Procesul verbal de recepţie pentru proiectul "Master Plan al Portului Constanţa" a fost semnat, vineri, 1 iulie, în urma aprobării documentului la nivelul Comitetului Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor, anunţă compania naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa (APMC),
APMC a finalizat astfel proiectul "Master Plan al Portului Constanţa", finanţat din fonduri structurale în cadrul Programului Operaţional Sectorial Transport 2007 - 2013, Axa Prioritară 2 2 - "Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de transport în scopul dezvoltării unui sistem naţional durabil de transport". Proiectul a avut o valoare de 4.050.000 lei (fără TVA) şi a fost elaborat de asocierea SC Ernst & Young SRL Bucureşti - Inros Lackner AG, Germania.
Master Planul Portului Constanţa constă în realizarea unei planificări strategice pentru porturile Constanţa, Midia şi Mangalia, pe termen mediu şi lung, până în anul 2040, în condiţiile asigurării unei continuităţi a dezvoltării portuare, cu exploatarea eficientă a resurselor şi infrastructurii existente, orientate spre necesităţile reale ale pieţei, susţin reprezentanţii companiei naţionale.
"Master Planul Portului Constanţa reprezintă strategia de dezvoltare a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa până în anul 2040, dar nu este un document restrictiv. Porturile operează într-un mediu comercial dinamic şi este esenţial ca acestea să aibă flexibilitatea de a se adapta la cerere, în contextul competiţiei şi al pieţei, de aceea acesta va fi revizuit periodic. Rolul Master Planului este de a sprijini administraţia în procesul decizional", se arată în anunţul menţionat.
Master Planul Portului Constanţa a fost coroborat cu Master Planul General de Transport (MPGT), prin includerea proiectelor propuse în raportul "Planuri alternative de dezvoltare", cu menţiunea că orizontul de timp propus de MPGT este până în anul 2030, astfel încât doar proiectele pe termen scurt şi mediu din acest master plan au fost incluse în Master Planul General de Transport al României, precizează reprezentanţii APMC.
• Constanţa - un port prea îndepărtat
În timp ce la Bucureşti se semna recepţia finală a proiectului de master plan, Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa a fost gazda evenimentului "Constanţa - un port prea îndepărtat", organizat de Constanţa Port Business Association şi Liga Navală Română, pe tema respectivului document strategic. Prin această acţiune, stakeholderii portului Constanţa au fost invitaţi să răspundă la întrebarea: "Portul Constanţa, poarta de est a Uniunii Europene, asset al hinterlandului continentului, oportunitate pentru diminuarea congestiei şi a costurilor directe şi indirecte ale aglomerării de trafic din Europa de Nord sau o mostră muzeală a organizării infrastucturii portuare a anilor '80, teren al ambiţiilor politice de nivel local, fară viziune şi fără strategie, care să-l transforme în platformă intermodală pentru care a fost proiectat?"
Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României a vorbit despre problemele portului constănţean, afirmând că, din păcate, tot ce se întâmplă în portul Constanţa, în ceea ce înseamnă comunitatea portuara şi în special cu infrastructura acestuia, se afla într-un plin proces de involuţie.
Domnia sa a afirmat că, CCIR promovează la fiecare eveniment public coridorul 7 paneuropean dar, conştientizează problemele care există la momentul acesta. Astfel, nu se poate vorbi de o navigabilitate de 365 de zile pe an a Dunării şi există diferite abordări ale partenerilor de pe Dunare (Ungaria, Bulgaria, Slovacia), legate de administrarea acesteia. Toate acestea sunt probleme care ar trebui să preocupe, pentru că viitorul portului Constanţa este legat şi de infrastructura din hinterland care trebuie să-l deservească. În acelaşi timp, administraţia portului nu se implică, din păcate, în dezvoltarea infrastructurii, Mihai Daraban adăugând că, în port, cheurile, adâncimile de acostare, şi căile de acces lasă mult de dorit.
La rândul său, vicepreşedintele Ligii Navale Române, Costel Mitu, a desfiinţat practic master planul elaborat, considerând că el este "inutil, rămas în urmă cu 20 de ani, nerealist şi aberant", aducând o serie întreagă de argumente în acest sens.
Reamintim că acest master plan a provocat, pe parcursul realizării lui o serie întreagă de controverse, susţinute de nemulţumirile principalilor operatori portuari şi de săptămani întregi de demonstraţii vocale ale sindicatelor portuare.
În anul 2002, a fost elaborat un alt master plan al portului Constanţa, de către "Japan International Cooperation Agency" (J.I.C.A.), ce acoperea o strategie de dezvoltare până în anul 2020, proiect finanţat de către guvernul Japoniei, care acum este considerat mult mai profesionist realizat faţă de actualul proiect ce se doreşte o actualizare a acestei strategii.