Reporter: Calitatea timpului petrecut la muncă a suferit schimbări în ultimii ani?
Angela Frunzoi: Cred că oamenii au fost impactaţi destul de serios de criza economică şi asta se reflectă inevitabil în calitatea timpului petrecut la muncă. Oamenii tind să facă multe compromisuri şi să trateze munca într-un fel destul de dramatic, ca pe o problemă de viaţă şi de moarte. Cred că ponderea oamenilor care muncesc de plăcere şi cu plăcere este aproape nesemnificativă faţă de ponderea oamenilor care muncesc de frică, pentru că nu au încotro sau pentru că nu îşi imaginează munca altfel decât ca pe un rău necesar, o "caznă". Oamenii tind să pună munca înaintea vieţii personale şi din acest motiv ori nu se mai întreabă cum este viaţa lor, ori acumulează frustrări semnificative dacă îşi permit să se întrebe.
Reporter: Stresul profesional poate fi considerat o problemă majoră de sănătate? Dacă da, de ce?
Angela Frunzoi: Stresul este o problemă majoră şi principala componentă a majorităţii afecţiunilor de sănătate, inclusiv a dezechilibrelor psihice. Faptul că oamenii petrec 70-90% din timpul lor la serviciu face ca stresul profesional să fie o faţetă importantă a stresului în general. Climatul organizaţional are un rol esenţial în dezvoltarea stresului profesional şi de asemenea felul în care fiecare individ se raportează la muncă, la job. Oamenii tind să trateze stresul ca pe un aspect inerent şi permanent al vieţii de zi cu zi. Din păcate îşi revizuiesc atitudinea şi perspectiva asupra stresului când nu mai au încotro, când ajung într-o situaţie limită.
Reporter: Ce recomandări psihologice aveţi pentru angajatori?
Angela Frunzoi: Prefer să nu dau sfaturi. Dar dacă aş avea angajaţi mi-aş dori ca ei să vină la muncă cu plăcere, să se simtă motivaţi pozitiv pentru ceea ce au de făcut, să se simtă apreciaţi şi să avem o relaţie directă, autentică şi bună. Asta ar fi un plus din punct de vedere al productivităţii. Şi asta înseamnă ca pe mine să mă intereseze ei ca oameni şi nu doar ca angajaţi, iar lor să le pese de mine ca om şi nu doar ca angajator.
Reporter: Dar pentru angajaţi? Cum îşi pot spori performanţa?
Angela Frunzoi: Ca angajat este bine să te simţi la locul potrivit, între oamenii potriviţi şi muncind cu plăcere şi motivaţie. Şi de asemenea este sănătos ca munca să nu însemne viaţa, ci doar o parte din ea, o parte sănătoasă şi plăcută. Munca trebuie să aducă satisfacţii şi să contribuie la satisfacţia vieţii, nu să constituie un impediment sau o ascunzătoare.
Performanţa este un construct şi vine din conştientizare, asumare, echilibru, motivaţie, consecvenţă şi pasiune sau plăcere.
Reporter: Care sunt manifestările oboselii, din punct de vedere psihologic?
Angela Frunzoi: Dacă vrem să ne referim strict la manifestări psihologice, în mare, ele sunt atât de ordin cognitiv, cât şi emoţional. Există tulburări de atenţie şi concentrare, tulburări de memorie, instabilitate emoţională, irascibilitate, stare depresivă, anxietate etc. Mai sunt tulburările de somn şi de alimentaţie, sindromul colonului iritabil (mai sunt şi altele probabil), care au în mod evident şi o dimensiune psihologică.
Reporter: În ultimul timp se vorbeşte tot mai mult despre importanţa dezvoltării organizaţionale. Ce părere aveţi?
Angela Frunzoi: Dezvoltarea organizaţională este o pălărie mare, depinde din ce perspectivă privim lucrurile. Ne putem referi la deschiderea de sucursale, la vânzarea de francize, la creşterea numărului de salariaţi, la dezvoltarea unei noi linii de business sau la partea care ţine de componenta umană: cultura organizaţională, politici de personal, programe de dezvoltare pentru angajaţi. Din punctul de vedere al unui psiholog, cred că este un aspect foarte important să ţii cont şi să te ocupi de dimensiunea umană a afacerii, căci fără ea restul nu ar mai exista. Nu am auzit niciodată despre o afacere prosperă dezvoltată de oameni nefericiţi, trataţi mizerabil. Până la urmă sclavagismul a apus tocmai datorită acestei mari scăpări... Deşi mulţi afirmă că societatea modernă nu este decât un sclavagism cosmetizat, cred totuşi că omul modern îşi permite să aleagă, cu condiţia să aibă nivelul necesar de educaţie, informaţie şi maturitate psihologică. Sunt de părere că este interesul oricărui angajator să acorde importanţă angajaţilor şi să investească în bunăstarea lor psihică.
Reporter: Pe ce ar trebui să se bazeze cultura unei organizaţii?
Angela Frunzoi: Este bine şi sănătos să se axeze pe bunăstarea şi performanţa oamenilor: a angajatorului, a angajaţilor, a clienţilor. Cred că asta asigură stabilitate şi longevitate organizaţiei. Prin asta nu spun că este posibil ca o organizaţie să se menţină şi să prospere fără un plan de afaceri bine închegat şi fără o politică financiară sănătoasă. Dar dacă ne referim la cultură, atunci ne referim la oameni, la ceea ce creează şi perpetuează, valorile pe care le promovează, ceea ce transmit şi lasă moştenire.
Reporter: Ce fel de aspecte ar trebui luate în considerare atunci când avem de-a face cu firme mici, mijlocii sau mari. Diferă politicile de implementare ale climatului organizaţional?
Angela Frunzoi: Cred că mărimea organizaţiei este un aspect esenţial în momentul în care se pune problema implementării, a schimbării sau dezvoltării culturii organizaţionale. La nivelul unei organizaţii mici sau mijlocii lucrurile sunt mai simplu de gestionat, de la viziune până la implementare. Provocările sunt mai mari la nivelul unei organizaţii mari. Aici viziunea şi strategia sunt de obicei globale, iar provocarea constă în implementare şi sincronizare, aducere la un numitor comun dincolo de condiţiile specifice, locale.
O diferenţă semnificativă mai este aceea că, din păcate, firmele mici şi mijlocii, cu puţine excepţii, nu îşi pun neapărat problema unei culturi organizaţionale, a dezvoltării organizaţionale, a investi în resursa umană dincolo de salariu şi eventual bonuri de masă sau decontarea transportului. Asta înseamnă că sunt preocupate doar de a răspunde unor nevoi de bază, primare. Este pe de o parte un aspect economic, dar într-o mare măsură un aspect care ţine de educaţia oamenilor şi de atitudinea oamenilor faţă de oameni şi faţă de viaţă. Poate se vor mai schimba lucrurile, să fim optimişti...
Reporter: Dumneavoastră oferiţi servicii psihologice în organizaţii? Care ar fi acestea? Ce presupun şi pe ce se bazează?
Angela Frunzoi: Da, ofer servicii în organizaţii. Am avut şi am diferite proiecte care au în vedere exact starea de bine şi performanţa oamenilor, asta contribuind la o cultură organizaţională sănătoasă, frumoasă. Concret, ceea ce fac în cadrul organizaţional sub formă de proiecte sunt servicii ce ţin de resurse umane. Pot enumera: recrutare, evaluare în vederea recrutării, evaluarea performanţelor, evaluarea echipei, coaching individual sau de echipă, workshop-uri creative care să vizeze starea de bine a angajaţilor, workshop-uri sau programe de training care să vizeze corecţia unor aspecte deficitare, dezvoltarea unor abilităţi, însuşirea unor informaţii, programe centrate pe comunicare şi relaţionare, programe de team-building, pachet de servicii de coaching şi/sau terapie individuală pentru angajaţi (ca parte a pachetului de beneficii oferit de companie).
Reporter: Cum descrieţi mediul de business românesc?
Angela Frunzoi: Cred că, deşi suferim încă de impactul şi sechelele perioadei comuniste, avem un mediu de afaceri dinamic şi optimist. Există antreprenori şi manageri tineri care sunt creativi, flexibili, ambiţioşi. Sunt cu siguranţă multe provocări, mai avem nevoie de educaţie, de maturizare (inclusiv psihologică), dar eu sunt optimistă, cred că ne îndreptăm spre mai bine.
Reporter: Puteţi să faceţi un profil psihologic al angajatului, în anul 2016? Dar al angajatorului?
Angela Frunzoi: Nu aş face un profil nici al unuia, nici al altuia. Mi se pare că am generaliza cam mult. Sunt multe categorii de angajaţi cu diferenţe mari între ele şi de asemenea categorii de angajatori. Cred că diferenţele sunt semnificative din punct de vedere al educaţiei, al obiectivelor profesionale, al domeniului de activitate, al nivelului de specializare, al aşteptărilor, al ambiţiilor, al beneficiilor, etc.
Reporter: Vă mulţumesc pentru timpul acordat!
1. Corect
(mesaj trimis de anonim în data de 15.09.2016, 05:14)
Cand o multinationala te lucra 12/24 trei luni Itm spune ca e ok.
Firma are nevoie de tine 16 ore, stai, firma inregistreaza pe doua zile cate 4ore suplimentare, Itm-ul tace.
Munca la negru semnalata de mine Itm-ul m-a trimis la Tribunal ca ei nu au voie sa se uite pe video firmei.
Recomand Itm-ului sa vada in fiecare firma video cand intra si cand iese angajatul, firma cum ii ponteaza.
Exista fabrica unde sunt multi oameni la negru, cu salar minim pe economie diferenta in plic, lucrezi 12-13,5 ore din 24, patroni au S Class, Itm-ul este impotent.
Bectel nu se naste de pe azi pe maine.