• Vlad Topan: "O bancă nu face nimic în plus decât fac cămătarii, din punct de vedere al riscurilor"
• Glăvan: "Cartoful fierbinte pe care vrem să-l răcorim cu darea în plată este copilul sistemului bancar"
• Cristian Păun: "Programul Prima Casă este o dare în plată pentru bănci şi a dus la problemele sistemice actuale"
• Valeriu Potecea: "La orice solicitare făcută unei bănci, primeşti invariabil o negaţie"
Legea dării în plată a fost, ieri, subiectul de discuţie al unui grup de profesori universitari care au dezbătut preţ de câteva ore pe marginea iniţiativei legislative, taxând, la unison şi fără urmă de îndoială, sistemul bancar.
"Cartoful fierbinte pe care vrem să-l răcorim cu Legea dării în plată este copilul politicii monetare şi al sistemului bancar contemporan", a subliniat analistul economic Bogdan Glăvan, prof. univ. dr. la Universitatea Româno-Americană.
Domnia sa a menţionat că, în continuare, Banca Naţională a României (BNR) şi Guvernul "pactizează cu sistemul bancar", adăugând că, prin afirmaţiile pe care le fac, "operează în cârdăşie cu sistemul bancar".
Bogdan Glăvan consideră că Legea dării în plată nu vine ca soluţie pentru rezolvarea problemelor pe care le are sistemul bancar: "A veni cu o lege superficială ca să facem o reparaţie morală învolburează şi mai mult apele".
Domnia sa evidenţiază că instituţia ipotecii presupune tocmai că o ipotecă acoperă creditul pe care l-a garantat, concluzionând: "Orice discuţie începând de aici se face în contextul în care băncile au fost ţinute în braţe".
În urma aplicării Legii dării în plată, probabil că vom vedea o limitare a creditării, dar nu este cazul să avem o perspectivă apocaliptică, conchide Bogdan Glăvan, subliniind că ameninţarea cu apocalipsa este o strategie. "Cred că cea mai mare apocalipsă a venit ca rezultat al practicilor bancare din 2004-2005", a menţionat domnia sa, opinând că Legea dării în plată face dreptate parţial. Trebuie să reexaminăm în profunzime cauzele problemelor din sistemul bancar, este de părere analistul, considerând că nu avem un produs bancar care să prevadă o dare în plată pentru că "piaţa este susţinută prin fel de fel de intervenţii".
• Cristian Păun: "Activitatea băncilor se bazează, la nevoie, pe robinetul de bani de la BNR"
O lege nu este bună dacă are plafoane şi criterii, afirmă analistul economic Cristian Păun, prof. univ. dr la Academia de Studii Economice. Domnia sa spune că Legea dării în plată nu trebuie să aibă astfel de limitări, fiind necesar să se aplice la fel pentru toată lumea, dar nu retroactiv: "Această lege nu este pentru săraci, iar miza este trecutul, retroactivitatea, nu viitorul".
Printre altele, domnul Păun este de părere că băncile sunt speriate pentru că "acest produs bancar (n. r. cel care, prin lege, va trebui să prevadă darea în plată) nu vine să concureze cu cel de dinainte". Cristian Păun consideră că ar trebui să existe două tipuri de produse - cu dare în plată şi fără dare în plată -, astfel încât să se poată negocia.
Deşi s-au declarat împotriva actualei forme a Legii dării în plată (nu împotriva principiului ei), analiştii prezenţi la dezbaterea de ieri au concluzionat că, într-un final, aceasta "ar fi bună şi pentru bănci".
Iniţiativa s-ar putea dovedi bună pentru instituţiile de credit pe termen lung, în condiţiile în care preţurile vor creşte, dar şi imediat, în contextul eliberării provizioanelor pentru creditele neperformante date în plată.
În orice caz, băncile se vor adapta, creditând şi mai mult statul şi împrumutând dezvoltatorii imobiliari, consideră domul Păun, care a menţionat: "Activitatea băncilor se bazează pe depozite, dar la nevoie se bazează pe robinetul de bani de la BNR". Domnia sa a arătat că sistemul bancar se restabileşte cu uşurinţă, având la îndemână atât bail-out-ul, cât şi bail-in-ul.
"De fapt, Legea dării în plată, în loc să lovească în cartelul băncilor, în final le întăreşte, obligându-le să se lege şi mai mult la BNR", a conchis domnia sa, considerând: "Sistemul este macro-instabil şi acum, iar darea în plată va deveni argumentul băncilor pentru o mai mare conectare a lor la politicile monetare".
Prima Casă este o dare în plată pentru bănci, în condiţiile în care acestea beneficiază de o garanţie din partea statului de 50% şi oricând pot da în plată statului ipotecile. "Dacă nu era prima casă, atunci nu aveam aceste probleme, pentru că piaţa creditelor ipotecare este în majoritate alcătuită din împrumuturi accesate prin acest program guvernamental. Prima Casă a dus la problemele sistemice actuale".
• Vlad Topan: "În sistemul bancar este un cartel şi o falsă concurenţă"
Vlad Topan, conf. univ. dr. în cadrul ASE, se aliază celor care susţin că sistemul bancar este "privilegiat, cartelizat, protejat de BNR şi de stat", dar opinează că nu darea în plată este rezolvarea acestor probleme: "Capacitatea de lobby a băncilor este mult mai mare şi lupta va continua şi pe viitor. Cred că vor fi unele pierderi la nivelul băncilor, după care pierderile vor fi transferate către clienţi".
Mulţi specialişti spun că modelul în care este aşezat sistemul bancar a creat criza economică, evidenţiază analistul, apreciind că băncile au dat credite cu prea multă uşurinţă: "Când creditele sunt acordate atât de uşor, cultura bancară este ireleventă atât pentru bănci, cât şi pentru clienţi, iar populaţia este victimă a sistemului bancar. Nu legea dării în plată este soluţia rezolvării acestor probleme. O lege care nu obligă darea în plată, nu îi salvează pe datornici, iar o lege care obligă darea în plată, reprezintă de fapt un anti-privilegiu, care afectează şi creditele viitoare. Cred că legea nu trebuie aprobată aşa cum este acum, fiind o lovitură de PR periculoasă. Ar trebui să ne întoarcem privirea către bănci şi să întrebăm de ce sistemul bancar este privilegiat".
Declaraţiile domniei sale vin ca replică la afirmaţiile făcute, în cadrul dezbaterii, de alţi specialişti din domeniu, care apreciază că situaţia neplăcută de la nivelul sistemului bancar este rezultatul lipsei de cultură financiară, analfabetismului bancar de care au dat dovadă clienţii.
În opinia acestora, pentru alfabetizarea consumatorilor, este nevoie să fie emis la nivelul sistemul bancar un document care să centralizeze cazuri specifice - un cod de bune practici al băncilor.
Răspunzând la întrebarea "Ce face o bancă în plus faţă de un cămătar, din punct de vedere al riscurilor?", Vlad Topan a spus: "Nimic!"
Tot sistemul bancar, în frunte cu BNR, a semănat vânt şi culege furtună, spune domnia sa, apreciind că Banca Centrală "a ţinut" de cursul de schimb "şi acum spune că oamenii nu au ştiut" cum să se împrumute: "BNR trebuia să spună mai des - nu putem interveni pe CHF!"
În sistemul bancar este un cartel şi o falsă concurenţă, susţine domnul Topan, opinând că ar trebui să existe posibilitatea de negociere între bănci şi clienţi, de modificare, în timp, a unor aspecte din contracte şi nu de păstrare a contractelor şablon pentru anumite tipuri de situaţii.
Valeriu Potecea, decanul Facultăţii de Relaţii Comerciale şi Financiar-Bancare Interne şi Internaţionale din cadrul Universităţii Româno-Americane, spune, însă, că "a negocia cu băncile este o confruntare pură". "La orice solicitare, primeşti invariabil o negaţie", susţine domnia sa, apreciind că nu vor fi foarte mulţi cei care vor dori să renunţe la casă după ce au plătit o sumă uriaşă, un număr mic de debitori apelând la Legea dării în plată. "Soluţia nu este o lege a dării în plată, nici procesele din instanţă, soluţia este negocierea directă, dar trebuie să ai şi cu cine", concluzionează domnul Potecea.
• Bogdan Negrea: "Bail-in-ul este o dare în plată a băncilor, dacă acţiunile nu au valoarea depozitelor confiscate"
În contextul în care în ţări ca Letonia, Spania, SUA Legea dării în plată are o serie de criterii sau este consensuală, la noi, această iniţiativă legislativă este "foarte dură şi foarte extinsă", urmând să se aplice retroactiv şi nefiind este socială, au apreciat cercetătorii din cadrul Instituţiei de Economie Mondială prezenţi, ieri, la dezbatere. Aceştia evidenţiază că legea nu face distincţia între debitorii solvabili şi cei insolvabili şi se adresează unui program care are garanţii de la stat, fiind necesar să existe un studiu de impact ştiinţific fundamental pentru a vedea care sunt efectele.
Cercetătorii consideră că legea va fi atacată în contencios şi se va ajunge la Curtea Constituţională, urmând să crească avansurile, să se blocheze piaţa imobiliară şi, în final, să se ajungă la un posibil consens astfel încât să existe contracte de credit şi fără darea în plată.
Bogdan Negrea, prorector la ASE, susţine că Legea dării în plată are o serie de probleme, printre care crearea unui hazard moral, a indisciplinei financiare, care va conduce la un risc sistemic, şi ridicarea unor probleme de tip juridic, întrucât se intervine în contracte comerciale.
"BNR se ocupă foarte mult de macrostabilitate, dar deloc de microstabilitate", evidenţiază domnia sa, adăugând: "Efectul principal al legii va fi asupra băncilor, iar autoritatea monetară va avea o mare problemă. Va fi o mare problemă de sistem, pentru că va fi greu ca sistemul bancar să lucreze împotriva politicii monetare. Se va crea un decalaj între cele două entităţi.
Darea în plată este ca o injecţie cu arsenic pe care o introducem în sistemul bancar".
Domnia sa recunoaşte, însă, răspunzând unei întrebări, că bail-in-ul este o dare în plată pentru bănci, dacă acţiunile pe care instituţiile de credit le dau deponenţilor în schimbul banilor, ca să se salveze de la faliment, nu au aceeaşi valoare ca cea a depozitelor confiscate.
Menţionăm că, din acest an, funcţionează şi la noi Legea rezoluţiei bancare, ce presupune salvarea băncilor inclusiv prin bail-in, respectiv confiscarea banilor din depozitele negarantate.
Bogdan Negrea mai spune că băncile "i-au jecmănit" pe debitori şi aceştia se simt marginalizaţi, având tot dreptul să fie supăraţi şi să reacţioneze, acum, contra sistemului bancar.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 00:12)
Bogdan Negrea RULES!
1.1. Cateva ciudatenii... (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Pache în data de 22.03.2016, 02:39)
Ma rog, intreg articolul e cam ciudat, si am sa si argumentez, chiar daca vor sari postacii lui Cristian Dan cu injuraturi, calomnii si blesteme:
Peste ceea ce spune Bogdan Glavan nici nu vreau sa ma uit. Un om ce scria despre tinerii care in noiembrie 2015 au rasturnat cel mai corupt guvern din istoria Romaniei, ca sunt o masa de manevra a unor cu interese ascunse, scuze, dar nu prea prezinta credibilitate.
2. Cunoscandu-l personal pe profesorul universitar doctor Cristian Paun, imi vine greu sa cred ca s-a "sucit" in decurs de cateva zile. Omul e ardelean din acela care gandeste de 5 ori si vorbeste o data si nu l-am auzit niciodata spunand ceva azi si altceva maine. Vineri la Digi 24 domnul profesor Paun era total impotriva legii darii in plata si spunea:
"Legea dării în plată nu este o lege socială. Îndepărtează creditul ipotecar de la ceea ce este el. Taman în oamenii sărmani lovește această lege, crește avansul și se scurtează durata creditării, deci crește rata și nu își mai permite nimeni.Românii vor rămâne chiriași. Piața imobiliară depinde de modul în care România accesează creditele ipotecare. Sectorul construcțiilor este foarte important pentru PIB-ul României, renunțăm la o astfel de oportunitate de dezvoltare."
Cam greu de crezut ca in decurs de cateva zile se suceste si devine aproape un fan al darii in plata, ba mai mult, prezinta si beneficiile "legii". Mai mult ca sigur ca citatele din Bursa au fost adunate in asa fel incat sa "sune bine" pentru Zamfir&Piperea.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 06:15)
De unde rezulta ca Paun ar fi un fan al darii in plata? Contra ce ai argumentat?
Contra impresiei tale false?
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 06:52)
Pache pe tine te-am citit ieri, matale esti autistul ala cu textele pregatite de dinainte. "Autism" nu e injuratura, ci boala ruperii legaturilor cu lumea exterioara.
1.4. hazard (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Ema în data de 22.03.2016, 07:53)
Hazard sa fie dar nu pt catei ! :)
1.5. respingere ordonanta amanare (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Ema în data de 22.03.2016, 08:46)
Cristi , vezi ce discutam acum cateva zile s-a intamplat in Senat.S-a respins ordonanta de amanare a legii falimentului personal.Ramane intrebarea initiala de ce guvernul a dat o astfel de ordonanta de amanare a unei urgente in timp ce executarile au continuat?Poate vom afla candva de la DNA
1.6. Sunteti de toata jena (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Cristian DAN în data de 22.03.2016, 08:48)
„Bă băeț” - ca să vorbesc pe limba voastră - sunteți de toată jena. Niște lătrători de doi lei, fără personalitate, niște „anonimi” cărora vă tremură chiloții pe voi să ieșiți din anonimatul ăsta. Domnii de la Bursa sunt chiar niște domni pentru că vă permit să activați pe domeniul lor. De la mine din ogradă erați scoți afară demult cu șuturi în dos.
V-ați strâns toți „ielitiștii”, toți șobolanii ale căror găuri au fost inundate de o lege care pune capăt privilegiilor unui sistem [...], animat de niște [...] fără caracter - v-a scos Piperea cu Zamfir pe toți din bârlogurile voastre și n-aveți altceva de făcut decât să urmăriți ce mai scrie Bursa și să încercați să ce? „Bă băeț”, ați pierdut. Sistemul bancar din România nu va mai fi „dumnezău” și „aripa radicală” a clienților nu va mai înghiți [...] vostru.
Am fost ieri sa plătesc o rată și tipa de la ghișeu a rămas blocată când am zis că aștept restul în franci. „Păi niciun client n-a mai solicitat așa ceva”. „Păi bine doamnă, dacă merg să-mi iau o pită de la chioșc, dau zece lei și primesc rest cinci yeni, nu se cheamă că vânzătoarea e tâmpită?” Se uita tâmp la mine... Ăștia sunteți „bă băeț” niște aiuriți care ați crezut că dacă lucrați în bănci l-ați luat pe Dumnezeu de-un picior... Uite că roata se mai și întoarce și toată mizeria din sistemul pe care-l adulați a ieșit la suprafață. Cu mine veți muri de gât, anonimilor bancari!
Pache, Cristi C, anonim, Prof Piparoase, Prafkaletos - niște nulități fără chip, asta sunteți „bă băeț”!
1.7. trollii (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de unu din popor în data de 22.03.2016, 09:21)
nu pot decat sa remarc din nou prezenta unor trolli, hateri, postaci la fix ora 00: si ceva. cu textele gata pregatite. si intrebare: da salariu, salariu...cat e salariu?
1.8. haha (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 09:23)
Restul a fost ciubuc o vreme.
1.9. trolli (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de unu din popor în data de 22.03.2016, 09:26)
de fapt au mai stat vreo 2 ore dupa ora 0..ca prea era evident :))))
1.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 09:33)
Da, am citit și eu. Foarte bine. Să se pregătească mai repede aplicarea.
1.11. trolli (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de unu din popor în data de 22.03.2016, 09:35)
de fapt au mai stat vreo 2 ore dupa ora 0..ca prea era evident :))))
1.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 09:56)
Dacă tot m-ai invitat în discuție, pot comenta două lucruri:
1) "v-a scos Pip.. și Za... pe toți" - este o exprimare pentru care ai pica BAC-ul, asta dacă l-ai luat (probabil copiat).
2) Dacă ai plătit rata în franci (ceea ce mă îndoiesc), trebuie să aștepți restul în franci. Dar poate că ai plătit orice altă monedă (probabil lei) la cursul BNR al CHF. Ceea ce ai luat tu se cheamă credit legat de evoluția CHF, nu credit în franci. Poți căuta explicația pentru aceste noțiuni: "CHF-denominated loan" față de "loan linked to CHF". Nici chiar acum nu știi ce produs ai cumpărat de la ghișeul la care te-ai comportat ca un mitocan față de operatoare (care de obicei este o nevinovată, plătită cu 1100-1500 lei). Probabil că ți-au acceptat comportamentul, deși te puteau expedia cerându-ți să vii cu banii exact cât ai de achitat, la subunitate monetară: 22.12 franci.
1.13. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 14:09)
Cum poate [...] sa aiba un text pregatit inainte sa vada articolul? Vai de pielea voastra si hoti [...]
1.14. pt seful talharilor, cristian dan; (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de prof piparoase în data de 22.03.2016, 14:38)
nu ti e ma rusine derbedeule? ce tii ma mortis sa furi din munca oamenilor? a tinerilor si a oamenilor cu economii? de ce vrei sa ii tu ma impreuna cu gasca ta de pungasi? ai ordine de la ai tai din iowa si de la ewald frank sa nenorociti tineretul ca sa il manipulati voi.viermilor !
1.15. piperu' (răspuns la opinia nr. 1.14)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 15:46)
In Spania , Sua tot Dan e de vina ca legea exista?
1.16. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.15)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 17:01)
In SUA in 11 state din 50 si in Spania pe cale sa fie abrogata. Si in SUA si in Spania deja s-a dovedit cu date clare ca e o lege proasta. Bagati tot adevarul postacilor nu numai franturile care va convin voua. Cu date, cu dovezi, cu statistici, nu cu minciuni de la voi din haznaua aia de grup!
1.17. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 17:22)
Cu tine vom muri de ras, poate, nu de gat :))) Cristian Dan esti de un penibil cum rar se mai poate intalni. Esti slugoi din ala guraliv si ambitios in prostiile transmise de sefi.
1.18. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.16)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 19:23)
In Spania se imbunatateste, banqueru'!
1.19. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.18)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 19:34)
Deci, recunosti ca in Spania legea e proasta, analfabetu'. In unele din cele 11 state americane in care exista se vorbeste de abrogare, in Letonia s-a abrogat deja. Daca e asa buna legea de ce toti cei care o au umbla sa o modifice sau sa o abroge, teparu'? Cu date concrete, nu cu speculatii, ai inteles escrocu'?
1.20. BEUC ce zice, ciocu' mic ! (răspuns la opinia nr. 1.19)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 19:42)
Ldp sa fie lege simpla !
1.21. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.20)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 21:00)
beuc nu spune nimic
1.22. decat creditare iresponsabila si nociva, mai bine (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de N în data de 22.03.2016, 21:09)
cu ce loveste legea asta in cei cei sarmani maestre, avocat al bancilor, sau bancher, ce oi fi tu? a lovit deja in sarmani sistemul bancar, cu maxim varf si indesat. iar in aceste conditii, decat sa avem in continuare o creditare inselatoare si iresponsabila, pentru ca alte sute de mii de oameni sa fie pacaliti si inrobiti pe viata de acesti ordinari perversi, mai bine sa stea in chirie, in limitele pe care si le permit, ramanand insa stapani pe propria viata. legea DIP nu are caracter social ci vine sa oblige bancile sa elimine abuzurile crase din contracte si isi asume partea lor de pierdere pentru dezastrul pe care tocmai ele l-au generat, prin negociere reala cu clientii inselati
1.23. mizerie piparoase (răspuns la opinia nr. 1.14)
(mesaj trimis de N în data de 22.03.2016, 21:14)
est capabil sa aduci niste argumente serioase impotriva legii DIP, sau doar ai gura plina de rahat care trebuie sa dea pe afara??? stai fara grija ca in afara de reducerea profitului (si asa urias) al bancilor perverse din tara asta, nimeni nu va avea de suferit. voi astia din banci, stiti doar sa induceti oamenii necunoscatori in eroare, [...] fara scrupule ce sunteti
1.24. am argumente (răspuns la opinia nr. 1.23)
(mesaj trimis de prof piparoase în data de 22.03.2016, 22:20)
eu am argumente.avansurile si dobanzile cresc pentru tinerii de buna-credinta ca sa se acopere pagubele de borfasi ca tine. am argument si ca esti un animal.zici sa stea tinerii in chirie ca sa poti avea tu o lege ca sa ramai proprietar cu rate mici.va dati grijulii cu tinerii, sa aiba creditare toxica dar in realitate va sticlesc ochii la banii si la munca lor. dovada ca sunteti niste escroci.stii ce spunea make despre escroci? ca se muleaza si exerseaza dupa victima.la fel ca voi care pozati in mari intelepti si dati sfaturi "binevoitoare" cand de fapt abia asteptati sa va infundati mainile slinoase, pana la coate in munca lor. s-a vazut cat de mult cred tinerii in minciunile voastre, in ultima luna cand s-a triplat cererea de credite din cauza lui zamfir. asa ca lasati minciunile postacilor. oricat vreti sa faceti pe desteptii tot niste pungasi si niste escroci periculosi sunteti.hotilor!
1.25. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.22)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 22:58)
Zi zau ca ii aparati voi pe tineri? Cum ii aparati, punandu-le pozele pe grupul vostru si terfelindu-i? Pe tanara Cristina Metea o aparati
cand i-ati postat poza si datele personale si ati
nimit-o: "curva, taranca, handicapata si proasta?"
Pe tanara Andreea Roibu o aparati cand ii postati datele personale si o numeati:"curva, caracatita, stoarfa" si cand o amenintati ca ii trimiteti niste vlajgani peste ea sa o violeze?
Pe tanara Daniela Manolache o aparati cand ii doreati sa ii moara copilul de cativa ani in chinuri si ea sa ajunga sa se prostitueze pe pufuleti? Asa ii aparati voi pe tineri? Chiar nu va e un pic rusine sa mai vorbiti de aparatul tinerilor dupa cate magarii ati facut la adresa lor?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 03:41)
"Letonii au renunțat la darea în plată pentru că băncile au crescut avansul la 40% și chiriile au crescut, explică George Dumitrescu,cercetător la Institutul de Economie Mondială, care citează ca sursă declarația unui membru al băncii centrale din țara baltică pentru Wall Street Journal".
Asta s-a mai spus la adunarea academica, dar pentru Make si pentru Bursa astfel de opinii nu conteaza.
Deci, legea asta a fost anulata ca proasta in Letonia dar se aplica la noi. Hai sa dam in tineret, sa nu mai poata sa isi cumpere o casa, sa nu mai poata sa stea nici in chirie. Da-l dracu' de tineret, cine are nevoie de tineret? Important e sa scape teparii chf. Daca misca vreun tanar in front, nu-i problema, ii punem poza pe Facebook si incitam animalele la grohaiala, asa cum a facut respectabilul "domn" Cristian Nicolae Dan, cu o fatuca pe nume Cristina. Daca e femeie tanara, animalele spun ca e "curva" si bancher daca e barbat e homosexual si bancher. Ce conteaza, da-i in ma-sa de tineri, cine ii pune sa nu taca atunci cand astia din grupul chf vor sa le fure munca?!
2.1. niste [...] astia din gccc!!! (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de prof piparoase în data de 22.03.2016, 04:03)
nu e prima oara cand isi pun [...] sa isi bata joc de niste copii nevinovati ca fata asta cristina. niste bacterii nenorocite microbi hoti, borfasi care spurca tot in jurul lor!
2.2. O tara a condamnat 26 de BANCHERI LA INCHISOARE (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 04:51)
Care ?
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 04:58)
alte prostii in afara de islanda, wolksiobank, moll si leman braders nu mai te duce analfabetule topsac petru, ca deja incepi sa plictisesti?
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 06:18)
mahalagiule
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 06:19)
mahalagiule
2.6. " prostii" , " plictisesti" (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Wolksbank în data de 22.03.2016, 08:57)
Explica cele 4 lucruri pt mine si mergem mai departe.
Mie aceste "prostii" mi se par cruciale.
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 10:51)
Ce ai cu mine , ïuduie?
M-ai vazut pe mine pe acolo?
Iti inchipui ca ma ocup cu taierea informatiilor?
Iti urez sanatate!
2.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 17:23)
Nu era vorba ca are ceva cu dumneata personal domnu' Make. E vorba ca "respectabilul" matale ziar isi mai ia din subiecte de pe pagina limbricilor astora, pagina plina de linsaje, injuraturi si minciuni dovedite:))) HALAL !
2.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.8)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 19:29)
Ai la dispozitie sf.
"matale" nu se foloseste pt fete ?
2.10. ESTI ANALFABET CU DOVEZI, TOPSAC PETRU! :))) (răspuns la opinia nr. 2.9)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 19:41)
DEX:
matale- abreviațiune familiară pentru dumneata/pronume personal familiar de politețe îld. tu saŭ dumneata. Gen. și dativ matale (din dumitale).
3. BAIL IN, PRIMA CASA=L DARII IN PLATA
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 04:47)
Spuse de Prof.dr. de la Ase si Conf.dr.,adica mai are un pas la prof.
Cartel.
Protejat de Bnr
Protajat de Stat
Noi amalfabeti financiar am vazut toate astea (s-a inventat divizoumea in munca de 2 000 de ani ,nu trebuie sa stiu sa fac o plomba, este dentist ).
Prima Casa nu am vazut-o ca darea in plata, dar asa este, omul nu poate plati, banca isi freaca maonile ca incaseaza aprpape 50% din suma. Eu vedeam ca e ajutoe de stat.
Pc a distorsionat piata de aceea ar trebui scos, nu a fost imainte de criza.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 04:55)
ca sa ii nenoriciti si pe altii, de exemplu pe tineri.voi ramaneti proprietari cu rate mici, astia de acum sa stea cu parintii.asa e normal, statul sa protejeze unii ca tine care fac 3 greseli la doua cuvinte.astia tinerii cu scoala "ie" reactionari, pui de "burgheji" chiaburi, trebuie nimiciti prin orice mijloace.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 05:13)
Tu nu stii sa scrii fara sa se tavaleasca lumea pe jos de ras, dar faci misto de unul cu facultati si doctorate pentru ce e "doar" conferentiar:))) Ptu, dar cretini v-au mai ales astia care v-au angajat. Eu cred ca Cristian Dan va plateste pe astia ca tine cu sticle de bautura.
3.3. Ziarist bancar cu zootehnia terminata (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 06:10)
A terminat o facultate, un doctorat ! prof. dr. (ec).
3.4. Iar ai venit analfabetule? (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 14:14)
Hotule, ce stii ma tu cu 3 clase facute la vreo scoala penitenciar despre profesori? Cand o sa stii sa scrii corect, atunci sa vii sa vorbesti despre studiile altora analfabetule !
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 15:49)
"FACULTATI SI DOCTORATE" la simplu incearca goagalu Vanghelie 2.
4. Bce obliga bancile sa dea credit si cersetorilor
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 05:32)
Noi vrem sa restrictionam.
Banii tipariti din nimic sa ne faca datori pe bani reali, munciti.
Parca s-ar interzice drogurile si cei din Columbia nu mai au unde sa isi vanda marfa.
5. Escrocii din banci!!!!
(mesaj trimis de Dr.WHO în data de 22.03.2016, 05:40)
De la ASF, la BVB si mediu bancar romanesc, este o colcaiala de escroci, dubiosi, falis si tepari!Se aude domnule Isarescu!?
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:06)
numeste, bre, un sector in care nu colcaie escrocii. Vrei sa vorbim despre presa? Sau despre ce alt domeniu? Invatamant? Poate medicina?
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:18)
Celslalte nu primesc ajutoare de stat, bani tipariti , prima casa bonus
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 12:44)
ba primesc ajutoare de stat de toate categoriile, inclusiv fonduri nerambursabile, ajutoare mult mai mari.
5.4. eu de ce nu primesc ? (răspuns la opinia nr. 5.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 13:16)
Eu constat ca primesc taxe impozite marite, moneda mai slaba in UE, comisioane bancare mai mari ca in Ue, "clauze abuzive in Ue dar Ce si Fmi spune ca e bine, platiti pro ssttiloor ! , Otp-Anpc decizie definitiva nepusa in practica in Ue! fonduri Ue nerambursabile e pt pilosi'
6. fără titlu
(mesaj trimis de piticu rautacios în data de 22.03.2016, 08:12)
Ok. Toti spun ca bancile sunt camatari, ca jecmanesc oamenii, ca-si bat joc de ei etc etc etc. Deci intr-un cuvant sunt daunatoare, sunt antisociale, poate ar trebui interzise sa vedem ce se-ntampla. Intrebarea pe care n-o pune nimeni in schimb e: de ce oamenii vor sa traiasca din bani pe care nu-i au? De ce vor s-o duca mai bine decat le permite salariul? De ce prefera creditele cu 40% dobanda de la Provident si nu mai plange nimeni? De ce prefera creditu in loc sa stranga 1-2 ani ca sa-si ia un frigider?
Sa vedem ce s-ar intampla daca s-ar relaxa conditiile de creditare daca si acum cele neperformante sunt miliarde de lei. Garanteaza cineva onestitatea debitorului? Asta pe langa riscurile obiective ale viitorului. Poate Piperea.
6.1. fumigena (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 08:35)
Provident da maxim 10 000 ron, adica o nimica toata.
Compari mere cu pere.
6.2. Compari frigiderul cu casa (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 08:40)
Cum ti-a fulgerat asa ceva prin neuron ?
400 euro cu 100 000 euro
6.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.2)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 10:00)
Evident că le compară. Unele dintre acele credite ale "payday lenders" sunt girate cu casa.
Și unde este morala acelor credite? Depinde de cantitate? Fur un leu, este ok la români (că toți fură de la locul de muncă), fur un bou - este mișelie.
6.4. daca furi un leu esti in puscarie (răspuns la opinia nr. 6.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 10:59)
Daca furi un bou esti liber, te inchid sau iti dau cu suspendare, de ochi lumi ( poate Bombonel bugetar toata viata...)
6.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 18:19)
Dar de unde stii cata puscarie iei daca furi un bou? A incercat careva sa te fure pe tine?
6.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 19:47)
A incercat Nastase, pt neuronul tau care da in colturi.
6.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.6)
(mesaj trimis de prof.piparoase în data de 22.03.2016, 22:25)
nu gasesti pe undeva vreun [...] pe care sa il bazai analfabet escroc ca sa nu mai vorbesti prostii pe aici
7. fără titlu
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 09:09)
domne, io nu inteleg o treaba: daca bancile sunt in cartel, mafioate, in cardasie, de ce ASE-ul le invita la tot felul de conferinte ? de ce facultatea de finante banci mai exista ? pe oamenii din banci cine i-a pregatit ? masteratele (ptr cei deja aflati in mediul bancar) pe unde si le fac? Ia sa raspunda acesti stimabili domni.
Si inca ceva: daca bancile sunt corupte, mafioate, de ce ASE-ul mai are cont deschis acolo ? de ce casele de avocatura mai au conturi la banci ? de ce parlamentarii mai iau credite ? de ce mai apelam la banci ?
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 09:25)
Suntem obligati prin lege.
Vezi firma cont ...
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 09:58)
deci legea ne-a trimis la banci ?
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 10:07)
Ideea de cartel este o minciună a celor doi. Radicali în exprimare. Nu este niciun cartel.
Faptul că nu este cartel o arată și realitatea că s-a ajuns la problema CHF. Știi cum s-a ajuns la ea? Băncile s-au luptat pentru cotă de piață, atrăgând cum au putut clienții care puteau plăti. Când aceștia s-au epuizat și dobânzile la € erau prea mari pentru alții, OTP este prima care a adus pe piață (din Ungaria ei) creditele CHF. Celelalte bănci s-au uitat ciudat inițial, nu credeau că românii vor fi atât de idioți. După un an, cota de piață a OTP creștea pe seama proștilor sărmani care se vedeau cu bani în casă. Presiunea competiției pentru cotă de piață a rezultat în adoptarea și de către alte bănci a creditelor CHF, într-o măsură mai mică sau mai mare.
Unde văd marile creiere academice cartel în asta?
7.4. au fost amendate pt cartel ! (răspuns la opinia nr. 7.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 10:55)
Otp a dus chf in toata Europa de Est ?
7.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.4)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 11:14)
Au fost amendate pentru înțelegeri neconcurențiale la EURIBOR, în Europa, nu băncile locale. Dar contextul în care vorbeau creierele academice era de consumer banking, retail banking, nu licitații interbancare.
7.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:16)
Vezi pe Agerpres si nu numai.
Tasteaza : banci cartel , vezi ce da.
7.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 17:09)
De ce anumite grupuri anti-banci isi fac afacerile si colecteza cei 2% impozit directionat si "donatiile" de la fraieri prin ING Bank? De ce unii mari avocati au credite la Piraeus Bank? De ce unii mari parlamentari initiatori de legi anti-banci au conturi, ghici unde? Tot la ING Bank, adicatelea banca prin care isi fac afacerile grupurile si asociatiile care ii sustin pe acestia?
8. fără titlu
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 09:17)
si inca ceva: as vreau sa iau si eu un credit, dar ala care imi da banii sa accepte conditiile mele ca altfel jar mananca.
Iar termenii din contract sa fie clar definiti. Dar oare legile sunt clar definite ? Oamenii inteleg ceva cand vad un cod fiscal ? acela nu e cumva mult mai greu de inteles decat un contract bancar ? Eu propun ca pe aceia care au declarat ca nu au inteles aspecte din contractele bancare dar au semnat, sa-i verificam si la cunoasterea legislatiei, caci aia e obligatie cetateneasca. Si daca nu cunosti legislatia ce faci ? platesti sau nu daca faci vreun pocinog ? cine ti-o explica pe intelesul tau ?
8.1. asa ar fii corect, negociere (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 09:34)
Sunt cativa care au negociat contractele fata de alti nu, nu e discriminare ?
La un credit am fost pus sa semnez ca am negociat contractul dar nici o virgula nu era de discutat, l-am inchis sa nu mai fie discutie.
8.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:05)
Berila, rar am ocazia sa examinez productiile scrise ale unui creier atat de incalcit cu calti ca al tau, grefat pe o personalitate din care a fost extirpat caracterul.
Iti multumesc!
Cand te citesc, ma simt ca intr-o vizita la Muzeul Antipa, sectia de embrioni mutanti, in formol.
8.3. Destul de corect (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 11:17)
A existat cazul schimbării regimului de plătitor de TVA. S-a modificat legea, s-a publicat în MO. ANAF a tăcut câțiva ani. S-a trezit apoi că cere penalizări și executări.
Ar trebui aplicată regula de comisioane abuzive, necomunicate personal către client. Și anulate dispozițiile legale și penalizările.
9. fără titlu
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 09:23)
domnu make, astepta si aurel un raspuns de la dumneavoastra: cum stati cu banii de la don sima ? alde wbs.
9.1. atac la persoana ? (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 09:30)
Atat v-a mai ramas ?
Ce treaba are sula cu prefectura ?
Make se incadra in ldp cu Sima ?
9.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 10:11)
nu, il stiam om destept si poate a gasit o solutie, dar daca n-a gasit poate m-am inselat.
9.3. OPINIE ELIMINATĂ (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 22.03.2016, 10:11)
OPINIE ŞTEARSĂ PENTRU CĂ A MAI FOST POSTATĂ O DATĂ.
9.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:05)
Si eu am pierdut 81 ron pe bvb, declaratie 200, comisioanele bancare nu sunt trecute.
In viata mai castigi mai pierzi.
Nici tu nu cred ca castigi non stop fara pierdere.
9.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.3)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 11:12)
Berila e Cristian Sima si ii va fi din nou interzis accesul pe site-ul BURSA.
9.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:26)
O
9.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 12:01)
Dar parca spuneati ca nu sunteti detectiv si nu va uitati la adresele IP. De unde stiti? Si ce litera a regulamentului aplicati pentru interzicerea lui?
9.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 13:29)
E adevarat.
Bursa e public, pro -contra nu conteaza.
Il suportam pe aici si-l salutam.
Sa renunte la atacuri la persoana rest e ok.
9.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.7)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 15:48)
Repetarea aceluiasi mesaj, cu scop de hartuire, pe un subiect strain de cel al discutiei.
9.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.7)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 16:10)
Stiu pentru ca, dupa ce m-a hartuit cu acelasi mesaj, timp de trei ani, sub pseudonimul "Simandicosul", s-a dezvaluit involuntar si i-am interzis accesul.
Acum a intrat sub alt pseudonim - "berila" (care, ca alcoolic, ii este caracteristic - se imbata dintr-o singura bere), reluind acelasi fel de hartuire, fara alt scop decit sa ma irite.
Cred ca acum plinge, asa cum obisnuieste, stirnind mila celor care nu il cunosc.
9.11. Lamureste-te singur! (răspuns la opinia nr. 9.10)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 16:15)
Pentru edificare, nu ai nevoie de IP, citeste, doar, mesajul de la 10.3.
9.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.11)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 16:20)
Ti se mai pare "salutabil"?
10. aș dori o opinie din parte celor cu studii...
(mesaj trimis de Nume în data de 22.03.2016, 09:35)
Nu am studii de specialitate.... și de aceea întreb, am o nelămurire. Poate comentează cineva sau scrie un articol la care se poate dezbate.
Nedumerirea:
De ce o bancă poate apela la bail-in și îmi ia sumele/depozitele de peste 100.000 de euro (parcă....., și nu știu și în ce condiții).
Eu, în caz de ....., pot să iau/nu mai plătesc banii dați de bancă pentru frigider/casă/orice.... și păstrez și bunul ?
Mulțumesc.
Nu mă refer la legislație, nu o știu, vorbesc de logică sau revers.
10.1. cine imparte parte isi face (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 09:40)
Banca are legi pro, consumatorul contra.
Pt binele mers al lumi.
10.2. cine împarte (răspuns la opinia nr. 10.1)
(mesaj trimis de Nume în data de 22.03.2016, 09:57)
păi cine împarte:
politicienii la toată populația, inclusiv bănci sau bancherii la politicieni. Tot nedumerire
10.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 10:08)
mai bine te invat ceva: ia un credit de 50000 euro cu garantii, pune gaj pe o sandrama (iti recomand eu un evaluator bun, bancile nu pot obliga la alegerea evaluatorului, doar trebuie sa fie autorizat anevar), dupa care tushti cu banii in italia sau spania, ca oricum nu faci cinstit toata viata atata purcoi de bani.
pe persoana juridica as face macel.
10.4. Despre bail-in (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 11:00)
Hei Nume, îți scriu aici părerea mea, fundamentată pe lege. Dacă o vrei, ia-o. Dacă nu o vrei, nu mă acuza de propagandă și alte mizerii. Eu nu o să îți ofer o versiune palpitantă, suculentă, plină de obscuritate și masoni. Pentru asta citești alți autori pe Bursa - că sunt destui cu aptitudini SciFi.
Primul lucru care trebuie stăpânit este diferența dintre un drept și o obligație. Un drept este precum concediul plătit. Îl vrei, ești protejat legal să îl ceri angajatorului, ți se acordă, te bucuri de el. Clar. Bail-in nu este un drept pentru bănci. Meseria de bază a unei bănci este să protejeze depozitul. Depozitul este SACRU pentru o bancă - este unul din motivele existențiale. Băncile își fac fațada frumoasă, sigură, pentru ca omul să aibă încredere să își lase banii acolo, în siguranță. Nicio bancă nu așteaptă cu nerăbdare să confiște depozitele. Doar un excentric presupune asta. Este ca și cum ai spune că a-mi scoate un ochi este un drept al meu. Este auto-mutilare, nu un drept. Statul mă va interna la nebuni.
Este bail-in un drept sau o obligație? Băncile mereu au preferat banii statului pentru a se salva de la faliment. Se cheamă bail-out. Statul a acceptat o dată. Dar recent, Statul a zis "Gata, nu mai veni la mine, bancă cu probleme, pentru a-mi cere bani. Ce îți este ție cel mai drag sufletului? Banii din depozite? Atunci fă-te de râs în fața lumii și folosește-te de ei pentru a te salva".
Ziariștii și comentatorii excentrici au sărit în sus "ce manevră obscură și murdară a băncilor". Ei sunt total pe lângă subiect. În fapt, statul a dat o dublă lovitură. Prima este băncilor prea mari pentru a fi lăsate să cadă, care nu mai pot conta pe stat pentru salvare. Se poate argumenta că este acceptabilă. A doua este dată deponenților care nu au nicio vină pentru situația dificilă a băncii care cere ajutor. Singura lor vină este că au apelat la serviciile unei bănci "too big to fail". Dar dacă se duceau la una mai mică? Statul a argumentat că "decât să luăm din banii tuturor cetățenilor, mai bine doar din banii celor care foloseau acea bancă".
Să ne imaginăm că la un dezastru natural, Statul va spune: nu despăgubesc din banii tuturor, ci doar din banii celor care și-au pus casa în locul acela ... nu știau că terenul nu este atât de bun precum granitul muntos pentru construcție? Mi se pare penibil din partea Statului ... dar nu te poți aștepta mereu la lucruri morale din partea lui.
Din cele de mai sus și din comparația cu dreptul concediului plătit, rezultă că bail-in este mai degrabă o auto-mutilare (ca atunci când un flămând începe să se automănânce), o obligație de auto-supraviețuire, decât un drept de care banca se bucură. Prestigiul unei bănci care face bail-in va fi atât de distrus încât își va pierde mare parte a clienților. Va fi restructurată, ... pe scurt ... DEZASTRU.
Acum, revenind la transpunerea legii europene pe plai românesc, LEGE Nr. 312/2015 din 4 decembrie 2015, spune așa.
ART. 9
(1) Instituţiile de credit care deţin o pondere importantă în sistemul financiar naţional elaborează propriile planuri de redresare în conformitate cu art. 13 - 48 şi fac obiectul unor planuri de rezoluţie individuale în conformitate cu art. 49 - 84.
(2) În aplicarea prevederilor prezentului articol se consideră că o instituţie de credit are o pondere importantă în sistemul financiar naţional dacă îndeplineşte oricare dintre următoarele condiţii:
a) valoarea totală a activelor sale depăşeşte 30 miliarde euro;
b) ponderea activelor totale în produsul intern brut al României depăşeşte 20%, cu excepţia cazului în care valoarea activelor totale este sub 5 miliarde euro.
Ți-am dat legea. Să îți simplific ceea ce spune. Doar băncile cu active (adică credite date clienților) de peste 30 mld € sunt obligate să facă bail-in (pentru că am spus mai sus că este mai degrabă o obligație decât un drept de care te bucuri).
Ei bine, BCR, cea mai mare banca din România nu depășește cam 12 mld €. A doua 10 mld €. A treia este pe la 8 mld € și Raiffeisen 3.5 mld €. În cazul tuturor se va aplica procedura de lichidare judiciară (faliment) obișnuită ca în cazul tuturor băncilor mici. Asta înseamnă că dacă nu rămân suficienți bani din depozite (pentru că banca a falit din cauză că a pierdut banii în credite neperformante sau prin hoție), depozitele peste 100000€ nu vor fi returnate, decât în limita posibilităților.
Aici apare diferența esențială. Impactul pe depozitele mari apărea după faliment. În cazul băncilor too big to fail, mutăm impactul înaintea falimentului, la momentul în care banca se simte foarte rău, nu după ce moare clinic. Iar ideea este următoare. Dacă las banca să moară, fiind prea mare, poate îmi distruge și economia. Iar după ce moare, depozitele mai mari de 100000 € oricum vor fi tocate. Statul a gândit că mai bine încerc să toc depozitele înainte de a o lăsa să moară, că poate supraviețuiește și atunci nu mai îmi distruge economia prin falimentul ei.
Comparația pe care o faci tu nu este potrivită din mai multe motive. În primul rând, banca trece prin acea auto-mutilare (bail-in) ca să își plătească obligațiile - datoriile. În cazul frigiderului tău, tu ar trebui să îți vinzi rinichiul ca să poți plăti frigiderul. Aceasta este o comparație mai potrivită cu bail-in. Ai două, îți mai rămâne unul de rezervă.
10.5. daca bail in duce la "Dezastru" (răspuns la opinia nr. 10.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:14)
Adica tot la faliment de ce mai avem nevoi de ea si de bail out.
Economia tot o distruge.
Imagineaza-ti cand nu se mai tiparesc bani pt banci ce se intampla.
10.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.5)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 11:33)
Bail in duce la dezastru, dar la unul controlat (ceea ce sperie cel mai rău pe bancheri și economiști este "scăpat de sub control" - cum auzi asta, să știi că s-au speriat rău de tot).
Asta este cheia problemei. Volksbank a fost "falită" controlat... căsătorită forțat cu o altă bancă. Ei oricum nu i s-ar fi aplicat bail-in, dar vorbim ipotetic. Dacă era suficient de mare, se confiscau depozitele, se încerca stabilizarea băncii prin înlăturarea unor credite neperformante .... totul pentru a se câștiga un timp pentru a dezmembra ce mai rămânea bun din ce a fost. Vine concurența și cumpără ce poate pe bucăți, etc. Dar falimentul brusc generează panică... asta nu este bine pentru economie.
10.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:38)
Ce zici tu a fost posibil cu ajutorul statului si a Bce dar cand o sa fie interzise ?
10.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.7)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 11:57)
Dle, Statul face ce vrea, când vrea, din ce motive are chef, indiferent de istoric sau legi (pe care le rescrie). Cine să interzică? O Civilizație superioară?
Mă rog, eu nu am auzit despre interzicerea bail-out. Ceea ce înseamnă că rămâne ca opțiune pe masa Statului. De exemplu, dacă primele două-trei bănci din România, încep simultan să aibă mari probleme, să fii sigur că va fi bail-out. Nu va fi niciun bail-in. Vor găsi scuze: "nu a fost vina lor, ci este o vină sistemică, un atac din afara". Mă gândesc la un scenariu de ieșire din €, așa cum nu au încercat grecii. Europa va ataca sistemul bancar românesc și acesta va eșua. Nu se va aplica bail-in atunci. Se va face bail-out cu bani tipăriți ... este caz de forță majoră.
10.9. Parlamentul (răspuns la opinia nr. 10.8)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 12:42)
Cand o sa fie banca societate ca oricare alta.
Parerea mea este ca e aproape.
Azi banca conduce parlamentul (vezi in Sua cel mai bun exemplu, datorie externa a Sua care e total nesustenabila ).
10.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 13:23)
Domnule Cristi C., argumentatia ta convingatoare ascunde un viciu: ea trebuia invocata inainte de adoptarea legii, ca sa nu o adoptam.
Dar, am adoptat-o si orice ai spune acum este tardiv si oarecum inutil.
Nimanui nu i-a trecut prin cap sa impuna o lege care sa permita puilor de delfin accesul in scoala primara, pentru ca nu este cazul.
Conversa este ca daca ai adoptat o lege, atunci ea este necesara.
Tu spui ca nu, dar n-as sfatui pe nimeni sa ia spusele tale drept garantie ca bail-in nu va fi aplicat in Romania.
Niste spuse si niste deducti, nu pot fi garantie, in timp ce o lege poate fi garantie, dar nici aceea, intotdeauna.
De pilda, pragul "garantat" de 100 de mii de euro, tu insuti spui ca va fi respectat, in limita posibilitatilor, astfel ca nu este nicidecum garantat.
De altfel, acest prag nu este natural, ci stabilit arbitrar si poate fi coborit oricind ar fi nevoie sau chiar cind n-ar fi nevoie.
Neseriozitatea notorie a presedintelui Eurogroup Dijsselbloem iti spulbera certitudinea oricarei deductii.
In Cipru, bail-in a fost aplicat in absenta legii (si tot fara lege a fost aplicat inca in doua locuri, daca imi amintesc bine).
Daca s-a facut fara lege, imi garantezi tu ca nu se va face la noi, care acum avem legea, numai si numai ca nu s-ar potrivi cu niste biete criterii?
Consideratiile tale despre "aptitudinile SciFI" si "versiunile masonice" de la ziarul BURSA le pun pe seama unei antipatii personale pe care nu ti-o poti reprima, venita din unele diferente de opinie. Pentru ca afirmatiile astea nu se sprijina pe nimic.
10.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.10)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 13:29)
Poate ca ar trebui, totusi, sa-ti faci o autoevaluare, in lumina versatilitatii pozitiilor pe care le adopti: pe de o parte, iti place sa afirmi ca legea falimentului personal exista, desi nu se aplica juridic, inca, in schimb, legea bai-in care se aplica juridic, iti place sa spui ca nu exista.
SciFi?
Masonerie?
10.12. Mulțumesc, interesant (răspuns la opinia nr. 10.4)
(mesaj trimis de Nume în data de 22.03.2016, 13:37)
Mulțumesc. Interesant, nu știam.
Pare a fi și discrepanțe între părți.
Dacă dispare/are probleme o bancă este risc sistemic și există legislație de salvare (bine...., în chinuri și bail-in nu e pentru pentru băncile de la noi dacă nu se iau la întreg cu banca mamă), dacă dispare 10 % din populația țării sau 10 % au probleme (șomaj, sărăcie, migrație).... e ceva legislație ?
Oare băncile cu legile lor și populația cu legile ei ?
Exagerez un pic pentru evidenția diferențe (pe care le văd eu).
10.13. Ritual masonic sau piesa de teatru de vara? (răspuns la opinia nr. 10.11)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 13:53)
de Cristian Dogaru
"Amuzant filmuletul de mai jos, nu? Cu maestrii Pitttis, Ivascu si euroanalistul Giurgiu de la TVR, daca nu-l confund cumva. Ma rog, asta cat am avut eu rabdare sa vad...Apropo de fratii cu sortulete, cine sustinea o conferinta din postura de consilier BNR in mai 2011 ,la scoala Kretzulescu din Bucuresti, in cadrul programului "Sa vorbim despre bani si banci" lansat de BNR? Este ca nu ghiciciti? Insusi marele iluminat Eugen Ovidiu Chirovici...oare despre ce i-o fi consiliat pe Mugurel&Co anii astia? Asta apropo de lozinca aia cu Benerel Masonescu.... "
10.14. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.11)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 13:57)
Nu am spus că legea bail-in nu există din moment ce am citit-o, am spus că bail-in nu va exista, în condițiile de azi, din lege.
Nu este SciFi, ci rigoare.
10.15. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.10)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 14:41)
De legea bail-in era cazul în Europa. În Cipru, sistemul bancar este disproporționat dezvoltat față de restul economiei, având, la un moment dat, active de 800% din PIB.
În Cipru, legea a fost adoptată, nu s-a făcut fără lege. Pe 22 mar 2013, Parlamentul cipriot a adoptat cadrul necesar. Criza cipriotă începuse pe 25 iun 2012, când statul a cerut un bail-out de la EU. Pe 16 mar 2013, Cipru a primit propunerile de la EU care nu mai erau de bail-out ci de bail-in. În cinci zile au fost aprobate de Parlament.
Ca exemplu, Laiki avea active de 42 de mld € la un PIB de vreo 20 mld €. Un bail-out este matematic IMPOSIBIL. La asemenea active, pierderile băncii depășeau (speculez eu) o jumătate din PIB. Cetățenii ciprioți nu putea suporta un bail-out, matematic vorbind - nu politic. Nu aveau suficient de multe taxe. Cei mai mulți dintre clienții Laiki erau europeni, nu ciprioți. Nu puteau taxele cipriote să salveze depozitele europenilor. Poate că Cipru ar fi putut urma exemplul Islandei (ICESave) și să salveze doar depozitele ciprioților. Dar, țara era prea flămândă și în nevoie de fonduri, pentru a juca tare cu Troika. Islanda a făcut-o și a câștigat, salvând doar depozitele localnicilor.
Dar este cam târziu să te duci la câteva zeci de mii de ciprioții care își plâng depozitele de peste 100000 €, și să le spui că "dacă statul era mai bărbat, mai puțin corupt, mai vertical și economia mai stabilă prin plăți de taxe și impozite și nerisipirea banului public, puteați face și voi ca Islanda și salva doar depozitele localnicilor". Ghinion.
Un lucru pe care eu îl apreciez la sistemul bancar românesc este că nu avem bănci prea mari. O fi Isărescu cel responsabil pentru asta? O fi hazardul? Fapt este că ar fi bine să îl păstrăm cu jucătorii de acum de pe piață, cu instrumentele clasice bancare și fără active externe. Am spus multora: mergeți și pe la bănci mai mici, s-ar putea să vă placă. Lasă naiba BCR și BRD că este o prostie să vrei ATM-uri la fiecare colț de stradă (acesta fiind argumentul lor). Toate băncile pe care le-am folosit eu vreodată au fost mereu de la locul 3-4 în jos.
10.16. Erată (răspuns la opinia nr. 10.15)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 14:46)
nu puteau suporta
10.17. Rigoare (răspuns la opinia nr. 10.14)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 15:27)
Citat:
"15.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 15.2 )
(mesaj trimis de Cristi C , in data de 14.03.2016, ora 21:17)
Nu există bail in în România. Dacă te surprinde această afirmație, citește legea."
10.18. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.3)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 16:12)
L-ati recunoscut pe Sima?!
10.19. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.18)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 16:24)
Daca ar scrie o carte : Cum sa faci datorie fara sa o platesti, cred ca s-ar vinde ca painea calda. :)))
10.20. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 16:57)
E o idee buna dar merge mai greu. Nu e mai bine sa astepti sa dea un ordinar ca Zamfir o lege si sa poti fura la adapostul ei? :)))
10.21. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.19)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 17:00)
El figureaza, deja, in Cartea Infamiei, care vad ca se vinde ca piinea calda, asa cum unii nu se satura de mirosurile pestilentiale.
10.22. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.17)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 22.03.2016, 17:28)
Da, asta am spus și este conform cu cele de mai sus: legea există, bail-in nu. După aceea m-am și jucat puțin:
"- Eu: Nu există bail in în România. Dacă te surprinde această afirmație, citește legea.
-Altul: Daca e o lege a bail-in de citit, atunci exista.
- Eu: ...vă rog să citiți legea bail-inului românesc. Veți vedea că nu există și nu va exista în România.
Deși Altul a mirosit că avea un tâlc comentariul meu. Este scris, deci există, deși nu va exista.... Paradoxal."
11. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 09:37)
o tara de talhari cu legitimatie nu e posibil in 2016 sa vedem cum populatia tari este tratata de acesti alesi ca pe niste sclavi
12. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 10:21)
Asadar s au cristalizat doua cardasii, a celor care vor legea in forma initiala(zamfir/parlamentari, piperea, o mana de analisti financiari si realizatori de televiziune, o mare parte din imprumutatii in chf, o parte dintre cei cu probleme reale in a plati ratele, cei care vor sa faca bani speculand aceasta lege, si altii) si a celor care spun ca legea in forma initiala este nociva pentru mai toata lumea, si eventual propun amendamente, in mare parte cele trimise formal parlamentului de catre BNR(grupul de dezbatere de ieri, BNR, banci, guvernul Romaniei, FMI, Comisia europeana, si altii). In ambele grupuri exista parti interesate direct si indirect, si dezinteresate. Imi este greu de aproximat care grup are o pondere mai mare celor cu interese financiare si/sau electorale directe in cele doua grupuri, pentru a ajusta discursul lor cu o nota mai mare de subiectivism, dar personal as vota cu primul grup. In schimb, daca ar fi sa votez cu cine are mai multe cunostiinte de finante si macroeconomie, si poate in consecinta aproxima mai bine efectele macroeconomice ale legii darii in plata, as merge negresit pe varianta celui de-al doilea grup. As mai mentiona si faptul ca propunerea unui Referendum popular este o ineptie evidenta, si i descalifica iremediabil pe cei care propun asa ceva, doar daca nu se face la pachet cu un alt subiect, eliminarea taxelor catre stat. :) Am mai citit o declaratie inadecvata mai sus, si anume ca bancile si camatarii sunt cam pe acelasi palier in ce priveste asumarea/managementul riscurilor....cum zice englezu', it made my day :))
12.1. Bancile lucra' dupa ureche ! (răspuns la opinia nr. 12)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:25)
O spune un Elvetian, articolul lui C. RECHEA, de la Babilon in coace ...
13. fără titlu
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 10:28)
ia uite, au dat o tiribomba in bruxelles. Decat plecat in strainatate, mai bine la tara, aer curat, vecine de treaba, porcul il cumperi cu 5 ron pe kg, stai in foisor si dai la gratare toata ziua, berica ciucas e ieftina, prunele si merele se fac in spatele casei, mai gasesti si vreo doi-trei prosti sa le vinzi mere eco cu 3 ron kg cand cel mai fraier satean le da 15 stropiri, mai vinzi si tuica cu 20 ron litru mai mult borhot, daca vinzi 5 tone de mere si 500-600 litri de tuica om te faci.
13.1. Daca parjolesc in Siria ce patesc (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:31)
Rusia Sua iau doar profit UE ia oameni si ceva profit.
Ce au facut cu turnurile gemene ?
Ma mira ca Berlinul e intact inca.
Drepturile omului...
13.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de MAKE în data de 22.03.2016, 11:39)
Domnule Sima, limiteaza-ti comentariile la propriul site. Acolo iti poti propune propriile subiecte.
Aici e pentru oameni.
13.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 17:19)
Make sa nu cumva sa faci greseala sa il blochezi pe omul asta ! Omul e genial :))))
13.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.3)
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 17:55)
multumesc, te astept la st moritz.
13.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.3)
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 17:55)
multumesc, te astept la st moritz.
13.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.03.2016, 01:41)
Esti genial omule, am ras de mi-au dat lacrimile :))))))))))))) Bravo ! Saracu' Make nu prea are simtul umorului foarte dezvoltat...Noroc ca e bucatar bun, poate publica intr-o zi si reteta aia de supa de usturoi, il rugam frumos.
13.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.3)
(mesaj trimis de MAKE în data de 23.03.2016, 03:46)
Te inseli.
Sub lustrul pe care il afiseaza, se gaseste o specie de prostie adinca. Este de ajuns sa constati ce a facut din viata lui, cind se uita in oglinda, se cutremura de scirba si izbucneste in plins: "Sint un ronin, sint un ronin!"
Genial!
14. legea este buna pt ROMANI
(mesaj trimis de constantin în data de 22.03.2016, 10:36)
Bai romanilor,eu nu inteleg de ce se tine cont de faptul ca ar exista posibilitatea ca sa sufere bancile ,cand in balanta este suferinta UNOR ROMANI ,fratilor cand este vb de ROMANI contra altor interese din afara ROMANIEI ,eu cred ca NU MAI EXISTA OPINII ,care se aiba loc !
Si fiti atenti ca aici vorbim de TINERETUL ROMANIEI care inca nu are habar cu ce se mananca un contract de banca si ce repercusiuni are peste 10 ani pt ca sa fim seriosi ,NIMENI NU ISI ASUMA CELE PUSE IN CONTRACT, si peste 10 ani nu mai ai ce comenta !
DE aceea consider ca este buna legea asta ,pt ca apara CETATEANUL ROMAN IN DETRIMETUL INTERESELOR STRAINE !
CETATEANU ROMAN ESTE STATUL,SI STATUL ESTE CETATEANUL ROMAN !!!!
14.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de al batran în data de 22.03.2016, 10:41)
da, dar daca ii apara pe romanii speculatori si samsari, care fac profit 30-40k euro intr-o luna si te calca cu mertanu pe trecerea de pietoni sau te sfideaza cu firma de constructii a lui tata cand altii lucreaza 12 ore pe zi ptr 1000 de ron pe luna, iti mai vine sa vorbesti ?
14.2. ei na (răspuns la opinia nr. 14.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 10:52)
R cand vine bancheru cu mercanu S Class,care castiga legal 2 mil euro/ an, ce zici?
15. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 10:38)
BNR SUNT RESPONSABILI DE ABUZURILE BANCILOR,IN NICI O TARA A U.E. NU EXECUTA SILIT CETATENII SI APOI LE FAC POPRIRE PE SALARIU SAU PENSIE PANA LA MOARTE....389 PERSOANE SUNT EXECUTATE SILIT DE ANAF CA NU MAI POT PLATII RATELE LA BANCII.....BNR A CREAT ACEST SISTEM PRIMA-CASA SI TREBUIE SA RASPUNDA???
16. fără titlu
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 10:45)
cred ca domnii profesori care au facut aceste declaratii au fost respinsi la interviul de angajare in banci......:)))))))
16.1. Prof. dr. ec. (răspuns la opinia nr. 16)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:34)
Crezi ca merge in mizeria din banca ?
Crezi ca nu are bani ?
Cand ajungi Prof. Dr. faci ce faci din placere.
16.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.1)
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 12:12)
asa e, da-l naibii de salar de 15000 ron pe luna, mai bine pe 3000 si predai de 30 de ani acelasi lucru.
16.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.1)
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 12:13)
asa e, da-l naibii de salar de 15000 ron pe luna, mai bine pe 3000 si predai de 30 de ani acelasi lucru.
16.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 12:50)
Predatul la catedra e pe primul loc, colaborare cu x firma vine grosul, dar de cele mai multe ori au propria lor firma, care e condusa de profesionisti.
17. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 10:46)
costele, te blocasi ?!
18. Dl Paun, ce-o fi vrut sa spuna prin biiguielile-i?
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 22.03.2016, 11:10)
“O lege nu este bună dacă are plafoane şi criterii, afirmă analistul economic Cristian Păun, prof. univ. dr la Academia de Studii Economice.”
Pai de ce nu e buna? Plafoanele si criteriile fac ordine in viata omului. La 18 ani fara o zi esti minor, la 18 ani esti major. Ce nu-i bine?
…
"Această lege nu este pentru săraci, iar miza este trecutul, retroactivitatea, nu viitorul".
Ce vrea sa insemne balmajeala asta?
Legea este facuta pentru ce-i in necaz mare, si-i pentru actualitate si viitor. Omul munceste si cistiga. Din cistigul realizat din munca lui isi ia O CASA, pe credit. In conditiile in care capacitatea si vointa lui de munca ramin neschimbate n-ar trebui sa fie nici o problema ca sa restituie creditul dupa cum s-a angajat. Cind, insa, in viata debitorului intervine neinvitata societatea prin criza, inflatie, dobinda, curs de schimb, speculatii si alte asemenea dragalasenii, si-l face sa ajunga fara vina lui in necaz mare, nu este normal ca societatea sa-i de o mina de ajutor?
…
"acest produs bancar (n. r. cel care, prin lege, va trebui să prevadă darea în plată) nu vine să concureze cu cel de dinainte"
Se pare ca bdietul om nu mai poate trai fara concurenta. O vede peste tot, chiar si unde nu e.
Oare ce-o fi cu exponentul asta al cremei intelectualitatii romane? La dl Paun ma refer.
18.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 18)
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 22.03.2016, 11:11)
Corect: cei
19. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:37)
guvernul si BNR aceiasi mizerie
19.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 19)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 11:49)
sunt analfabet, aceeasi
20. migranti vs cetateni europeni cu probleme bancare
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 16:39)
Migrantii sunt ajutati; mancare, haine, bani, transport etc.
Cetateni eurpeni sunt pusi la zid de catre Eu, Ce, Fmi, Bm ... telenovela chf in Europa de Est, problema chf in Romania nerezolvata pana azi, problema "clauzelor abuzive" nerezolvata pana azi in Romania (Recomandarea Fmi, poate si Bnr).
Europa de Est este considerata de Europa de Vest Vaca de muls sau mi se pare ?
21. fără titlu
(mesaj trimis de berila în data de 22.03.2016, 18:04)
Domnu make, nu vrei sa ne intalnim tete-a-tete sa verifici daca sunt sima sau nu ? te gasesc la birou ? sau e mai aproape lacrimi si sfinti ? am o surpriza ptr tine.
21.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 21)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 18:15)
Facem o intalnire in 4? Sa vin si eu si sa vina si haimanaua de Zamfir, ca de cand imi doresc sa ii trag un scuipat direct in mecla !
21.2. cârtițoiu' (răspuns la opinia nr. 21.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.03.2016, 19:26)
O sa ii transmit.
Sa ai ochelari de soare :)))))
21.3. sa l chem si pe Mircica Karatistu? (răspuns la opinia nr. 21.2)
(mesaj trimis de The Brute în data de 22.03.2016, 20:50)
nu de alta, da poate nu izbavesti singur :-)
Uita te pe internet cum au ajuns conationalii nostrii sa-i determine pe francezi sa inchida Louvrul si Tour Eiffel ca nu nu mai pridideau sa -i urmareasca. E bestial reporatul de la rbb. Am cerut sa l traducem sa l prezentam pe BURSA. In vara o sa fie cel mai mare proces din Europa:-) reportage-taschendiebstaehle-d er-grosse-klau-rumaenische-ban den.html
21.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 21.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.03.2016, 07:34)
Haha
21.5. Betivanul revine (răspuns la opinia nr. 21)
(mesaj trimis de Marian A. în data de 23.03.2016, 08:37)
Un betiv ascuns in Elvetia isi da cu parerea pa inteenet. Atat timp cat el are crama plina, ceilalti sa se duca de râpa din cauza camatarilor carora betivul le tine partea, poate, poate mai pica o bericica.
PS: Francul elvetian din Romania are valoarea de 2, nu 4. Asa au zi instantele in Romania, ca sa inteleaga toti betivii. Mai avera un postac pe aici ca nu imprumutul a fost in franci ci evolutia. Adica eu m-am dus sa cumpar oo si vin cu coji acasa. Aici postacul are dreptate, ca bancile asa credeau, ca au vandut numai evolutia chf, dar se inseala amarnic!