Producătorii auto "Renault" SA, "Nissan Motor" Co. şi "Daimler" AG au anunţat, ieri, că vor forma o alianţă globală prin schimb de acţiuni. Parteneriatul urmăreşte dezvoltarea în comun a autovehiculelor şi împărţirea cheltuielilor. Alianţa va genera economii de 2 miliarde euro.
În baza înţelegerii dintre părţi, compania germană "Daimler" AG va oferi 3,1% din capitalul său către alianţa franco-niponă "Renault - Nissan". "Renault" şi Nissan" vor deţine, fiecare, câte 1,55% din societatea germană. În schimb, "Daimler" primeşte 3,1% din acţiunile noi "Renault", respectiv 3,1% din acţiunile existente ale "Nissan".
"Daimler" va emite 32,9 milioane de acţiuni, evaluate la 1,17 miliarde euro (1,6 miliarde dolari) către "Renault-Nissan". "Nissan" va emite în schimb 89 de milioane de titluri către "Renault".
Franţa va cumpăra 0,55% din "Renault" ca să-şi păstreze cota de 15%.
Grupurile auto intenţionează să colaboreze în domeniul maşinilor electrice, de pasageri şi al vehiculelor comerciale uşoare. Cele trei companii vor dezvolta o nouă generaţie de modele Renault Twingo şi Smart subcompact, care vor fi lansate pe piaţă în 2013.
Noul parteneriat va fi condus de un comitet prezidat de directorul general al alianţei "Renault-Nissan", Carlos Ghosn, şi de directorul "Daimler", Dieter Zetsche.
Conducerile "Daimler" şi "Renault" au aprobat planul privind alianţa globală. Pentru Dieter Zetsche, directorul "Daimler", această alianţă este cea mai importantă afacere pe care o realizează.
Deşi "Daimler", "Renault" şi "Nissan" vor rămâne companii separate, alianţa poate deveni o provocare pentru cele mai mari companii auto din lume. Vânzările combinate ale celor trei parteneri au însumat 6,7 milioane de unităţi anul trecut, mai mult decât livrările "Volkswagen" AG, cel mai mare constructor auto european (6,3 milioane de unităţi).
"Toyota Motor" Corp., cel mai mare producător mondial de autoturisme, a vândut aproape 7 milioane de maşini în 2009.
"Renault" şi "Nissan" au încercat să formeze o alianţă cu "General Motors" Corp. din SUA, în 2006, pentru reducerea costurilor. Negocierile dintre părţi nu s-au finalizat, însă, cu încheierea unui parteneriat.