Daniel David: "Am preluat Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru a ajuta România să facă faţă unui demers izolaţionist şi antiştiinţă"

A.D.
Politică / 29 decembrie 2024

Daniel David/ Sursa foto: Universitatea Babeş-Bolyai/Facebook

Daniel David/ Sursa foto: Universitatea Babeş-Bolyai/Facebook

Daniel David, noul ministru al Educaţiei, a anunţat pe Facebook că s-a suspendat din funcţia de rector al Universităţii Babeş-Bolyai (UBB), iar, începând cu 30 decembrie 2024, interimatul va fi preluat de prof. univ. dr. Adrian Petruşel.

"Aşa cum deja ştiţi, am preluat portofoliul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Am făcut asta pentru a ajuta România euroatlantică să facă faţă unui demers bizar, izolaţionist, antiştiinţă şi cu elemente de pseudoreligie. Situaţia este atât de gravă, încât, dincolo de îndoieli şi nemulţumiri, nimeni care poate contribui cu ceva nu poate refuza să ajute. Iar antidotul principal la acest demers împotriva României euroatlantice este reprezentat de educaţie şi ştiinţă (cercetare)" - a transmis Daniel David.

Noul ministru a prezentat pe scurt planul sau de reforma în educaţie, într-un interviu acordat edupedu.

"Ţintim tot o «mică reformă» de regândire a arhitecturii sistemului naţional de cercetare, prin încheierea demersului iniţiat prin legea care reglementează reducerea gradului de fragmentare a sistemului de cercetare din România prin stimularea colaborării între organizaţiile de cercetare şi finanţarea acestora în raport cu performanţele academice obţinute", a afirmat noul ministru.

"Vremurile sociopolitice pe care le trăim nu sunt obişnuite. Suntem într-o perioadă complicată în care oricine are ceva de oferit nu are voie să refuze. Văd o ţară polarizată, gata să-şi forţeze coeziunea şi ţesutul social, aruncându-se în haosul iraţionalităţii", afirmă Daniel David, potrivit sursei citate. Oficialul subliniază că bunăstarea României provine din cunoaştere, care este generată prin cercetare ştiinţifică şi diseminată prin educaţie de calitate.

Întrebat dacă i s-a propus sa se înscrie în PNL, pe modelul Ligia Deca, noul ministru a explicat că el nu este implicat în politică. "Eu am fost propus de PNL ca specialist - mai precis de preşedintele Ilie Bolojan şi liberalii clujeni, iar apoi de structurile PNL -, apoi susţinut de coaliţia guvernamentală, iar în timpul audierilor, chiar şi de parlamentari din celelalte partide parlamentare. Deşi, aşa cum am mai spus, opţiunea mea este de centru-dreapta (mai ales pe linia excelenţei/meritocraţiei), în educaţie (sănătate/muncă/mediu) am şi înţelegeri de stânga (mai ales pe linia incluziunii). Nu mi s-a pus condiţia de a deveni membru PNL pentru susţinere. Nu m-aş înscrie acum pentru că eu iau foarte în serios calitatea de membru undeva (chiar într-un partid), iar în acest moment nu aş avea resurse pentru a fi un bun membru de partid. De fapt, am acceptat invitaţia şi pentru că am văzut în PNL un partid responsabil şi modern care îşi promovează membrii, dar şi specialiştii care nu fac neapărat parte din partid, dar pot face lucruri bune pentru ţară."- a precizat ministrul.

Noul ministru al Educaţiei, a subliniat că abordarea sa pentru reorganizarea Ministerului Educaţiei va fi una raţională şi realistă, fără promisiuni care nu pot fi împlinite. În faţa criticilor legate de birocraţia şi ineficienţa instituţiei, cu un număr mare de angajaţi şi funcţii-cheie neocupate corect, Daniel David a spus că va adopta o viziune pragmatică pentru a adresa aceste probleme.

Ministrul Educaţiei, a prezentat o viziune detaliată pentru reorganizarea şi dezvoltarea sistemului educaţional din România, axată pe mai multe direcţii cheie:

1. Funcţionarea sistemului educaţional şi de cercetare:

Asigurarea unei funcţionări normale a sistemelor preuniversitare, universitare şi de cercetare ştiinţifică, continuând proiectele aflate în derulare.

Implementarea "Programului de Guvernare" şi dezvoltarea legislaţiei în domeniile educaţiei şi cercetării, cu accent pe sincronizarea cu cele mai bune practici europene.

2. Buget şi resurse:

Asigurarea unui buget adecvat pentru educaţie şi cercetare, respectând angajamentele de 15% din bugetul general consolidat pentru educaţie şi 1% din PIB pentru cercetare.

Sinergie între salarizarea personalului din educaţie şi sănătate.

3. Reformă în educaţia superioară:

Reorganizarea arhitecturii mediului academic prin stimularea concentrării academice şi încurajarea universităţilor să-şi definească misiunea academică, cu impact asupra indicatorilor de evaluare.

Promovarea alfabetizării ştiinţifice şi democratice în societate prin comunităţi academice şi flexibilizarea normelor universitare.

Reanalizarea formării profesorilor pentru a încuraja utilizarea de metode bazate pe dovezi în predare.

4. Cercetare-dezvoltare-inovare:

Reducerea fragmentării sistemului de cercetare prin stimularea colaborării între organizaţiile de cercetare şi alocarea de fonduri pe baza performanţei academice.

Operaţionalizarea platformei de promovare a ştiinţei în discursul public şi combaterea pseudoştiinţei.

5. Reformă în învăţământul preuniversitar:

Combaterea abandonului şcolar, analfabetismului funcţional şi îmbunătăţirea performanţei la testele internaţionale prin trainingul profesorilor, infrastructuri moderne, şi acţiuni incluzive (ex. masa caldă).

Proiectarea unor indicatori de performanţă pentru creşterea veniturilor cadrelor didactice performante.

Această abordare strategică urmăreşte o dezvoltare echilibrată a educaţiei şi cercetării, axată pe eficienţă, integrarea cu standardele internaţionale şi îmbunătăţirea accesului la educaţie de calitate pentru toţi cetăţenii.

Daniel David a subliniat importanţa reformelor structurale în educaţie şi cercetare, cu scopul de a răspunde cerinţelor actuale ale societăţii şi economiei. În acest context, el propune următoarele direcţii cheie:

În învăţământul preuniversitar, obiectivul este ca absolvenţii să dobândească competenţe adecvate şi să devină buni cetăţeni.

Învăţământul superior trebuie să producă specialişti de calitate şi cetăţeni responsabili.

Sistemul de cercetare va trebui să genereze cunoaştere avansată, să sprijine inovaţii disruptive şi incrementale, şi să contribuie la întărirea înţelegerii culturale.

Eficientizarea instituţiilor educaţionale şi de cercetare reprezintă un obiectiv major pentru Daniel David, ministrul Educaţiei, care subliniază necesitatea unei utilizări optime a resurselor financiare alocate acestor sectoare. În acest context, un pas esenţial pentru succesul reformelor va fi revendicarea unui buget consistent şi sustenabil pentru educaţie şi cercetare, astfel încât resursele să fie folosite în mod eficient şi să aducă beneficii reale sistemului educaţional şi cercetării din România.

Ministerul Educaţiei va interveni doar după un diagnostic atent al situaţiei actuale, identificând nevoile de îmbunătăţire şi stabilind paşi raţionali pentru implementarea schimbărilor necesare.

Scopul final este îmbunătăţirea funcţionării instituţiilor şi creşterea calităţii vieţii profesionale pentru angajaţi, astfel încât sistemul educaţional şi de cercetare să devină mai eficient.

Aceste direcţii reflectă un angajament de raţionalizare a proceselor şi de sprijinire a dezvoltării pe termen lung a educaţiei şi cercetării din România.

Ministrul Educaţiei, a declarat că va anunţa consilierii săi şi secretarul general al Ministerului Educaţiei cel mai târziu la începutul lunii ianuarie.

Totodată, el declarat că se va bate pentru alocarea a 15% din bugetul general consolidat pentru educaţie şi pentru 1% din PIB pentru cercetare, subliniind importanţa eficientizării instituţiilor educaţionale şi de cercetare pentru utilizarea optimă a resurselor financiare. " Bugetul va fi discutat zilele următoare, iar premierul şi ministrul de finanţe sunt cei care trebuie să vorbească întâi despre asta. Aşteptările mele ca ministru al educaţiei şi cercetării - înţelegând şi luând în serios faptul că Guvernul a asumat educaţia ca prioritate - sunt ca bugetul să acopere nevoile de funcţionare existente şi noile angajamente din programul de guvernare, ţintind mereu spre angajamentul de 15% din bugetul general consolidat la educaţie şi 1% din PIB la cercetare". De asemenea, el a subliniat că, pentru el, există o linie roşie privind aceste alocări bugetare, dar nu a precizat o condiţie clară referitoare la demisie în cazul în care aceste obiective nu vor fi îndeplinite.

Daniel David a răspuns în legătură cu îngheţarea salariilor din învăţământ şi a burselor, subliniind că, până în prezent, nu există o astfel de decizie. El a precizat că, în cazul în care se va ajunge la o astfel de discuţie, va analiza propunerile şi argumentele Ministerului de Finanţe. Totodată, a subliniat că viziunea sa este de a crea un buget care să acopere nevoile de funcţionare existente şi angajamentele din programul de guvernare, având ca obiectiv 15% din bugetul general consolidat pentru educaţie şi 1% din PIB pentru cercetare.

Daniel David a fost numit noul ministru al Educaţiei şi Cercetării în cadrul Guvernului Ciolacu 2, după depunerea jurământului la Palatul Cotroceni pe 23 decembrie, în faţa preşedintelui Klaus Iohannis. Aceasta reprezintă o schimbare importantă, deoarece Ministerul Educaţiei şi Ministerul Cercetării au fost reunite sub acelaşi portofoliu, sub conducerea lui Daniel David, desemnat de liderul PNL, Ilie Bolojan.

Predecesoarea sa, Ligia Deca, ministru al Educaţiei din octombrie 2022, a fost consilier prezidenţial pe Educaţie al lui Klaus Iohannis şi a coordonat proiectul "România educată". În perioada mandatului său, Ligia Deca a avut ca obiectiv implementarea unor reforme semnificative în educaţie, inclusiv prin propunerea unor noi legi ale educaţiei.

Opinia Cititorului ( 21 )

  1. Omul provine de la o fabrică de diplome , facultatea de psihologie a UBB , a unei alte fabrici de diplome UBB .

    S a asigurat că fabrica produce , deci se va asigura și de celelalte fabrici de diplome

    Mari și mici 

    1. Corect. La asta se adauga faptul ca este plin de el, ingamfat ca toti cei din etnie care au invatat putina carte. Ca sa fie penibilul complet, omul se crede mesianic. Propunerea PNL, catastrofala ca toate celelalte. Nu vorbim de abisala ministra Bucura, o calamitate marca PSD. Vai de capul nostru.

      Și ca barbat da din maini de te sperie

      Eu. am terminat la UBB , nu psihologie, știu ce e acea fabrica de diplome, unde psihologia eraprintre cele mai vai de capul ei. Nici că restul UBB ar fi fost ceva..

      Azi vad sute de tutoriale pe tnet la ani lumina de ce predau ..somitățile de acolo. 

      ce etnie?

      la "putina carte" nu se incadreaza din orice etnie ar fi. macar ati citit cv ul? 

    n-am auzit de taieri de cheltuieli atat de necesare azi. platim dobanzi la credite mai mari decat tot bugetul militar anual.

    tot numai vreau vreau vreau bani bani bani.

    mai taie din inspectori ceva 

    mu a s-a votat adio pensii am castigat !

    Am mai auzit asta la socialismul științific și am văzut rezultatele.

    Omul este paralel cu invatamantul si educatia , are un carton care nu valoreaza nimic , in plus este de la o fabrica de diplome infestata de ideologia lui Soroș , si asa este de la o fac de vorbe goale de taiat frunze la caini , nu are nimic de-a face cu stiința .

    1. alta era daca isi lua informatia din apa

      Alta era daca nu propaga ideologia woke , facea o facultate bazata pe matematica nu pe vorbe goale , si alta era daca ar lasa cipurile la locul lor nu sa le bage in creierul oamenilor , sau macar sa le bage unora ca tine care le place sa umble cu bigudiuri in cap .

      aceste cipuri cum le baga in cap la oameni, ii serveste cu pepsi cumva?

      Omul s-a referit la implantarea de cipuri pentru afectiuni ca Altzheimer , Parkinson , dar cand iei de bune ce spune Georgescu esti apt de a primi cipuri , spre vindecare ; dar cam fara speranta, ele nu sunt pentru prostie.

      Omul s-a referit la implantarea de cipuri pentru afectiuni ca Altzheimer , Parkinson , dar cand iei de bune ce spune Georgescu esti apt de a primi cipuri , spre vindecare ; dar cam fara speranta, ele nu sunt pentru prostie.

    Bai Spiru Haret in ruina, nu ti se pare ca esti cam grandoman?

    fix de un psiholog imbecil pus rector pe pile si afaceri de partid cu mafia din invatamant cu diploma de aprozar avea nevoie educatia

    da, romania are nevoie de psihologi, dar nu de escroci gen david neicanimeni 

    15% la educatie de la doar 6% pe hârtie în realitate vreo 4%? Dacă cereți asta și credeți că vi se va da sunteți de o naivitate care nu vă face cinste! Nerealist complet! Pe ce ați cheltui sumele astea?

    Vă dau un exemplu cum să economisiți niște bani. În fiecare județ sunt peste 40 inspectori școlari cu cel puțin 10000lei net salariu fără alte bonusuri. Pe vremea lui Ceaușescu erau doar vreo 15 la o populație școlară mult mai mare( acum vreo 180000 pe an elevi atunci vreo 300000 că sunt și peste graniță! Trebuie urgent dați afară câte 25 inspectori din fiecare județ! Economii? 25 inspectori mai putin × 40 județe ar veni mai puțin cu 1000 inspectori care plătiți în medie cu cel puțin 10000 lei net lunar ar fi 10mil lunar iar intr-un an 120 mi ,bani aruncați degeaba!

    Șomaj de pe urma reducerii nu există, inspectorii revin la catedrele unde sunt titulari! Pricepi d-le David? 

    1. Nu îl interesează nimic, înafara de viata că delir verbal narcisist.

      A devenit ministru fie că să vadă și cum e asta. (Are t și nu are nimic propus de făcut) 

      Daca îl interesa schimbarea socială pozitivă ,am fi aflat că ar fi deranjat până la vârsta asta pe cineva. 

      Omul e un om de sistem  

      Adică zero  

    "pentru a ajuta România să facă faţă unui demers antiştiinţă"

    dar lauda directivele UE,care contine printere altele ;

    "si barbatii pot sa nasca", e stiinta curata nu ?! 

    1. Vorba lui Georgescu , ai vazut tu , negru pe alb , aceasta directiva?

      Da,

      este pe platforma oficiala a Parlamentului European 

    E vorba de alte opinii stiintifice, nu de anti stiinta.

    Si chiar daca ar fi anti stiinta, e democratie (cica), lumea are dreptul sa creada si lucruri nestiintifice. 

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

31 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9741
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7768
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2806
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9951
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.0611

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb