Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) face o serie de recomandări, întru-un comunicat, celor care intenţionează să contracteze un credit de la o bancă sau de la o instituţie financiară nebancară (IFN). Reprezentanţii CSALB susţin că aceste recomandări vin ca urmare a "analizei solicitărilor formulate de către clienţii care se adresează CSALB".
Instituţia de mediere le spune potenţialilor debitori:
"- înainte de încheierea unui contract de credit (cu o bancă/IFN) citiţi întotdeauna cu atenţie întregul document care vă este prezentat, inclusiv eventualele note explicate, aflate în subsolul paginilor/la finalul documentului;
- în măsura în care există termeni specifici domeniului bancar pe care nu îi înţelegeţi sau pe care îi înţelegeţi doar parţial, solicitaţi consilierului de clientelă (de la bancă/IFN) să vă explice clar care este sensul acestor termeni;
- în măsura în care explicaţiile primite de la consilier nu v-au lămurit pe deplin, este bine să solicitaţi ajutorul unei persoane specializate în acest domeniu (cu pregătire juridică sau economică, de obicei), astfel încât să fiţi pe deplin lămuriţi asupra conţinutului fiecărei clauze din contract; fiecare clauză pe care nu aţi înţeles-o la data semnării contractului poate reprezenta un potenţial risc pe parcursul derulării acestuia, mai ales în cazul contractelor încheiate pe durate lungi de timp;
- acordaţi atenţie mai ales capitolului referitor la costuri: dobânzi, comisioane, dobânzi penalizatoare etc.; fiţi siguri că aţi înţeles modul lor de calcul şi la ce anume se raportează aceste costuri: la soldul iniţial al creditului, la soldul curent etc.;
- în măsura în care nivelul acestor costuri se raportează la diferiţi indici de dobândă interbancară de tipul: LIBOR, EURIBOR, ROBOR etc. căutaţi surse de informaţii referitoare la evoluţia acestora. În acest mod, veţi avea o imagine mai clară asupra evoluţiei nivelului de dobândă, şi, implicit, a posibilei evoluţii a costurilor viitoare asociate creditului contractat;
- de asemenea, acordaţi atenţia cuvenită garanţiilor constituite în favoarea băncilor/IFN-urilor: imobilele/bunurile mobile/veniturile, aduse în garanţie (ipotecă/gaj) de către clienţii debitori sau de către garanţii acestora, constituie primele bunuri care pot fi urmărite şi valorificate de către bănci/IFN-uri, în situaţia în care se vor declanşa procedurile de recuperare (de executare silită);
- discutaţi direct şi în cel mai scurt timp posibil cu banca/IFN ori de câte ori întâmpinaţi dificultăţi de rambursare a ratelor de credit conform scadenţarelor primite/graficelor de rambursare;
- nu uitaţi că, în orice fază a raporturilor dumneavoastră contractuale cu băncile/IFN-urile, puteţi apela la serviciile gratuite ale CSALB pentru a vă soluţiona diferendele ce pot apărea: o puteţi face direct/personal sau puteţi fi reprezentaţi de avocaţi (în acest caz, onorariul este suportat de consumatori). De asemenea, puteţi fi reprezentaţi de asociaţiile de protecţie a consumatorilor din care faceţi parte sau de către alte terţe persoane (în ultimul caz fiind necesară şi o împuternicire notarială)".
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar a fost înfiinţat în primăvara anului trecut, pentru rezolvarea litigiilor dintre bănci şi clienţi. Conform conducerii acestuia, CSALB se vrea "o variantă viabilă de restabilire a echilibrului dintre consumatori şi instituţiile financiar-bancare". Finanţarea Centrului este asigurată de bănci - acesta fiind unul dintre aspectele care i-a nemulţumit pe clienţi încă de la început -, însă conciliatorii nu vor fi plătiţi direct de instituţiile financiare, ci vor fi remuneraţi prin intermediul Centrului, indiferent de soluţia dată, în favoarea clientului sau a băncii, după cum a explicat, anul trecut, Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB. Centrul SAL este condus de un Colegiu de Coordonare format din cinci membri, câte unul de la BNR, ANPC, ARB şi asociaţiile de consumatori, iar unul independent, ales de ceilalţi patru.