Trei puncte de reper, subtil, complex legate între ele, care dau seamă despre ceea ce suntem acum, o sută de ani de la evenimentul căruia îi spunem "Marea unire". Nu pentru că am fi avut, ori am avea astăzi, un sistem coerent de repere şi valori pentru evaluarea ei, ci doar pentru că vine după o altă "Unire". Mai mică, desigur, de vreme ce în ordinea absolută a legii numerelor, doi (Moldova şi Ţara Românească) este mai mic decît trei (Moldova, Ţara Românească, Transilvania), plus încă ceva pe deasupra! În realitate, nu ştim nici măcar cînd s-a realizat cu adevărat o unire. În timp, procesele integrative generate de noua realitate statală nu au fost nici liniare, nici continui, nici nu au decurs cu intensitate constantă, dimpotrivă. Au fost întretăiate, deformate, întrerupte de contracurente mînate de forţe centripete, de rupturi şi dislocări teritoriale, economice şi societale, uneori mai aspre, alteori abia perceptibile, uneori temporare, alteori destinate parcă să rămînă permanente. Fenomenul este încă activ şi astăzi. În România, la fel ca şi în Italia, Franţa, Germania sau Marea Britanie, ca să luăm doar cîteva exemple. Cert este doar un singur lucru: pentru noi, la 1918, conţinutul statalităţii s-a schimbat, iar rezultanta a fost apariţia unui nou actor politic şi economic pe harta Europei, România. În rest, politica ne-a vînturat dintr-un orizont geo-politic, într-altul, dintr-o alianţă militară în alta, din zona lumii libere, în cea a lagărului ţărilor socialiste (acest termen era obligatoriu în referirile şi discursurile oficiale, pînă prin 1966-67!). Toate acestea urmare a neghiobiei, cecităţii şi încapacităţii celor care au ajuns să decidă, la vîrf, în politica României, plus "logica de fier" a puterii armelor şi armatelor care au sedimentat pentru mai bine de jumătate de secol dominaţia sovietică asupra Europei de Est şi influenţa ei semnificativă asupra Europei Occidentale. Politica, cu siguranţă, a contribuit la realizarea actului unirii de la 1918, dar nu şi la procesul sedimentării unei identităţi. Cu atît mai puţin a uneia, naţionale. Pentru cei care nu ştiu, poate nu este rău să menţionăm că după excesul şi abuzul din perioada interbelică, termenul "naţional", inclusiv în sintagme ca imn naţional, drapel naţional, nu mai vorbim de identitate naţională, a fost extirpat din vocabularul curent al limbii oficiale şi chiar al celei îngăduite în şcoli sau instituţii publice, aproape o jumătate de secol, după cel de-al doilea război mondial!!! Statutul său incert şi degradat a rămas acelaşi după 1989, cînd ne-am prăbuşit într-un alt ocean de abuz, asemănător celui interbelic, fără ca astăzi să mai avem motivaţia şi suportul istoric al celor de atunci. La noi, astăzi, toate cele, de la bibliotecă, la terenul şi echipa de fotbal şi de la drumuri la instituţii publice, toate sunt naţionale, ducînd termenul în deriziune şi golire de orice conţinut cu putere de semnificaţie.
În pictura murală a lui Sigismund Goetze, de pe scara principală a Foreign Office-ului, dedicată momentului creării Ligii Naţiunilor, undeva în rîndul doi, în spatele Italiei şi Franţei, care încadrează Britania salutînd de la egal, la egal America, se află o transfigurare feminină a României, purtînd pe cap un ulcior. Nu ştim ce conţine. "Idealiştii" susţin că nu poate fi decît apă, desigur vie, în timp ce "realiştii" văd o referinţă la "catran", bogăţia lichidă a pămîntului care va marca mai mult decît orice altă circumstanţă economică, politică sau culturală, istoria noastră de secol XX. Ar putea fi acesta un reper identitar? Geo-politic da. Cultural? Cu siguranţă, nu! Trebuie să căutăm în altă parte. Nu fără temei, limba este considerată de mai toată lumea liantul, dacă nu creuzetul identităţii naţionale. În realitate, limba este orice, mai puţin un invariant. E vie şi se schimbă, mult, uneori radical. Noi, cei de astăzi, nu suntem în stare să vorbim în limba celor de la 1918. Vocabularul lor ne este în cea mai mare parte străin, regulile de scriere şi gramatică sunt destul de mult schimbate. Nici ei nu ar înţelege mare lucru din ceea ce vorbim noi astăzi, nu în domenii specializate, nici măcar în universul activităţilor de zi cu zi. După cum o spun mărturiile vremii, ei, ca şi noi, păreau preocupaţi mai degrabă "să strice limba cea veche", adăugîndu-i, adesea alandala, cuvinte împrumutate din alte orizonturi lingvistice căci aşa era şi a rămas pînă astăzi "de bon ton" sau dacă preferaţi kool! Poate că portretele moftangiului român şi al moftangioagei române, schiţate de Caragiale, par unora prea "dure". În realitate, ele reprezintă, împreună, un mic tratat de sociologie a influenţelor şi interferenţelor culturale-civilizaţionale, specifice societăţilor "de periferie". În cazul de faţă, cel al României, la contactul cu zona tutelară a Franţei. Tendinţa naturală a limbii este diferenţierea şi schimbarea, nicidecum uniformitatea aşa cum ar cere un criteriu stabil, identitar. Limba a jucat acest rol, dar nu "de bună voie", ci constrînsă, deformată, ba chiar maltratată, pe ici pe colo, de instituţiile statale. În primul rînd şcoala, urmată îndeaproape de administraţie şi armată. Pînă la un punct, Academia Română, a jucat şi ea un rol important în acest proces. Ele au obligat dacă nu limba, atunci cu siguranţă cîteva generaţii de vorbitori, de utilizatori ai ei, să o folosească într-un anume fel, au regularizat vocabularul şi regulile gramaticale.
Cultura "cultă" este al doilea suspect de serviciu, cînd vine vorba despre crearea identităţii colective. Într-un puseu de creativitate care nu va mai putea fi uşor egalat, secolul XX a pus pe aproape toate palierele creaţiei culturale semne de referinţă, lăsate de personalităţi de marcă. De la ştiinţă, la artele plastice, de la muzică, teatru şi poezie, pînă la sociologie şi filosofia culturii, România este un teritoriu cu elemente de identitate precise, semnificative în orizontul civilizaţiei occidentale şi nu chiar rare. Din păcate, cultura "populară" şi rădăcinile ei autentice au fost aproape total distruse de aberaţiile oficalizate ale "revoluţiei proletare" şi ale "colectivizării", respectiv prin depopularea şi îmbătrînirea artificială a populaţei rurale, ca urmare a industrializării forţate, care a mutat la oraş segmente întregi ale populaţiei din rural. Odată reducerea, din punct de vedere social, a ţăranilor doar la rolul de "robi ai pămîntului", iar a comunităţilor săteşti, doar la rolul de comunităţi de locuire, acest proces a produs cea mai mare sărăcire culturală din istoria ultimilor o sută de ani ai României.
Elemente şi repere identitare am avea, ce identitate are astăzi România şi societatea ei? Vă las pe dumneavoastră să decideţi! Eu mă mulţumesc să reamintesc ideea că identitatea naţională, existenţa însăşi a unei naţiuni nu este niciodată un dat definitiv, ci un proiect mereu în construcţie. Cum spunea Renan, citat de Ernest Gellner, de la care am împrumutat şi titlul editorialului de azi: "O naţiune este, deci, o mare solidaritate... Ea se rezumă la consimţămîntul, la dorinţa, clar exprimate, de a continua o viaţă comună. Existenţa unei naţiuni este un plebiscit de fiecare zi".
1. Solidaritate...citate
(mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2018, 00:41)
Ea-i jună, el cam ofilit
Îi face faţă anevoie,
Însă prieteni au sărit
Să îl ajute la nevoie...
Solidaritatea prieteniei este divină.
O familie trebuie să fie unită şi solidară, căci altfel nenorocul bate la uşă.
Bruma de solidaritate socială a românilor vine nu de la integrarea lor europeană, ci de la fostele cozi la pâine.
Solidaritatea umană este...
1.1. Regina Maria- promotoare a pacii! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 28.11.2018, 16:48)
Alexis de Toqueville impartea lumea in imperiul libertatii si cel al egalitatii insa uita de imperiul solidaritatii. Uniunea Europeana incearca sa fie o entitate, care are obiectiv inscris in tratat, crearea solidaritatii si a coeziunii economice, sociale si teritoriale insa cel mai important garantarea pacii pe continent! Nu putem distruge aceasta entitate pentru ca asa doresc doi lideri innebuniti de putere, Trump si Putin... ! Uniunea Europeana este o bijuterie a gandirii pacifiste a...
1.2. Culture, Identity, and Politics (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Penelope în data de 29.11.2018, 22:08)
These essays explore the relationship between culture and politics in the modern world. They range in space fr om Iran to Algeria, and the eastern marchlands of Europe to the Atlantic, and in time over the nineteenth and twentieth centuries. But they are all inspired by a cluster of linked preoccupations with the nature of the social order now emerging in the world and the kinds of moral and political legitimation it requires and permits
1.3. Culture, Identity, and Politics (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 29.11.2018, 23:12)
Din cuprins:
- Originile coeziunii sociale;
- Originile sociale ale egalitarismului;
- Hamlet captiv al Europei;
- Colivia de Paie: dezvrajirea prin dezvrajire;
- Tractatus sociologico-filosofic.
Cultur a, identitate si politica - iata o triada care a constituit intotdeauna o provocare, deoarece trimite in mod direct la trei ipostaze esentiale ale omului: constiinta creatoare de valori, constiinta ce se recunoaste prin alteritate si constiinta ce-si asuma servitutea. Iar discursul...
2. Identitate multipla
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 28.11.2018, 14:46)
Identitatea este una multipla...Poti fi simultan si oltean, si roman si european. Eu, personal, ma simt cetatean al lumii intr-o lume globalizata Elemente ale identitatii nationale, cum sunt: limba si religia ar putea deveni elemente ale unei civilizatii comune: limba comuna si religie comuna. Pacea cea mica se poate realiza politic dar pacea cea mare se realizeaza in timp... e nevoie de un mileniu pentru a se incripta o cultura a pacii! Despre acest subiect ar trebui sa discutam mai mult,...
2.1. Neclar (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Salmonella în data de 28.11.2018, 15:05)
Samoleea este neclar dar să scrii ca tot nu ai ce sa faci.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2018, 15:14)
Razboiul a devenit iar instrument al politicii, cu alte mijloace, barbare, primitive! El este starea paroxistica a conflictelor non- militare justificate prin natura conflictuala umana. Total eronat!!! Fiinta umana este non- conflictuala in esenta ei divina, spirituala. Sufletul este armonios!!! Paradoxal, omul creeaza o societate bazata pe conflict, un sistem international bazat pe conflict! Noaptea intelepciunii si a umanitatii din noi! Rusinos!!!!
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2018, 19:44)
Nu e treaba ta Claudiu! Sunt libera sa scriu ce vreau, cum vreau, unde vreau, cu cine vreau!
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 28.11.2018, 19:47)
Draga fata, Mai bine ai comenta despre tema articolului si nu te-ar interesa ce scriu eu si mai ales cum scriu.. candva iti dadeam sa imi corectezi suporturile de curs dar am renuntat cand am vazut ca esti agramata si rautacioasa. Asa ca am tamas fara corectoare!!!!
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2018, 19:54)
Draga mea nu ma intereseaza comentariile tale! Ar fi util sa poti scrie si tu ceva clar!!!! Astept sa vad daca poti scrie ceva foositor semenilor tai... !
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2018, 20:13)
Imi pare rau de tine; esti un habarnist! ce cauti pe site?
2.7. credinta reginei Maria- Bahai (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2018, 21:54)
Istoria aceste credințe începe în data de 23 mai 1844, când, în Shíráz, Persia, un tânăr cunoscut sub numele de Báb (semnificând „Poarta”) a anunțat iminenta apariție a mesagerului Domnului, așteptat de întreaga lume. În urma acestui anunț a urmat o reacție dură din partea clerului musulman. Báb a fost arestat, bătut, iar în 1850, executat în piața publică a...
2.8. Regina Maria – adeptă a credinței 5 (răspuns la opinia nr. 2.7)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 28.11.2018, 22:08)
Regina Maria – adeptă a credinței și a ideilor sale generoase
Mesajul de pace și iubire de înțelegere și toleranță universală promovate de credință au câștigat-o pe regină. În câteva luni, în mai 1926, devine o adeptă a credinței. Mai mult, se implică în promovarea ei începând cu fiica ei favorită, prințesa Ileana. La palatul Cotroceni, au...
2.9. Mesajului lui Baha’u’llah este unitatea (răspuns la opinia nr. 2.6)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 28.11.2018, 22:15)
Tema principală a Mesajului lui Baha’u’llah este unitatea. El ne-a învățat că este doar un singur Dumnezeu, că toate religile mondiale sunt expresia “Credinței neschimbate în Dumnezeu, veșnică în trecut, veșnică în viitor”,ca toată omenirea este o rasă unică, care ar trebui să locuiască în pace și înțelegere. Și anume necesitatea istorică a unirii...
2.10. bicentenarul credintei unitatii-coeziunii- Bahai (răspuns la opinia nr. 2.5)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 28.11.2018, 22:28)
În timp ce comunitatea Bahá’í se pregătește să sărbătorească a două suta aniversare a nașterii lui Bahá`u`lláh, și Harvard Divinity School își serbează bicentenarul.
Această confluență de aniversări deosebite are o explicație mai adâncă decât simpla coincidență a datelor. La sfârșitul sec. al XIX-lea și în prima jumătate a sec. al...
2.11. indemnul sefului de unitate de la Comisia Europea (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 28.11.2018, 22:35)
„Să te cufunzi în învățăturile lui Bahá’u’lláh înseamnă să te cufunzi în cea mai curată dintre contribuțiile omenirii la binele lumii,”- Nu stiam de ce ne simtim atta de bine impreuna! Dansul a venit sa ma intampine atunci cand am lucrat expert detasat la Comia Europeana, in 2007. Dansul era bahai ca si mine...si nu stiam...
2.12. Erata (răspuns la opinia nr. 2.9)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.11.2018, 09:01)
Ale tuturor religiilor
2.13. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.11.2018, 21:24)
Ba hai lasa-ne in pace.
2.14. te ignor! (răspuns la opinia nr. 2.13)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 04.12.2018, 22:28)
Ti-am spus ca nu ma intereseaza decat sa dau un mesaj cui are urechi de auzit si minte sa priceapa!
2.15. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 09.12.2018, 10:18)
Nimeni nu se plange la cursurile mele ca nu intelege! Te invit ca sa iti explic dar nu gratuit!
3. Strategia lasului
(mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2018, 20:37)
Elemente şi repere identitare am avea, ce identitate are astăzi România şi societatea ei? Vă las pe dumneavoastră să decideţi! Eu mă mulţumesc să reamintesc ideea că identitatea naţională, existenţa însăşi a unei naţiuni nu este niciodată un dat definitiv, ci un proiect mereu în construcţie. Cum spunea Renan, citat de Ernest Gellner, de la care am împrumutat...
3.1. ar trebui sa fie o mare solidaritate dar nu e (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2018, 21:50)
Autorul a spus ca a citat...dar tu tot aeriana ramai!
3.2. Unitatea omenirii, religiei si a lui Dumnezeu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2018, 22:17)
Principiul de bază proclamat de întemeiatorul Credinței Baha’i, Baha’u’llah (1817-1892), ne afirmă că adevărul religios nu este absolut dar este treptat dezvăluit de către Dumnezeu oamenilor, în forma religilor mondiale, în concordanță cu capacitatea de percepere acestui adevăr la acestă etapă de dezvoltare a omenirii și a cerințelor istorice, ce înfruntă umanitatea în...
3.3. e genial! (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 28.11.2018, 22:20)
Sunt mare admiratoare a lui Baha Ulah, Slava lui Dumnezeu!
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.11.2018, 21:28)
Nu este corect sa spui unitatea lui Dumnezeu;,poate ai vrut sa spui unicitatea lui Dumnezeu.
3.5. merci (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 04.12.2018, 22:30)
Da ..exact, unicitatea lui Dumnezeu!
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.11.2018, 21:52)
Analiza pertinenta!
4.1. Centenar- pace prin unitate (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 28.11.2018, 22:40)
Asadar în mod oportun, perioada acestui centenar oferă ocazia reexaminării unui subiect deosebit de important – unitatea rasei umane si pace. Reflectând la acest moment, în acest punct al istoriei noastre, este vremea să ne gândim la locul Credinței Bahá’í printre religiile lumii și la implicațiile principiului unității omenirii, așa cum a fost acesta formulat de Bahá’u’lláh
4.2. am studiat la Landegg Academy- elvetia (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 28.11.2018, 23:49)
Landegg's overall strategy to contribute significantly to international
conflict-resolu tion and peace-building, the university strives to further its academic,
consultative and collaborative relationships with such like-minded organizations and
institutions.
4.3. Erata (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.11.2018, 11:45)
Elvetia
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.11.2018, 21:30)
Bati campii Salomeo! .... unitatea rasei umane si pace??! Medicamente, va rog!.
4.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 04.12.2018, 13:20)
Ai studiat tagma'n zadar.........
4.6. nu ai bun simt si nici capacitati intelectuale sa (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 04.12.2018, 22:31)
Asta crezi tu ignoranto!
4.7. nu intelegi nimic pt ca nu poti (răspuns la opinia nr. 4.5)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 04.12.2018, 22:36)
Nimic nu e in zadar! ..te face mai intelept si mai iubit de semeni! Eu am numai prieteni, care ma iubesc!
4.8. culture of peace for cohesion (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de Penelope în data de 04.12.2018, 23:16)
A shared culture of peace is now much more important in creating and sustaining social cohesion than it was.
4.9. role of power-politics (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 04.12.2018, 23:53)
Gellner underplayed the role of power-politics in explaining which cultures become nations.
4.10. UN MARE PORUMBEL ALB PURTIND UN MESAJ. (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de Salomeea Romanescu în data de 17.12.2018, 01:04)
Simbol:UN MARE PORUMBEL ALB PURTIND UN MESAJ.
Explicatie:Acesta aduce un mesaj de pace si iubire. Poti avea nevoie sa-ti rezolvi situatia bazindu-te pe mesajele pline de pace care vin din centrul tau spiritual si care sunt oferite cu blindete si fara malitie. A fi vazut ca un salvator, sau ca unul care trebuie salvat.
Esenta:Binecuvintari aduse - totul va fi bine. Celebrare.
Negativ:A sta pe loc, cu presupunerea ca lucrurile nu se vor imbunatati nicicind. Refuzul consolarii. Uciderea...
4.11. daca nu esti si fudul (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.06.2019, 21:37)
Oamenii marginiti, asa cred! Nu inteleg idealurile inalte!