Una din cele mai controversate condiţii din legislaţia veche a achiziţiilor publice, "preţul cel mai scăzut", se regăseşte în noile acte normative într-o formă extinsă, sub forma mai multor principii menite să ne alinieze la normele europene din domeniu.
"Preţul cel mai scăzut nu mai este criteriu unic în atribuirea contractelor cu bani publici, dar nu a dispărut, ba chiar a rămas primul principiu al procedurilor de achiziţie publică.
Bogdan Puşcaş, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), a precizat, citat de Mediafax: "În ceea ce priveşte modul de evaluare a ofertelor, autorităţile contractante vor avea acum de ales între patru criterii de atribuire, respectiv: preţul cel mai scăzut, costul cel mai scăzut, cel mai bun raport calitate-preţ, cel mai bun raport calitate-cost, în funcţie de particularităţile fiecărui contract. Aşadar, criteriul de atribuire «preţul cel mai scăzut» nu a fost eliminat, ci au fost reglementate cazuri specifice în care nu este oportună aplicarea acestuia".
Domnia sa a mai subliniat că noua legislaţie a achiziţiilor publice schimbă abordarea şi propune cheltuirea fondurilor publice în mod eficient: "Aici mă refer la principiul promovat de Comisia Europeană - Best Value for Money, adică obţinerea celui mai bun raport preţ-calitate".
Specialiştii în achiziţii publice lucrează deja cu noua legislaţie. Aceştia recunosc că marea încercare va veni atunci când se vor deschide liniile de finanţare europeană pentru exerciţiul 2014- 2020.