Stocul de spaţii de retail modern din România a depăşit nivelul de 4 milioane de metri pătraţi după cele mai recente livrări de centre comerciale, dar ritmul de dezvoltare al pieţei va încetini în perioada următoare, potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
În ultimele trei luni, fost finalizate două proiecte importante, şi anume Dâmboviţa Mall, primul centru comercial modern din Târgovişte dezvoltat de Prime Kapital şi MAS Real Estate, precum şi AFI Palace Braşov, parte a unui proiect mixt care cuprinde şi spaţii de birouri. Pe componente, centrul comercial are o suprafaţă închiriabilă de 45.000 mp, în timp ce prima etapă a proiectului de birouri dispune de 15.000 mp.
Ca urmare a acestor livrări, stocul total de spaţii de retail modern din România a ajuns la 4,03 milioane de metri pătraţi, reflectând o densitate medie de 200 mp/ 1.000 locuitori. Stocul cuprinde atât centre comerciale (57% din spaţii), cât şi parcuri de retail (36%) şi galerii comerciale (7%).
Cele mai importante proiecte aflate în acest moment în construcţie şi a căror livrare este planificată în 2021 sunt extinderea centrului comercial Colosseum din zona de nord-vest a Capitalei, prima faza a centrului comercial de tip outlet Fashion House Outlet Centre Pallady dezvoltat de Liebrecht & wooD şi Sepsi Value Center din Sfântu Gheorghe, cele trei proiecte însumând o suprafaţă închiriabilă de circa 40.000 de metri pătraţi.
Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox:
"Piaţa locală de retail a înregistrat numeroase aspecte pozitive în această perioadă complicată şi aş începe cu faptul că anumite categorii de retail precum DIY, electrocasnice, sport sau home & deco au performat peste aşteptări în ultimele luni. Mai mult, deşi centrele comerciale au fost puse într-o situaţie dificilă, proiectele de convenienţă şi cu acces facil precum parcurile de retail sau galeriile comerciale au obţinut rezultate notabile. Aşadar, faptul că am atins şi depăşit această barieră de 4 milioane de metri pătraţi de spaţii de retail modern şi că o serie de proiecte se află în construcţie demonstrează că există în continuare loc de noi dezvoltări şi că piaţa oferă un nivel rezonabil de încredere tuturor actorilor implicaţi: dezvoltatori, chiriaşi şi, nu în utimul rând, clienţi."