Uniunea Europeană trebuie să accelereze ritmul de instalare a infrastructurii de încărcare dacă doreşte o "adevărată revoluţie în domeniul electromobilităţii", este concluzia unui raport al Curţii Europene de Conturi publicat şi prezentat ieri în cadrul unei conferinţe de presă. Potrivit consilierilor de conturi europeni, UE este încă departe de a atinge ţinta din Pactul verde de 1 milion de puncte de încărcare până în 2025 şi nu dispune de o foaie de parcurs strategică globală pentru electromobilitate. În prezent, în UE, sunt instalate circa 250.000 de staţii de încărcare, din care doar 16% sunt cu încărcare rapidă.
"În pofida succeselor înregistrate, cum ar fi promovarea unui standard comun al UE privind prizele de alimentare pentru încărcarea vehiculelor electrice şi îmbunătăţirea accesului la diferite reţele de încărcare, continuă să existe obstacole care afectează circulaţia vehiculelor electrice pe teritoriul UE. Curtea a constatat că disponibilitatea staţiilor de încărcare publice variază considerabil de la o ţară la alta, că sistemele de plată nu sunt armonizate şi că lipsesc informaţii în timp real pentru utilizatori", arată raportul Curţii de Conturi a UE.
Oficialii Curţii au clarificat şi faptul că raportul nu a cercetat impactul asupra reducerii emisiilor de carbon şi nici impactul asupra sistemelor energetice - electricitatea trebuie produsă - ale unei posibile treceri în masă la vehicule electrice.
Potrivit raportului, circa 69% din toate staţiile de încărcare din UE sunt localizate în doar trei ţări, Germania, Franţa şi Olanda, iar doar 16% sunt staţii de încărcare rapide cu putere de peste 22 kW.
În 2020, deşi per ansamblu s-a înregistrat o scădere a numărului de înmatriculări de autoturisme noi din cauza pandemiei şi recesiunii, cota de piaţă a vehiculelor electrice şi a celor hibride reîncărcabile a crescut considerabil. "Reţelele de încărcare nu se dezvoltă însă în acelaşi ritm", potrivit echipei de audit.
"Electromobilitatea necesită o infrastructură de încărcare disponibilă în măsură suficientă. Dar, pentru ca această infrastructură să fie construită, este nevoie de mai multă certitudine cu privire la nivelul de adoptare a vehiculelor electrice de către utilizatori. (...) Anul trecut, unul din zece autoturisme vândute în UE a fost un vehicul electric cu sursă de alimentare externă, dar infrastructura de încărcare nu este accesibilă în aceeaşi măsură peste tot în UE. Considerăm că Comisia ar trebui să depună mai multe eforturi pentru a sprijini o reţea care să acopere întreaga UE şi pentru a se asigura că fondurile sunt direcţionate acolo unde este cea mai mare nevoie de ele", a afirmat ieri Ladislav Balko, membrul Curţii Europene de Conturi responsabil de elaborarea raportului.
De asemenea, potrivit Curţii, nu s-a realizat la nivelul Comisiei Europene o analiză cuprinzătoare a deficitului de infrastructură pentru a se identifica de câte staţii de încărcare accesibile publicului este nevoie, unde ar trebui amplasate acestea şi categoria de putere pe care ar trebui să o furnizeze.
Oficialii arată că deşi UE sprijină instalarea de staţii de încărcare prin instrumente de finanţare, fondurile respective - puse la dispoziţie prin intermediul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) - nu au fost întotdeauna direcţionate acolo unde era cea mai mare nevoie de ele şi nu existau ţinte clare şi coerente şi nici cerinţe minime consecvente în materie de infrastructură la nivelul de ansamblu al UE.
"Existenţa mai multor sisteme diferite de plată şi de informaţii complică experienţa utilizatorului. De exemplu, există puţine informaţii coordonate între diferitele reţele privind disponibilitatea în timp real, datele privind încărcarea şi detaliile de plată", arată raportul.
Oficialii Curţii au dat ca exemplu situaţia din Franţa, unde se plăteşte o valoare per minut la încărcarea autoturismului electric, în timp ce alte ţări au tarife pe jumătate de oră sau chiar per autovehicul.
În planul său de acţiune din 2017 privind infrastructura pentru combustibili alternativi, Comisia a estimat că, până în 2020, era nevoie de o sumă de până la 3,9 miliarde de euro pentru infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice şi, începând din 2021, va fi probabil nevoie de o sumă suplimentară de 2,7 până 3,8 miliarde de euro pe an, în funcţie de ponderea infrastructurii de încărcare rapidă
"În perspectiva revizuirii actuale a cadrului politic şi legislativ în domeniul electromobilităţii, Curtea recomandă Comisiei Europene să elaboreze o foaie de parcurs strategică în vederea atingerii ţintelor în materie de infrastructură de încărcare şi să stabilească standarde şi cerinţe minime. Ea recomandă, de asemenea, să se aloce finanţarea în funcţie de criterii obiective şi pe baza unor analize ale deficitului, precum şi să se vegheze ca proiectele cofinanţate să garanteze un acces durabil şi nediscriminatoriu tuturor utilizatorilor", potrivit raportului.
În baza Pactului verde european anunţat în decembrie 2019, UE urmăreşte în prezent să reducă cu 90%, până în 2050, emisiile de gaze cu efect de seră generate de transporturi, comparativ cu nivelurile din 1990, în cadrul unui efort mai amplu de a se transforma într-o economie neutră din punct de vedere climatic. Transporturile generează aproximativ un sfert din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE, în principal (72%) prin intermediul transportului rutier.