Industria HoReCa din România trece printr-o serie de transformări, urmând să intre în una dintre cele mai dificile perioade din an, potrivit unui comunicat remis redacţiei. Perioada sărbătorilor de iarnă din 2024 este aşteptată să fie cea grea din ultimii ani pentru HoReCa, în condiţiile în care domeniul se confruntă cu un deficit acut de personal şi o eficienţă mai scăzută pe fondul cererii crescute a clienţilor, a migraţiei forţei de muncă şi a oboselii echipei existente, avertizează unii antreprenori din industrie. Totodată, pentru a-şi asigura creşterea, hotelurile şi restaurantele trebuie să se adapteze la cerinţele tot mai ridicate ale clienţilor români. Astfel, potrivit reprezentanţilor Hotel Bordeaux şi Restaurant Stage, numai unităţile care au o planificare bună, au suplimentat numărul de angajaţi şi care oferă bonusuri angajaţilor pot evita probleme în business cu efecte pe termen lung.
În ultimii ani, industria HoReCa a pierdut constant angajaţi români, încercând să compenseze deficitul de personal cu angajaţi din alte ţări. Însă în continuare domeniul este afectat. Conform ultimelor date oferite de o federaţie a patronatelor din industrie, deficitul de forţă de muncă în HoReCa este de 20%-25%, în timp ce în oraşele turistice, în sezon, poate ajunge la 50%.
"Deficitul de personal reprezintă una dintre cele mai mari probleme, mai ales în sezonul sărbătorilor. Restaurantele, cafenelele şi hotelurile se confruntă cu dificultăţi în a găsi şi reţine angajaţi, ceea ce afectează calitatea serviciilor şi experienţa oferită clienţilor. Fără a jongla inteligent cu resursele pentru a nu avea deficit, ca antreprenor în HoReCa lipsa de angajaţi, mai ales angajaţi pricepuţi, te poate costa chiar business-ul. Pentru hotelul şi restaurantul nostru, aflate în Galaţi, am luat măsuri din timp pentru a nu suprasolicita angajaţii şi pentru a exista înlocuitori în perioadele de concediu şi în cele foarte aglomerate, cum sunt zilele dintre Crăciun şi Revelion. Antreprenorii, care nu iau astfel de decizii din timp şi nici nu îşi loializează angajaţii printr-un salariu onorabil, bonusuri şi alte avantaje, se pot confrunta cu pierderi şi de oameni, şi de vânzări. Pentru multe afaceri din industrie este din ce în ce mai greu să găsească oameni cu experienţă, iar cei fără experienţă, de multe ori, se sperie rapid de ritmul intens şi de cerinţele acestei munci solicitante. Provocarea majoră este de a găsi şi forma oameni dedicaţi, care înţeleg că această meserie necesită nu doar abilităţi, ci şi rezistenţă şi pasiune", explică Ana Savin, fondatorul unităţilor premium Hotel Bordeaux şi Restaurant Stage - Nice Dining.
În cele două unităţi, Ana Savin are 30 angajaţi, cu vârste între 18 şi 70 ani, recrutaţi din Galaţi şi împrejurimi. Cu o rată de fidelizare de peste 90%, cei mai mulţi angajaţi lucrează în cele două unităţi în medie de peste 5 ani.
Criza de personal din HoReCa pune presiune pe unităţile de cazare şi restaurante în special de sărbători când cererea pentru acest tip de servicii este ridicată. Astfel, sezonul sărbătorilor devine un test de rezistenţă pentru HoReCa. Cererea crescută, fluctuaţia personalului şi oboseala echipelor existente conduc la scăderea calităţii serviciilor. Suprasolicitarea angajaţilor poate duce la erori, iar lipsa de personal afectează nu doar timpul de servire, ci şi calitatea preparatelor.
"Soluţiile frecvente sunt recrutarea anticipată, bonusurile pentru angajaţi, automatizarea proceselor şi colaborările temporare. O planificare strategică şi un management atent pot transforma provocările în oportunităţi, asigurând satisfacţia angajaţilor şi a clienţilor şi succesul afacerii. O planificare bună este cu atât mai importantă cu cât durează până la 6 luni să aduci personal din Asia. Noi momentan avem numai angajaţi români şi continuăm să căutăm tot forţă de muncă locală, având un proces de recrutare foarte bun, ceea ce ne ajută să găsim persoanele potrivite între 2 săptămâni şi maximum o lună. Pentru români contează foarte mult pachetul salarial şi mai puţin bacşişul, dar şi stabilitatea şi siguranţa financiară. De aceea oferim atât un salariu atractiv, bonusuri de recunoaştere a meritelor, un mediu de lucru plăcut, cât mai puţin stresant, motivant, traninguri şi alte avantaje, cât şi un loc de muncă sigur, în care opinia lor contează, un loc în care pot evolua pe termen lung şi din care pot ieşi la pensie", spune Ana Savin, fondatorul unităţilor premium Hotel Bordeaux şi Restaurant Stage - Nice Dining.
Pe lângă deficitul de personal, afacerile din HoReCa trebuie să gestioneze cât mai bine şi cerinţele clienţilor, care sunt tot mai ridicate. Se observă o evoluţie clară în modul de preparare, prezentare şi servire a preparatelor, pe fondul unei concurenţe tot mai intense şi a cerinţelor în creştere din partea clienţilor. Mai exact, clienţii au devenit mai atenţi la calitatea şi la tipul preparatelor, iar diversitatea în ofertă a crescut enorm, cu restaurante care oferă bucătării variate - de la mediteraneene şi libaneze la vegane şi vegetariene - pentru a satisface aşteptările tot mai ridicate ale publicului. Restaurantele trebuie să se adapteze rapid pentru a rămâne relevante, însă se confruntă cu probleme precum deficitul de personal calificat şi creşterea costurilor de operare.
Ana Savin, antreprenor cu peste 8 ani de experienţă în HoReCa, subliniază că, fără suficienţi angajaţi, bine pregătiţi şi motivaţi financiar, aşteptările clienţilor nu pot fi îndeplinite, ceea ce poate duce la pierderea lor şi alte probleme în business.
Pentru un restaurant individual, unde cheltuielile cu forţa de muncă externă nu se justifică, accentul trebuie pus pe recrutarea şi retenţia personalului local. Beneficiile non-financiare, programele de training şi un mediu de lucru atractiv pot ajuta la păstrarea angajaţilor, recomandă Ana Savin.
În cazul unui lanţ de restaurante, aducerea lucrătorilor din exterior devine o soluţie viabilă pentru asigurarea stabilităţii, mai ales în regiunile unde piaţa locală de muncă este insuficientă. Totuşi, aceasta implică şi costuri adiţionale, cum ar fi integrarea culturală şi cazarea. În ambele cazuri, campaniile permanente de recrutare în România rămân esenţiale pentru a construi o bază de candidaţi sustenabilă.
Deficitul de personal va continua în 2025, afectat de migraţia forţei de muncă şi interesul scăzut al tinerilor pentru HoReCa. Astfel, brandingul de angajator, oportunităţile de carieră şi strategii pe termen lung vor fi esenţiale pentru succesul în 2025, punctează Ana Savin.
Pe termen lung, domeniul HoReCa trebuie să se concentreze pe brandingul de angajator, crearea unor oportunităţi clare de carieră şi îmbunătăţirea condiţiilor de lucru. Integrarea forţei de muncă externe poate fi o soluţie viabilă pentru lanţurile mari, dar implică şi costuri suplimentare, cum ar fi integrarea culturală şi cazarea.
Deschis în anul 2015, Hotel Bordeaux este una dintre cele mai importante unităţi de cazare din Galaţi, în special pe segmentul business. Până în prezent, hotelul a înregistrat peste 3.000 de oaspeţi din România şi străinătate.
Restaurantul Stage, prezent la ultimul etaj al hotelului Bordeaux, este primul restaurant nice-dining din Galaţi, un concept patentat de antreprenoarea Ana Savin, contribuind astfel la dezvoltarea pieţei regionale de restaurante exclusiviste.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.12.2024, 13:13)
Da unde sant toti bai frate ca lipseste personal in toate domeniile ? Dar sutele de mii de sri-lankezi salvatori ?