Reporter: Câţi utilizatori are în prezent aplicaţia BLIK?
Elżbieta Wróbel: Numărul utilizatorilor activi BLIK, inclusiv persoanele care fac doar transferuri cu ajutorul telefonului prin intermediul BLIK, creşte treptat. La sfârşitul lunii martie 2022, erau 10,5 milioane de utilizatori, cu 39% mai mult decât în anul precedent. Pe piaţa poloneză, mediul de dezvoltare al sistemului de plăţi BLIK, puteţi observa o largă răspândire a fenomenului de clienţi bancari exclusiv online, adică cei care îşi contactează băncile exclusiv prin intermediul aplicaţiilor bancare. La sfârşitul anului 2021, numărul acestor clienţi era deja de peste 8 milioane.
Reporter: În ce măsură este interesată compania să se extindă în alte ţări şi care ar fi acestea?
Elżbieta Wróbel: Soluţia noastră poate fi folosită în mod similar pe orice piaţă - acelaşi sistem de plată poate funcţiona în aplicaţia mobilă a oricărei bănci - simplu, rapid şi sigur.
Lucrăm intens la crearea de parteneriate cu bănci din regiunea Europei Centrale şi de Est, motiv pentru care încercăm să prezentăm BLIK în ţările din această regiune - inclusiv România. Credem că puteţi construi rapid un sistem de plată popular bazat pe aplicaţii mobile banking şi o reţea solidă de acceptare a comerţului electronic, folosind tehnologia pe care am creat-o deja şi experienţa noastră de şapte ani de a crea BLIK în Polonia. Din cauza presiunii competitive, în prezent nu există timp pentru a construi şi a experimenta de la zero. Ceea ce contează este efectul de scalare rapidă.
Reporter: BLIK şi-a arătat interesul de a intra pe piaţa din România. Aveţi o estimare cu privire la această mişcare?
Elżbieta Wróbel: Soluţia poloneză creată în 2015 este acum remarcată în întreaga lume. De ceva vreme, instituţiile financiare din multe ţări sunt interesate de această tehnologie şi de metoda ei de promovare. Suntem deschişi să depăşim graniţele pieţei locale. Stabilim o cooperare cu operatorii internaţionali de plăţi, datorită cărora BLIK poate fi utilizat pentru plăţi pe multe site-uri web de comerţ electronic la nivel mondial.
Datorită parteneriatului cu MasterCard încheiat în 2019, utilizatorii BLIK pot efectua şi plăţi fără contact prin telefon în terminale din întreaga lume. Tehnologia pe care se bazează BLIK este utilizată în prezent pentru a crea un sistem public de plată în Emiratele Arabe Unite.
Reporter: Care sunt aşteptările BLIK de la piaţa din România?
Elżbieta Wróbel: Piaţa din România este acum la momentul perfect pentru a întreprinde acest tip de iniţiativă. Dezvoltarea mobile banking şi e-commerce în România se află într-un stadiu foarte matur, astfel încât clienţii sunt gata să folosească plăţile mobile. Numărul de persoane care cumpără online în România şi preferinţele lor de plată sunt, practic, aceleaşi astăzi ca cele din Polonia când BLIK a intrat pe piaţă. 44% dintre clienţi cumpără online, iar 40% dintre aceştia aleg să plătească bunurile în numerar la primirea comenzii, în timp ce 22% dintre utilizatorii de internet cumpără online. Aceşti indicatori sunt aproape identici cu cei observaţi în Polonia în 2015. De aceea este un moment bun pentru a introduce o astfel de soluţie precum BLIK. În acest caz însă, promovarea sistemului nu trebuie să dureze 7 ani, aşa cum a fost cazul în Polonia. Cu know-how-ul potrivit, se poate face mult mai rapid.
Reporter: Cu ce avantaje ar intra BLIK pe piaţa din ţara noastră, comparativ cu concurenţa sa?
Elżbieta Wróbel: BLIK este un sistem de plată disponibil în aplicaţiile mobile banking printr-un cont bancar. Vă permite să plătiţi online, la terminalele tradiţionale de plată, precum şi să retrageţi numerar de la bancomate şi să trimiteţi bani altor utilizatori în timp real. Pentru a plăti prin BLIK, aplicaţia generează un cod din şase cifre, care trebuie introdus online, la terminal sau ATM - iniţiază o tranzacţie care este apoi aprobată în aplicaţia mobilă a Băncii. Simplitatea, comoditatea şi securitatea BLIK îl fac să fie un mod favorit de plată în rândul utilizatorilor de aplicaţii bancare din Polonia. De la lansarea sa în 2015, sistemul a procesat deja peste 1,5 miliarde de plăţi. Aproape 70% din toate tranzacţiile BLIK sunt achiziţii de comerţ electronic. În Polonia, BLIK este mult mai popular pentru aceste tipuri de achiziţii decât cardurile de plată sau plata ramburs la livrare. Facilitează într-adevăr cumpărăturile online, ajutându-l să accelereze dezvoltarea comerţului electronic, sprijinind astfel mulţi vânzători care au avut de suferit în timpul pandemiei.
Reporter: Care sunt costurile implicate în implementarea şi utilizarea BLIK de către o persoană?
Elżbieta Wróbel: BLIK funcţionează doar în aplicaţia mobilă a băncii, nu necesită instalarea vreunei aplicaţii suplimentare. Permite plăţi de comerţ electronic, plăţi POS, retrageri de numerar la bancomate şi plăţi P2P mobile. Toate tranzacţiile efectuate de utilizator sunt gratuite. Utilizatorul BLIK nu suportă nicio taxă.
Reporter: Cum apreciaţi evoluţia acestei pieţe, în contextul digitalizării forţate din ultimii ani?
Elżbieta Wróbel: În fiecare an, smartphone-urile devin dispozitive din ce în ce mai importante. În primul rând, acestea au devenit computere portabile cu o conexiune constantă la Internet, făcând posibilă îndeplinirea aproape tuturor sarcinilor. Majoritatea companiilor, furnizorilor de servicii sau instituţiilor financiare, recunoaşte de ani de zile potenţialul dispozitivelor mobile. "Viitorul este mobil" este un slogan care de mulţi ani reflectă direcţia în care se îndreaptă dezvoltarea tehnologiei şi preferinţele consumatorilor, precum şi aşteptările acestora. Indivizii care au crescut înconjuraţi de dispozitive mobile vor deveni în curând adulţi care nu îşi pot imagina funcţionarea fără ele. Mai mult, pentru multe persoane, smartphone-urile au devenit singurul canal de comunicare cu brandurile. Ele sunt, de asemenea, prima sau chiar singura sursă de acces la informaţie sau consum de conţinut. Acest lucru este valabil şi pentru soluţiile financiare, deoarece funcţionarea acestora se bazează din ce în ce mai mult pe tehnologia implementată şi furnizată utilizatorilor prin intermediul smartphone-urilor.
Pandemia de COVID-19 a accelerat semnificativ tendinţele pe care le-am văzut în ultimii câţiva ani. Au creat condiţii favorabile pentru dezvoltarea plăţilor mobile. Pentru început, să menţionăm două forţe care produc mişcare. Una este dezvoltarea dinamică a pieţei de comerţ online, cealaltă - digitizarea proceselor client-bancă, care se poate observa în popularitatea tot mai mare a mobile banking-ului. Ceea ce părea să implice strategii pe termen lung pentru organizaţii s-a dovedit brusc a fi singura cale de dezvoltare de urmat, în timp ce pentru alţii chiar problema "a fi sau a nu fi". Dacă ne uităm la comerţul electronic, un număr mare de oameni de afaceri s-au confruntat cu alegerea fie să-şi închidă afacerile, fie să lanseze magazine online.
În cazul serviciilor financiare, scopul este de a oferi soluţii digitale bune, avansate, cum ar fi mobile banking. Banca online (e-banking) a devenit deja o interacţiune clasică care nu permite totul. Plata, de exemplu, nu este la fel de convenabilă ca în cazul BLIK.
Reporter: Cum arată sistemul bancar din ţara noastră, comparativ cu cel din Polonia?
Elżbieta Wróbel: Mobile banking în România se află astăzi într-un stadiu de dezvoltare care necesită mult efort din partea băncilor pentru a convinge clienţii să fie mai activi. Datele arată că din 12 milioane de clienţi, aproximativ 6 milioane au ales să instaleze aplicaţia mobilă. Acesta este un număr mare - cu toate acestea, o analiză mai profundă demonstrează că doar 1,8 milioane dintre ei şi-au folosit aplicaţia în mod regulat în 2020. Aproape 4,2 milioane sunt inactive, deşi au aplicaţia instalată pe dispozitivele lor. Pur şi simplu nu îl folosesc. Pandemia de COVID-19 a schimbat uşor aceste proporţii, iar numărul utilizatorilor inactivi poate să fi scăzut la 3 milioane. Cu toate acestea, jumătate dintre clienţi au aplicaţia pe dispozitivele lor.
Pentru acest grup, canalul mobil nu oferă băncilor şansa de a prezenta o ofertă şi de a arăta că multe chestiuni financiare pot fi rezolvate rapid fără a merge la sucursala băncii, ceea ce necesită menţinerea unei reţele extinse de puncte de vânzare şi angajaţi. Ei trebuie să petreacă cea mai mare parte a timpului asistând clienţii cu operaţiuni - iar aceste operaţiuni pot fi gestionate cu uşurinţă prin aplicaţia mobilă.
Prin comparaţie, în Polonia, un utilizator de servicii bancare mobile efectuează în medie 6,5 tranzacţii mobile în fiecare lună. Este o mare oportunitate de a arăta clienţilor noi oferte sau promoţii. De asemenea, permite fidelizarea mult mai puternică a clienţilor şi obişnuirea utilizatorilor cu soluţiile oferite de bancă. Acesta este cel mai bun mod de a reduce fluxul de clienţi care devin atraşi de instituţiile nebancare care oferă servicii financiare pe canalul mobil - şi au câştigat o popularitate enormă în ultimii ani, în principal datorită introducerii aşa-numitului open banking în întreaga Uniune Europeană.
Reporter: Care sunt beneficiile pentru bănci dacă adoptă o soluţie precum BLIK?
Elżbieta Wróbel: Băncile încearcă să-şi încurajeze clienţii să folosească aplicaţiile mobile. Ei trimit notificări despre promoţii, materiale educaţionale şi oferte speciale disponibile numai prin smartphone-uri. Cu toate acestea, astfel de acţiuni devin mai puţin eficiente în timp - la fel ca e-mailurile ignorate de consumatori din cauza numărului lor mare. Pentru aplicaţiile mobile, este foarte uşor să ignoraţi toate notificările - tot ce trebuie să faceţi este să le dezactivaţi, iar apoi comunicarea de la proprietarul unei astfel de aplicaţii devine practic imposibilă. Deci, cum să schimbaţi obiceiurile clienţilor băncii şi să îi faceţi să folosească aplicaţia mobilă în mod regulat? În consecinţă, cum creştem şansele de a prezenta noi produse clienţilor pe canalul mobil? Cum îi facem fideli mărcii băncii? Cum îi eliberăm pe angajaţii din sucursale, astfel încât aceştia să se poată concentra pe consilierea clienţilor în loc să facă transferuri în numele lor sau să verifice soldul conturilor bancare? Experienţa pieţei poloneze a arătat că în acest domeniu există un potenţial mare în diseminarea unui sistem de plată mobil uşor, rapid şi sigur, care funcţionează în cadrul aplicaţiei băncii şi este parte integrantă a acesteia. Experienţa pieţei poloneze arată că, într-o perioadă scurtă, este posibil să convingi utilizatorii aplicaţiilor mobile banking să folosească acest canal - stimulentul s-a bazat pe oferirea capacităţii de plăţi rapide, transferuri de bani către alţi utilizatori sau retrageri de numerar. de la bancomate. Popularitatea BLIK în Polonia demonstrează că este o soluţie bancară care fidelizează clienţii şi îi încurajează să folosească în continuare aplicaţia mobilă a băncii. Până la sfârşitul anului 2021, peste 10 milioane de clienţi bănci foloseau BLIK în mod regulat, conectându-se la aplicaţia bancară cel puţin o dată pe lună.
Reporter: Mulţumesc!