preşedintele Traian Băsescu, care s-a declarat de mai multe ori un susţinător al începerii exploatării miniere de la Roşia Montană, a afirmat că proiectul de la Roşia Montană "trebuie făcut", dar cu condiţia să fie "renegociată partajarea beneficiilor".

Băsescu a spus că este obligatoriu de renegociat contractul pentru exploatarea minieră, menţionând însă că statul are şi alte pârghii, deoarece "redevenţa este în lege, nu în contract".

Directorul tehnic al companiei Roşia Montană Gold Corporation, Cecilia Szentesy, a declarat la momentul acelor afirmaţii, în luna septembrie, că reprezentanţii RMGC sunt dispuşi la orice discuţii cu oficialii statului privind beneficiile din proiectul de la Roşia Montantă, dar că participaţia României este deja "competitivă", având în vedere că 56% din beneficiile acestui proiect rămân în România din taxe, impozite, redevenţe, precum şi sume din vânzarea aurului şi argintului.

Actul constitutiv din 2011 al companiei stabileşte însă că Roşia Montană Gold Corporation poate vinde în avans aurul şi argintul pe care le va extrage, pentru finanţarea operaţiunilor companiei, iar statul nu va încasa dividende atât timp cât Minvest Deva, acţionar minoritar, va avea datorii faţă de Gabriel Resources rezultate din majorări de capital.

În 2009, Gabriel Resources a acordat Minvest un împrumut de 26,55 milioane de euro pentru participarea la majorarea capitalului.

Zăcământul de aur din localitatea Roşia Montană (judeţul Alba) este cel mai important din România, fiind evaluat la aproximativ 300 de tone de aur şi 1.600 de tone de argint.

Contactat de ziarul Bursa, Gabriel Zbârcea, partener în cadrul casei de avocatură Ţuca Zbârcea şi Asociaţii, consultant pentru Roşia Montană Gold Corporation, a declarat: "Nu am citit documentul(publicat de Mediafax-nr. red) şi nu ştiu despre ce vorbiţi.

Vă daţi seama că oricare avocat de la noi din firmă implicat într-un asemenea proiect are interdicţie prin contract să vorbească.

Nu am cum să comentez. Nu-mi dau seama de unde sunt informaţiile acestea, cine le-ar fi dat celor de la Mediafax, dacă sunt reale sau dacă sunt doar declaraţii şi încercări de sondare, poate, a aşteptărilor". (V.M.)

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Normal ca investitorul respinge renbegocoierea. Pai dupa ce a asteptat 14 ani, in care nu s-a intamplat nimic, acuma sa se mai si negocieze in defavoarea lui, mai ales ca profitul tot de partea Romaniei ramane!!!Nu se poate asa!!!

    Acest proiect ar putea sa ne ajute pe noi, poporul tarii dar si economia Romaniei!!!! Nu prea avem alte solutii mai bune la ora actuala, de acea nu ar trebui sa dam cu piciorul in proiectul asta!!!

    Ce sa mai negociezi???? in 14 ani nu am fost in stare de nimic, i am tinut pe oamenii astia degeaba si acuma vrem sa si renegociem!!!!

    Acest proiect ne poate aduce destule beneficii, de aceea mineritul ar trebui incurajat sa continue la noi in tara, nu avem de ce sa ne opunem proiectului!!!

    Nu pot sa cred ca dupa 14 ani romanii inca mai au tupeu sa negocieze. Pai ar trebui sa ne crape obrazul ca nu am facut nimic, iar aceasta companie a avut atat rabdare cu atra noastra!!!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9738
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4662
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2921
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9047
Gram de aur (XAU)Gram de aur369.6415

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb