Compania Softronic SRL din Craiova a obţinut o finanţare de 14 milioane euro de la Raiffeisen Bank, garantată de EximBank, prin emiterea unor garanţii în numele şi în contul statului român, potrivit unui comunicat de presă.
Acesta arată că împrumutul este destinat acoperirii costurilor de producţie şi livrare pentru şase locomotive electrice, care vor intra în dotarea companiei Green Cargo AB din Suedia.
În iunie 2017, Softronic a semnat un contract cu operatorul feroviar Green Cargo din Suedia pentru livrarea a opt locomotive Transmontana. Primele două locomotive au fost deja produse şi livrate, în prezent aflându-se în faza finală de testare. Următoarele 6 locomotive, a căror producţie este finanţată de Raiffeisen Bank, vor fi livrate începând de la finalul anului 2019, până la mijlocul anului 2020. Softronic SRL este singurul producător de locomotive electrice din estul Europei.
Radu Zlatian, director Cercetare-Dezvoltare la Softronic, a declarat: "În momentul de faţă, Softronic are capacitatea de a produce aproximativ 9-10 locomotive pe an. Locomotiva LEMA este un proiect original al firmei Softronic, primul exemplar fiind fabricat în anul 2010. Până în prezent am fabricat 36 de locomotive, destinate în special operatorilor feroviari trans-portatori de mărfuri. Locomotivele noastre circulă pe cai ferate din Româ-nia, Ungaria, Slovacia şi, mai nou, din Suedia. Pentru transportul de călători, fabricăm trenul electric Hyperion, care reprezintă materializarea experienţei noastre în proiectarea şi construcţia de material feroviar de înaltă performanţă".
La rândul său, Cristian Sporis, vicepreşedinte Corporaţii la Raiffeisen Bank, subliniază: "Finanţăm producţia şi exportul partenerului nostru Softronic pentru că ne dorim să sprijinim economia românească să fie competitivă pe orice piaţă. Avem toate ingredientele succesului în această tranzacţie - creativitate, capacitate de producţie şi execuţie, management performant, piaţă de desfacere şi produse de cea mai înalta calitate".
Structura de garantare este o componentă importantă în accesarea oricărui tip de finanţare, iar garanţiile pe care statul român le emite prin intermediul EximBank sunt o resursă sigură şi eficientă pe care firmele, prin intermediul băncilor comerciale, ar putea să o exploateze mai mult, consideră Traian Halalai, preşedintele executiv al EximBank.
Acesta a menţionat: "În acest context, este cu atât mai importantă decizia Raiffeisen Bank de a valorifica facilităţile oferite de EximBank într-un parteneriat ce deschide noi oportunităţi de dezvoltare pentru un business autohton. Încurajăm şi alte bănci comerciale să urmeze acest model, în beneficiul net al companiilor româneşti".
Softronic este o companie nouă pe piaţa materialului rulant - a fost înfiinţată în 1999 având capital integral românesc. Produsele de bază sunt locomotiva electrică cu tracţiune cu motoare asincrone (LEMA - Transmontana) şi trenul electric multiunit pentru călători (Hyperion). Atât locomotivele, cât şi trenurile sunt proiectate pentru eficienţă energetică maximă, recuperând energia consumată la frânare. Pentru fabricaţia celor două produse, Softronic a proiectat şi produce toate elementele mecanice necesare, motoare electrice de tracţiune, convertoare statice pentru tracţiune sau servicii auxiliare, echipamente de control, comandă şi siguranţă.
"Transmontana" este cea mai performantă locomotivă electrică fabricată în Europa, fiind omologată de Autoritatea Feroviară Română şi deţine autorizaţii de circulaţie pe căile ferate din Bulgaria, România, Ungaria, Slovacia şi Suedia.
"Hyperion" este un tren electric de călători care îndeplineşte cerinţele specifice standardelor Europene (EN şi UIC) şi respectă Specificaţiile Tehnice de Interoperabilitate. La baza fabricării sale a stat un proiect dezvoltat în anul 2012.