Un abonat la final de contract cu un operator telecom îşi poate reduce valoarea abonamentului la jumătate dacă mimează convingător aria nehotărârii şi aminteşte în permanenţă de cârligele de marketing ale concurenţei.
Caz concret, abonat pe final de contract la UPC. Amicul depune la un oficiu al operatorului o cerere pentru a primi o contraofertă. "Îmi expiră contractul, mă tentează serviciile RCS&RDS pentru programele sale de sport, care nu se regăsesc în oferta UPC, dar aş dori înainte de a migra la Digi să văd şi o eventuală contraofertă din partea UPC". În acel moment pachetul clientului nostru 3P (televiziune, internet, telefonie) includea pachetul minim de programe TV de la UPC (Optim HD cu 60 posturi), internet de 60 Mbs şi telefonie cu convorbiri nelimitate pe fix şi mobil, totul la 69 de lei. Simultan, viitorul client migrator depune pe site-ul RCS&RDS o cerere pentru un pachet similar de 3 servicii care arată din start un pic mai bine-internet de 100 Mbs, televiziune cu 89 canale inclusiv cele de sport, telefonie cu minute nelimitate pe fix şi 100 de convorbiri incluse pentru mobil.
Ei bine, de aici începe distracţia.
Primii sună cei de la RCS.
- "Aţi depus o ofertă la noi, ne putem deplasa acasă să semnăm contractul. Ce servicii doriţi"?
- "Păi, televiziune şi internet şi...".
- "Vă oferim 4 luni de abonament redus cu 50%".
- "A, da? ştiţi eu mai am încă contract cu UPC, o să mă gândesc, pare o ofertă tentantă....".
"Dacă luaţi minim televiziune şi internet vă putem da şi o tabletă, în acelaşi preţ"...
Amicul încheie discuţia, se declară încântat, rămâne ca agentul să facă ziua următoare vizita de înrolare în oastea clienţilor RCS.
Între timp sună iar telefonul.
Evident, UPC.
"Bună ziua, am aflat că sunteţi nemulţumiţi de serviciile noastre, ce putem să facem pentru dvs?".
"Păi nu sunt chiar nemulţumit, dar aş vrea nişte canale de sport care nu se regăsesc la UPC, ci numai la Digi...".
"Ştim, dar vă putem oferi gratis canalul cu fotbal intern, vă dăm şi un pachet cu programe mai numeroase, iar telefonul va include şi 1000 de minute de convorbiri fix sau mobil cu Europa şi SUA. Totul la acelaşi preţ"...
"Da? Sună bine, dar eu nu vorbesc cu nimeni din Europa, iar cei de la Digi, trebuie să vă mărturisesc mi-au promis şi o tabletă...
"Da? Păi vă dăm şi noi o tabletă gratis!"
"Foarte bine, o să mă gândesc, noi avem oricum două tablete în casă, am amintit de aceasta doar aşa, că să descriu oferta concurenţei...".
"Uitaţi, dacă rămâneţi la noi primiţi pachetul maxim de programe TV, telefonul cu convorbiri nelimitate, internet de 100 Mbs, mai rapid ca în prezent, şi vă fac şi o reducere a abonamentului de la 70 de lei la 50 de lei pe lună...".
Aici amicul a cedat şi a acceptat oferta UPC, riscând deci să pice de neserios în faţa agentului RCS.
Morala poveştii? Concurenţa acerbă dar onestă pentru client (ar putea exista şi cartel, ca în piaţa cimentului pe vremuri) poate reduce semnificativ preţurile. Îmi imaginez că şi la 50 de lei UPC înregistra un oarecare profit din pachetul oferit la fidelizare, chiar dacă unul mai modest. Ce s-ar fi întâmplat dacă ar exista concurenţă şi pe piaţa distribuţiei de gaze, energie şi apă (vezi creşterile astronomice operate în ultimii ani de Apa Nova)? Care ar fi acum preţurile? Nu e exagerat să presupunem o înjumătăţire după modelul telecom, mai ales că în ceea ce priveşte preţul gazelor din factură ponderea distribuţiei e de 50%. Din păcate, avem monopoluri pe clienţii mici şi de aici preţurile actuale...
Singurul lucru pe care îl pot face aceştia este să-şi mai amâne costurile, împrumutându-se pe termen scurt fără dobândă de la distribuitori. Cum se face asta? Vă deschideţi un cont on-line pe site-urile distribuitorilor de apă, gaz, energie electrică şi vă introduceţi singuri indexul de consum. Apoi, dacă sunteţi mai strânşi cu banii într-o anumită lună, puteţi declara consum mai mic (mai ales la apă şi energie electrică, unde contoarele sunt în interiorul proprietăţii), urmând să reveniţi la zi când finanţele v-o permit.
În acest fel, optimizarea costurilor practicate de operatori (conturile on-line au redus ceva posturi de cititori de contoare) s-ar întoarce împotriva lor...