Luaţi loc, vă rog. Aceia dintre dumneavoastră care nu lucrează în "învăţământul superior" veţi avea nevoie. Am să vă arăt nivelul la care au ajuns facultăţile noastre. Am în faţă un teanc de lucrări scrise de studenţi care termină primul an al unei facultăţi de ştiinţe politice. Materia? "Istoria gândirii politice în sec. XVIII-XX". Au trecut examenul abia 30%. Numeroşi studenţi au primit nota 2. Numeroase lucrări aveau mai puţin de o pagină. Nu puţine erau practic ilizibile.
Destule conţineau erori greu de explicat. Mulţi studenţi, spre exemplu, au confundat secolul al XIX-lea cu anii 1700. Unul bănuieşte că John Stuart Mill a scris "Contractul social". Altul crede că socialismul a fost inventat de Karl Marx.
Dar asta nu e nimic pe lângă contorsiunile la care sunt supuse şi limba română, şi logica elementară. "Expresia conservatorismului este expresia ultimă a curentului iluminist". Secolul XIX, susţine alt student, "dezvoltă o serie de teorii politice care au o legătură cu politicul". "Marx, prin promovarea ideii de colectivism a propus importanţa maselor, contrar individului". "Când vorbim de sec. XIX vorbim automat despre iluminism". "În timpul lui Hitler lupta de clasă s-a transformat întro luptă antisemită, devenind purificarea rasei". Am păstrat "ortografia" autorilor.
Marii filozofi ai timpurilor moderne au numele pocite în fel şi chip. Malthus devine "Malthaus", iar De Maistre, "De Maestro". Engels este menţionat de un student, în mod constant, ca "Engel". Altul scrie "Engle". Bentham devine "Benthal", iar Custine, "Custin". Edmund Burke ar fi compus nişte "Reflexii asupra revoluţiei franceze". John Locke e "Lock" sau "Jan Locke". Carl Schmitt e "Shmith". Despre Manifestul Partidului Comunist aflăm că este scris de "Engels şi Morse". Alt student crede că cei doi sunt "Karl şi Marx". Toate exemplele din acest editorial sunt culese din lucrări diferite, nu din aceeaşi lucrare.
Aş vrea să îi întreb pe miniştrii Educaţiei din ultimii 20 de ani: ştiţi ce se petrece în facultăţile din această ţară?
Dacă mai aveţi îndoieli, încercaţi măcar să parcurgeţi următoarea frază: "Teoria politică a sec. al XIX-lea capătă complexul de teorie politică prin gândirea omului politic care îi exprimă reflexia asupra evenimentelor din orice vreme".
Mă întreb cu groază: care e situaţia la alte facultăţi? Aceea de unde provin lucrările a menţinut, până în acest an, un examen de admitere cu interviu. Altfel spus, studenţii aceştia au fost selectaţi dintr-o masă de candidaţi. Ce se petrece în facultăţile care au avut admitere doar "pe dosar", nu pot decât să speculez...
Ce nu trebuie să îmi imaginez e ceea ce au pus pe hârtie unii studenţi. "Starea primitivă a unor idei politice de până în sec XIX ce se adăpau din sânul Bisericii şi unde multe civilizaţii căutau adăpost împotriva intemperiilor sociale şi economice a forţat crearea unor gânditori civilizaţi din punct de vedere al gândirii politice".
Bizar e că mulţi tineri au pretenţii. Unul trimite un mail iritat. Susţine că a scris tot. Atunci de ce nu a promovat? "Izbugneşte revoluţia bolşevică". "Benjeamin Franklin". "Asemenea anarhiştilor, futurişti se revolta la ordine general aceptată în încercarea de a fi altfel".
Să încheiem în glorie, cu alte rachete nucleare: "Şi-a impus teoria sa la fabricarea sa din colonia sa". "Marx susţine inferioare drepturile proletariatului". "Proletari se grupează la un moment dat global şi încep să de-a roade a lor revoluţie".
Bine, veţi întreba, dar profesorul ce a păzit? Profesorul, săracul, nu prea are pârghii să facă mare lucru înaintea examenului. Prin generozitatea autorităţilor, mulţi studenţi sunt înscrişi la două sau chiar trei facultăţi în paralel. Procente semnificative nu apar decât la examenul final de semestru.
Cum s-a ajuns aici? Simplu. După 1989 a venit la putere un fel de "Opoziţie de Stânga" a PCR-ului ceauşist (folosesc în mod deliberat o expresie din Rusia anilor "20), care a trecut rapid la destructurarea universităţilor. În numele egalitarismului şi al aversiunii faţă de elitele intelectuale. O strategie ce a fost continuată de populiştii anilor 1996-2000, când s-a introdus finanţarea "pe cap de student". Din acel moment, facultăţile au fost obligate să admită cât mai mulţi studenţi pur şi simplu pentru a nu se asfixia financiar.
Rezultatul e la orizont. De-şcolarizarea României. Vom deveni o ţară fără elite culturale. Fără respect pentru spiritualitate. Vom fi conduşi de semi-docţi agresivi, blindaţi cu hârtii emise de fabricile de diplome.
Mă pregăteam să mai scriu ceva în chip de concluzie, când am primit un mesaj pe Facebook. Un tânar îmi dă sfaturi politice. De ce nu? Problema e că respectivul crede că i-am fost profesor la SNSPA. Or, eu predau la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii Bucureşti, deci nu aveam cum să ne vedem la SNSPA. Din două una: fie nu mai ştie cine i-a fost profesor, fie nu mai ştie ce şcoală a făcut. Îi prevăd un mare viitor ca politician.
Notă: Domnul Cătălin Avramescu este consilier prezidenţial.
1. Reforma reformatorilor?
(mesaj trimis de G.B. în data de 27.07.2010, 01:20)
Dle C.Avramescu,intentionam sa-ti arhivez lectronic articolul de astazi. Cum fac in mod obisnuit si cu alte opere de acest fel. Cei 1,2 Tbytes sunt suficienti si pentru urmasii urmasilor gandirii romanesti postdecembriste In special in epoca de rafuiala intre cele doua aripi FSN-iste recte PDL si PSD. Ajunsa la un paroxism rar intalnit. De genul rafuielii intre doua ganguri din anii 30,prin Chicago. Nu aparuse inca Eliott Ness.Ce m-a facut curios este afirmatia conform careia predati la Institutul de Stiinte Politice al Universitatt Bucuresti Nu la SNSPA. De cine apartine acest institut nu stiu. Am sa ma informez. Dvs opinati,in urma unui sau unor examene pe care niste studenti le-au dat ,in scris ,cu dvs ,ca scoala a devenit o fabrica de diplome ,ca vom deveni o tara fara elite culturale,etc Ce fel de elite culturale dle Avramescu? Similare unui Patapievici,Tismenetzki,Plesu, si altii de acelas fel? Stimulate de gandirea GDS-ista sau de faptele infamante, antiromanesti ale celebrului GUVR?Amintiti de rforma scolii romanesti,inceputa de M.Sora,continuata de Marga si alti neaveniti in breasla. Scoala a devenit o afacere dle C Avramescu pentru ca toate capetele luminate, in final si actualul dvs sef, T.Basescu, au crezut ca ser pricep la toate. Stiti foarte bine ce actualul dvs sef a afirmat odata ca nu a prea invatat carte, dar a ajuns presedinte! Exemplul conteaza! Satui de reforme , vazand cum sta treaba, este firesc ca studentii sa gaseasca niste cai pentru a incheia un ciclu de pregatire scolara . Cel universitar. Noroc cu studentii de la inginerie. Cei de la Electronica ,TCM. Constructii si alte specializari care necesita efort real . Nici acestia n-au scapat de reforma continua.Politica. Asa ca sa nu va plangeti de rezultatele studentilor dvs. Nu cu absolventii unor asemenea scoli va progresa Romania. Locul ei este fixat acum de directivele pretioase ale celui care crede ca se pricepe la toate: seful dvs. Viitorul tarii va fi stabilit de cei care vor veni dupa ce epoca iliesciana, postdecembrista,se va duce langa taranisti. In mod sigur si pdl-ul va ajunge tot acolo. In acest caz, care va fi locul dvs dle Catalin Avramescu,incepand cu finele acestui an? In orice caz, va urez drum bun in China, alaturi de seful dvs si dna Udrea. Stim pentru ce merge seful dvs in China. Nu pentru a vedea superbul pavilion romanesc. Prietenii dvs au aflat din timp de vizita. Si au facut sapaturi...Inclusiv la unele clinici din China. Nu numai din Shanghai. Unde se afla pavilionul romanesc citat. Nu mai continui . Si n-am sa mai intervin. Fiecare ,cum isi asterne,asa doarme. Evident, este vorba de dvs si de seful dvs.
1.1. se ia (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Natafletz în data de 27.07.2010, 09:06)
Uite unul, GB, mai bonlav ca mine!
1.2. Remedii (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Mihai în data de 27.07.2010, 10:37)
Domnule profesor,
Va raspund pentru a critica o parte din argumentarea dvs. Spuneti ca profesorul nu are parghii de facut mare lucru inainte de examen pentru a verifica cum merge elevul. Dumneavoastra sunteti acela care in anul cand am fost eu student la FSP anul I ramaseseti in istorie prin "teroarea" pe care le-o impuneati celor de la sectia romana cu teste saptamanale. Deasemenea, in al doilea an in care v-am avut profesor, a trebuit sa scriem trei eseuri pe parcursul semestrului, pe teme legate de cele din curs.
Deasemenea, niciodata profesorii FSP nu s-au caznit sa vada ce cunostinte au proaspetii studenti si de unde treebuie sa inceapa lucrul. Dumneavoastra intrati direct in Hobbes si Locke fara sa va asigurati ca studentii stiu ca in Anglia a existat un razboi civil si o Revolutie Glorioasa, cine cu cine s-a luptat si ce vroiau de fapt acesti doi filosofi.
Pot sa va spun sigur cum apar astfel de perle. Un student fara prea multe cunostinte de background ia notite si intelege doar franturi de curs. Apoi imparte aceste notite cu cei care nu au luat deloc, intr-un fel de telefon fara fir. Asa rezulta astfel de aberatii.
Bineinteles e vina guvernantilor, a profesorilor de liceu, dar si dvs. trebuie sa fiti mai responsabil, sa dati teste si lucrari pe parcursul semestrului sa identificati problemele generale, daca nu individuale si sa lucrati mai mult unde e nevoie. Faptul ca studentul nu performeaza este si, cel putin 50% vina profesorului. Stiu ca e mult de corectat, ca munca de citit lucrari pe parcursul semestrului rivalizeaza cu altele, dar menirea dvs. de profesor asta este. Daca vreti sa va considerati cu adevarat profesor.
1.3. @Mihai (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Catalin Avramescu în data de 27.07.2010, 11:38)
Intii, o chestiune de etica: normal este sa semnati cu numele dvs. intreg.
Doi: profesorii FSP se "caznesc". Cel putin unii. Insa atunci cind ai 170 de studenti intr-o grupa, poate imi explicati ce forma poate lua acest efort care sa fie compatibil cu standardele academice.
Trei. Normal ca intru "direct" in Hobbes, Locke, etc. Pentru asta e facultatea, pentru insusirea cunostintelor profesionale. Gramatica se invata in scoala primara, exprimarea ingrijita in scoala secundara, iar faptul ca in Anglia a fost un razboi civil in sec. 17 se invata la liceu.
Problema principala este nu cum anume apar asemenea oameni. In orice sistem, in orice tara, ei exista. Problema e de ce nu mai exista selectie la facultate. De ce facultatea s-a transformat intr-un fel de serviciu social.
In fine, cred ca ar fi bine sa va abtineti sa dati sfaturi. Daca dau sau nu teste pe timpul semestrului e o chestiune de optiune. Am predat sau am asistat la cursuri la universitati mult mai bine cotate, din pacate, decit UB, si trebuie sa va spun ca si acolo sint cursuri desfasurate exact ca al meu. Prelegeri, examen. Gramatica este problema dvs., nu a profesorului. Sa stiti sa indicati unde este Scotia pe o harta e problema dvs. nu a profesorului de istoria gindirii politice sau a profesorului de politica comparata.
O zi buna.
2. Profesorii sunt de vina
(mesaj trimis de Radu în data de 27.07.2010, 12:57)
Ca odata cu cresterea numarului de studenti se reduce in medie calitatea lor este un lucru foarte normal, insa ca numarul studentilor a crescut atat de mult... nu este vina studentilor.
Studentii cu adevarat buni cu siguranta ar fi preferat sa fie mai putini si sa nu concureze ulterior pe piata fortei de munca cu studentii de calitatea a treia care datorita pilelor si relatiilor pe care le au sa le-o ia inainte.
Conducerea universitatilor insa, care este formata totusi din profesori, nu din studenti, a constatat ca este mai profitabil pentru buzunarele lor sa accepte cat mai multi studenti.
Schimbarile impuse de modelul Bologna au fost si ele un sut in fundul invatamantului romanesc, dar nu un sut care sa il impinga in fata.
2.1. @Radu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Catalin Avramescu în data de 27.07.2010, 13:40)
Nu profesorii stabilesc numarul studentilor din facultati. Nici pe departe. Ei nu sint nici macar intrebati.
Conducerea universitatilor e formata din profsori, e adevarat, dar ei nu pot decit sa reactioneze in interiorul unor reguli si cifre deja stabilite la minister si mai sus, prin bugetele anuale si prin legile educatiei. Nu spun ca decanatele si rectoratele sunt curate ca lacrima. Dar decizia e luata mai sus.
In ce-i priveste pe studenti, desigur ca nici ei nu impun cifra de scolarizare. Dar depinde de ei ca in liceu sa invete limba romana, nu credeti?
2.2. Intrebare (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Bogdan în data de 27.07.2010, 14:11)
"Expresia conservatorismului este expresia ultima a curentului iluminist".La urma urmei de ce nu ar fi valabila afirmatia?Nu tot ce inepe prin a fi proaspat,viguros,in ascensiune,sfirseste in decrepitudine,colaps,extinctie indiferent ca este vorba de planete ,plante,oameni sau teorii sociale?Cresterea si descresterea....vorba lui Cantemir
2.3. Raspuns la opinia 2. (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de G.B. în data de 27.07.2010, 14:24)
Maestre Natafletz, precizati ce se ia si de unde pana unde este unul mai bolnav ca dvs.! In legatura cu dl C. Avramescu, va rog sa cititi cu atentie textul. Am zis ca in prezent se duce o batalie politica dura intre cele doua aripi ale FSN postdecembrist. Similara bataliei intre doua ganguri din Chicago ,anii 30 ai secolului trecut Cand nu aparuse Eliott Ness...Din presa cotidiana centrala si locala ,existenta pe net ,afli metodele prin care actualul PDL incearca sa reduca la tacere PSD. Un exemplu hilar este cazul unui prefect care a contesteat administrativ, o alegere de primar ,care se face la 15 zile dupa alegeri, pe baza procesului verbal trimis prefecturii de catre primaria respectibva. Ei bine, prefectul respectiv contestase alegerile respective a doua zi. Fara sa aiba procesul verbal respectiv. Care nici macar nu fusese primit de la primaria respectiva! Mai mare rasul! In prealabil PDL ul utilizase arma DNA pentru a-i destitui pe primarul si viceprimarul comunei unde se tinusera alegerile. De aici comparatia cu gangurile,recte bande de gangsteri.Dvs ,si altora va pot spune ca va apare si un Eliott Ness. Politia militara. Daca nu sunt alegeri anticipate, este posibil sa ne pomenim si cu o dictatura militara. Pe bune! in ce-l priveste pe Dl consilier prezidential, eu nu-l mai bag in seama. Ca si pe un alt facator de materiale media. Cristian Parvulescu. Este privilegiul dvs propriu pentru a discuta cu aceste doua personaje.
2.4. raspuns (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de @Bogdan în data de 27.07.2010, 14:59)
1. Pentru ca ideea este exprimata inept.
2. Pentru ca e fals. Teoriile Iluminismului nu sint, de regula, conservatoare. Dimpotriva, se prezinta constient, asumat, ca o ruptura cu traditia. E o chestiune de ABC a istoriei gindirii politice. Teoriile conservatoare de la inceputul sec. 19 sint, de obicei, elaborate in contextul unei opozitii constiente, asumate, la idealurile Iluminismului si rationalismului, vazute ca recente si destabilizatoare a ierarhiilor traditionale.
2.5. Atentie la iluminism... (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de G.B. în data de 27.07.2010, 15:32)
Desigur, tot ce evolueaza pana la urma sfarseste in decrepitudine. Gasca iluminista nu! Daca a inceput ,cam pe la finele anilor 60 ai secolului al XVIII, ea s-a extins ca o molima. I se atribuie realizarea revolutiei franceze din 1789. Incoronarea si exilarea in 1815 a lui Napoleon I si alte operatiuni discrete.. Grefata pe masonerie i se substituie in actiunile acesteia din urma. Ultima realizare,Uniunea Europeana actuala! In tara noastra este demn de remarcat loja de la Peris, satul Cocioc,a lui Stefan Masu si Olimpian Ungherea. Listele masonilor romani au fost prezentate pe internet. Site-ul respectiv este Exploziv-news.ro. Pentru a incheia, mentionez ca sustinatorul financiar initial al iluminismului era un Khazar, cu numele de Rotschild..Va spune ceva acest nume in prezent? Textul acestei opinii este doar o invitatie la instruire.. Ca un bonus, recent au avut loc discutii intre grupul Degeratu- Francisc Toba si altii si membri marcanti ai lojei de la Peris...Asa ca atentie....Scopul final al iluminismului grefat pe masonerie este un guvern mondial si controlul total al individului. Ca fiinta umana. lovitura de stat din 1989 ,asasinarea sotilor Ceausescu si distrugerea Romaniei au fost planificate in vara lui 1989. Nu este o teorie..a conspiratiei ci actiunea discreta a Grupului Bilderberg , urmasa a iluminismului grefat pe masonerie!Fostul presedinte Ceausescu incercase sa faca un al dilea FMI si BM. Cu Libia si Iran. A fost executat la ordinul transmis prin fostul presedinte francez Mitterand ! Cu aprobarea tacita a SUA... etc .
2.6. Maestre GB (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Natafletz...Real Natafletz în data de 28.07.2010, 23:15)
Draga domnule ma scuzi. "Natafletzul" care tz'a raspuns e un plastograf nefericit care neputand sa'mi imite stilul imi imita doar scrisul cu apostrof. Dumneata, daca pretinzi ca mai treci p'aici, ar trebui sa'tzi dai seama pe ce portziune a a santzului (politic) ma aflu. Daca vrei o dovada ca nu eram eu ala po sa remarci ca a aparut si Avramescu la forumeala... ceea ce dsa nu face cand intru io... ca se da vexat ...chipurile "nu se coboara" ... altminteri raspunde la orice cacariseala...
3. O PROPUNERE PENTRU LEGEA EDUCATIEI !
(mesaj trimis de UN CITITORR în data de 27.07.2010, 15:28)
REZULTATUL INTRODUCERII FINANTARII ,,PE CAP DE STUDENT " DIN ANII 1996-2000 ( CEEA CE A FACUT CA UNIVERSITATILE SA LUPTE PENTRU A AVEA CAT MAI MULTI STUDENTI ) SE VEDE ACUM, DUPA MAI BINE DE 10 ANI.
REZULTATUL FINANTARII INVATAMANTULUI PREUNIVERSITAR PE ,, CAP DE ELEV " ( PROPUS DE ACTUALUL PROIECT AL LEGII EDUCATIEI ) SE VA VEDEA DUPA ALTI 10 ANI !
PROPUN PDL-ULUI SI LUI BASESCU SA TRANSFORME UNIVERSITATILE SI SCOLILE IN SOCIETATI COMERCIALE, IAR PROFESORII SA FIE PLATITI DIN PROFITUL ACESTOR SOCIETATI ( LA FEL SI IN CAZUL TEATRELOR, ACTORII SA FIE PLATITI IN FUNCTIE DE NR. DE SPECTATORI )
3.1. se baga in seama ca se vine si se citeste iar (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Natafletz în data de 27.07.2010, 21:42)
Tu ce te bagi ca sa scrii cand e clar ca nimeni nu are dreptate si nici macar eu care am fost la scoala si apoi n'am zic ca se itampla fara ca sa bage altii de seama ce s'a intamplat. Lumea rade si eu cred ca se rade foarte mult de mine ca iar am venit.
4. Rolul profesorului
(mesaj trimis de Alina în data de 27.07.2010, 22:51)
Stim cu totii ca situatia invatamantului romanesc este scandaloasa. Problema este ca toata lumea se plange si nimeni nu face nimic sa schimbe situatia.
Este evident ca sunteti un specialist in Stiinte Politice. Insa sunteti profesor si asta poate conteaza mai mult decat bagajul de cunostiinte pe care il detineti. In fata studentilor dumneavoastra nu sunteti o enciclopedie ambulanta, ci sunteti un profesor. Cu siguranta detineti cunostiinte importante in stiintele educatiei si termeni precum modelul ADDIE, modelul Dick si Carey, cele noua evenimente ale instruirii, taxonomia lui Bloom nu va sunt straine.
Toate teoriile educationale, toate modelele de instruire contesta modelul cursului universitar promovat de dumneavoastra: "prelegere, examen".
SIstemul ingradeste posibilitatile profesorului, ca si cele ale studentului. Insa profesorului ii ramane libertate de a-si alege modul in care sa-si tina cursul.
Inteleg ca nivelul studentilor dumneavoastra nu este unul adecvat, dar aveti posibilitatea sa va tineti prelegerile si sa examinati studentii sau sa ii ajutati sa evolueze, chiar daca nu vor putea ajunge elite niciodata.
Mentionez ca nu v-am fost studenta si nu stiu mai multe despre modul dumneavoastra de predare decat ceea ce este scris in acest articol.
4.1. @Alina (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Catalin Avramescu în data de 28.07.2010, 06:02)
Va multumesc pentru observatii. Ce spuneti dvs. cu privire la metode functioneaza in diferite contexte. In materie de stiinte umaniste la nivel universitar sau post-universitar, din pacate sau din fericire, aici standardele si metodele sint mult mai conservatoare. Altfel spus: "prelegere, examen". Sigur, mai exista si alte formule, spre exemplu "tutorialele" de la Oxford, dar acolo ei au 3 studenti per profesor, nu 40.
In alta ordine de idei, nu as vrea sa credeti ca toti studentii, sau macar majoritatatea, sunt precum cei din exemplele de mai sus. Avem de-a face cu un declin sever al calitatii, e adevarat, dar inca sintem pe linia de plutire. Sectia de limba engleza este buna, iar sectia romana are si ea destui studenti buni. Daca am putea selecta, nivelul ar fi foarte bun spre excelent, realmente. Unii absolventi dau semne ca vor avea o cariera remarcabila. Chiar zilele trecute o fosta studenta m-a anuntat ca a fost admisa cu o bursa de doctorat la Oxford, in stiinte politice.
That said, vorba englezului, problema e lipsa examenului de admitere si inflatia locurilor, la practic toate specialitatile. Imaginati-va o sectie de muzica unde nu este testat pentru ca facultatea sa descopere daca esti afon - ar fi cazul meu, nu am deloc "ureche muzicala" sau voce :-))))
4.2. tastatura (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Catalin Avramescu în data de 28.07.2010, 06:04)
Ma lupt cu tastatura si cu trackpad-ul care imi maninca cuvinte intregi, scuze pentru erorile din mesajul de mai sus :-)
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Alina în data de 28.07.2010, 09:29)
Asa cum v-am spus si in primul comentariu, sunt de acord cu dumneavoastra in ceea ce priveste procesul de admitere. Sunteti indreptatit sa fiti indignat. Ceea ce ma deranjeaza pe mine in calitate de student si potential viitor profesor este faptul ca tot ceea ce se critica este nivelul studentilor. In realitate, selectia profesorilor este la fel de precara. Nu vreau sa generalizez, dar o mare parte din profesorii sistemului pe care il criticam nu au habar cu ce se mananca pedagogia, psihologia sau didactica.
Imaginati-va doar urmatorul exemplu real: un profesor de didactica isi prezinta entuziast continutul materiei, accentuand pasiunea profesorului in procesul de predare, necesitatea diversificarii metodelor de predare. Ma regasesc in cei 20% din studentii care l-au avut profesor cu doar 1 an in urma la o alta materie. Cursul se desfasura identic in fiecare saptamana: profesorul intra, pornea proiectorul (ca sa folosim si aparatura facultatii, care intre timp s-a defectat din cauza neutilizarii) si incepea prelegerea (citirea cuvant cu cuvant a cursului proiectat) celor 5 studenti care puteau suporta monotonia discursului si, culmea, lipsa entuziasmului profesorului.
Exemple ca acesta sunt nenumarate, prea multe as putea spune.
Legat de structura cursurilor universitare in afara granitelor, din cate cunosc, diferenta o fac orele de consultatie. Profesorii au pe langa orarul cursurilor cateva ore pe saptamana cand studentii il pot gasi pentru consultatii. In minunata noastra Romanie, profesorii nu-si gasesc nici macar o ora in care sa ofere sprijin si sfaturi studentilor care i-au ales conducatori ai lucrarilor stiintifice.
Exista totusi si exemple de profesori, in adevaratul sens al cuvantului, slava domnului!
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Alina în data de 28.07.2010, 09:51)
Asa cum v-am spus si in primul comentariu, sunt de acord cu dumneavoastra in ceea ce priveste procesul de admitere. Sunteti indreptatit sa fiti indignat. Ceea ce ma deranjeaza pe mine in calitate de student si potential viitor profesor este faptul ca tot ceea ce se critica este nivelul studentilor. In realitate, selectia profesorilor este la fel de precara. Nu vreau sa generalizez, dar o mare parte din profesorii sistemului pe care il criticam nu au habar cu ce se mananca pedagogia, psihologia sau didactica.
Imaginati-va doar urmatorul exemplu real: un profesor de didactica isi prezinta entuziast continutul materiei, accentuand pasiunea profesorului in procesul de predare, necesitatea diversificarii metodelor de predare. Ma regasesc in cei 20% din studentii care l-au avut profesor cu doar 1 an in urma la o alta materie. Cursul se desfasura identic in fiecare saptamana: profesorul intra, pornea proiectorul (ca sa folosim si aparatura facultatii, care intre timp s-a defectat din cauza neutilizarii) si incepea prelegerea (citirea cuvant cu cuvant a cursului proiectat) celor 5 studenti care puteau suporta monotonia discursului si, culmea, lipsa entuziasmului profesorului.
Exemple ca acesta sunt nenumarate, prea multe as putea spune.
Legat de structura cursurilor universitare in afara granitelor, din cate cunosc, diferenta o fac orele de consultatie. Profesorii au pe langa orarul cursurilor cateva ore pe saptamana cand studentii il pot gasi pentru consultatii. In minunata noastra Romanie, profesorii nu-si gasesc nici macar o ora in care sa ofere sprijin si sfaturi studentilor care i-au ales conducatori ai lucrarilor stiintifice.
Exista totusi si exemple de profesori, in adevaratul sens al cuvantului, slava domnului!
4.5. @Alina (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de Catalin Avramescu în data de 01.08.2010, 22:46)
E adevarat ca si selectia profesorilor e problematica. Insa intr-un singur articol nu am cum sa tratez toate problemele invatamintului superior.
E adevarat, din cite stiu, si ca unii profesori nu sint disponibili pentru a lucra cu studentii. Dar nu uitati ca numarul studentilor explica uneori (nu intotdeauna) acest lucru. Atunci cind ai 20 de studenti care doresc carti, raspunsuri la mail-uri sau o discutie dupa ore, nu e intotdeauna posibil sa fii la dispozitia lor, oricit de binevoitor ai fi. Mie mi se intimpla uneori sa am, inainte sau dupa cursuri, cite 5-6 studenti, fiecare cu cite o problema, o intrebare, un document. Cu unii chiar as vrea sa stau de vorba, multi merita un sprijin, dar nu intotdeauna e timp. Nu e nici loc (stiati ca majoritatea profesorilor nu au un birou sau macar un loc in birou?). Uneori ajung la tine studenti cu probleme pur administrative, create de un hatis de reglementari birocratice, ceea ce iti consuma inutil timpul, pentru ca adesea tot ce poti face este sa ii trimiti la decan sau la secretara. Cam asta e lumea in care evoluam. De acord ca si profesorii au o problema, colectiv vorbind, dar va garantex ca nici daca am importa profesorii de la Stanford sau de la Zurich nu ne-am descurca cu actualele standarde si cu actualul numar de studenti.
5. Agresiunea fata de elite
(mesaj trimis de Alexandru Valentin Craciun în data de 08.09.2010, 15:17)
Deplangeti 'aversiunea fata de elitele intelectuale' practicata de bolsevici et comp. dar uitati ca in urma cu ceva vreme, ati lovit intr-un filosof de elita: Alex. Surdu, pe care am avut bucuria sa-l am profesor la Filosofie. In articolul respectiv (Idei in Dialog, oct. 2005), n-ati fost in stare sa aduceti o singura obiectie de fond, v-ati legat numai de niste formulari 'enorme' (fara sa fie totusi 'enormitati') ceea ce va arata incapabil sa atacati sistemul pe fond. Dar sa trecem. Tot ce vreau sa spun e ca nu aveti dreptul de a va plange ca dispar elitele, cata vreme ati lovit intr-un profesor de elita!