Curtea de Conturi recomandă completarea legislaţiei privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică (Legea 101/2016) cu măsuri sancţionatorii, cu scopul de a preveni întârzierea depunerii de către autorităţile contractante a documentaţiei necesare soluţionării contestaţiilor, se arată ieri într-un comunicat de presă emis de instituţia publică după un raport de audit întocmit cu privire la contestarea licitaţiilor publice.
Curtea a analizat procesul de soluţionare a contestaţiilor din perspectiva duratei de timp, în cadrul unei misiuni de audit al performanţei realizate la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Misiunea s-a desfăşurat în perioada ianuarie-iunie 2023 şi a vizat activitatea de soluţionare a contestaţiilor de către CNSC în intervalul 2020-2022. În cadrul misiunii, echipa de audit a beneficiat de sprijinul oferit de experţi ai Centrului de Excelenţă în Audit al Oficiului de Responsabilitate Guvernamentală al Statelor Unite ale Americii (GAO).
Auditul a urmărit determinarea perioadei alocate efectiv pentru soluţionarea contestaţiilor în materie de achiziţii publice, factorii care afectează durata procesului de soluţionare a contestaţiilor şi, după caz, acţiunile care ar putea fi întreprinse pentru realizarea cu celeritate a acestui proces.
Analiza Curţii de Conturi a relevat că durata medie (27 de zile) a procesului de soluţionare a contestaţiilor a înregistrat, în general, valori conforme cu termenele reglementate, cu toate că acest indicator a fost influenţat de valorile minime şi maxime ale perioadelor înregistrate în realizarea procesului.
Însă în unele cazuri, procesul de soluţionare a contestaţiilor pe cale administrativ-jurisdicţională în materie de achiziţii publice a fost afectat de întârzieri, ajungând până la o limită maximă de 655 zile. Întârzierile înregistrate au fost generate de un cumul de factori externi.
Pornind de la valorile maxime înregistrate, auditul a identificat urm,ătorii factori care au influenţat procesul de soluţionare a contestaţiilor în termenele reglementate:
- transmiterea cu întârziere a dosarului achiziţiei de către autorităţile contractante; pentru 31% de contestaţii depuse la CNSC (din totalul de 9.627 contestaţii), autorităţile contractante au transmis cu întârziere copia dosarului achiziţiei. Autorităţile contractante intervievate au motivat că întârzierile sunt generate, de regulă, de resursele limitate de personal de specialitate în domeniul achiziţiilor publice, în raport cu volumul mare al procedurilor de achiziţii derulate simultan.
- publicarea cu întârziere în SEAP a contestaţiei de către autorităţile contractante; în unele cazuri, operatorii economici au depus cereri de intervenţie într-un interval cuprins între 12-35 zile de la data înregistrării contestaţiei la CNSC. În situaţia în care autoritatea contractantă nu publică contestaţia în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), CNSC nu poate emite decizia, deoarece afectează drepturile celorlalţi participanţi sau persoane interesate, care pot interveni în cauză.
- contestaţii formulate în cascadă; ca urmare a admiterii unei contestaţii, autorităţile contractante au pus în aplicare decizia emisă de CNSC pentru a evita o eventuală sancţionare contravenţională. Însă, au fost identificate situaţii în care acţiunea de punere în aplicare a deciziei CNSC a generat alte contestaţii. Conform reglementărilor legale, gestionarea dosarului până la emiterea deciziei trebuie să respecte toţi paşi procedurali. Astfel, formularea contestaţiilor în cascadă afectează, pe principiul dominoului, activitatea completului, conducând la prelungirea termenelor de soluţionare a altor dosare datorită volumului mare de cauze aflate pe rol într-o anumită perioadă de timp. De asemenea, au fost identificate plângeri formulate împotriva deciziei CNSC, iar motivarea hotărârii instanţei de judecată privind casarea deciziei CNSC a fost redactată cu întârziere şi a avut ca efect depăşirea termenului legal de 7 zile.
Pentru îmbunătăţirea procesului de soluţionare a contestaţiilor privind achiziţiile, Curtea de Conturi recomandă responsabilizarea autorităţilor contractante privind transmiterea în termenul legal a documentaţiei necesară soluţionării contestaţiilor, precum şi implementarea unui program structurat de formare şi perfecţionare a pregătirii profesionale a funcţionarilor publici şi personalului contractual cu atribuţii în domeniul achiziţiilor publice.
De asemenea, Curtea de Conturi mai cere interconectarea şi interoperabilitatea SEAP cu baza de date a CNSC astfel încât contestaţiile formulate de operatorii economici să devină publice de la data înregistrării la CNSC. Totodată, CNSC va fi obligată să colaboreze cu completurile specializate în materia achiziţiilor publice, nou înfiinţate la nivelul Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi pentru achiziţii publice, în ceea ce priveşte armonizarea metodologiei aplicabile în procesul de soluţionare a contestaţiilor.