Peste 2.000 de elevi de la 7 colegii naţionale şi licee de prestigiu din Bucureşti şi judeţul Argeş au făcut parte din prima ediţie a programului Smashed în România. Deoarece proiectul a generat reacţii pozitive şi un nivel crescut de interes, o a doua ediţie va avea loc în acest an, conform unui comunicat de presă al Diageo.
Potrivit sursei citate, programul educaţional internaţional SMASHED este o iniţiativă unică, multi-premiată, care utilizează experienţa teatrului pentru a aborda problema consumului de alcool în rândul minorilor. Iniţiativa - susţinută global de Diageo - a fost implementată în România de teatrul RECUL. Şapte spectacole interactive au fost organizate de echipa RECUL la Colegiul Naţional "George Coşbuc" - Bucureşti; Colegiul Naţional "Mihai Viteazul" - Bucureşti; Colegiul Naţional "Sf. Sava" - Bucureşti; Colegiul Economic "Virgil Madgearu" - Bucureşti; Liceul Teoretic "George Călinescu" - Bucureşti; Colegiul Naţional Pedagogic "Carol I" - Câmpulung Muscel; Colegiul Naţional "Dinicu Golescu" - Câmpulung Muscel.
Succesul iniţiativei a fost evidenţiat nu numai de numărul de elevi care au participat, ci şi de implicarea generată în rândul studenţilor în timpul spectacolelor, indicând interesul real al tinerilor participanţi de a învăţa cum să facă cele mai bune alegeri în ceea ce priveşte alcoolului. Elevii şi profesorii participanţi au subliniat că programul reprezintă o modalitate excelentă de a construi punţi între ei. Alcoolul este un subiect tabu, elevii se tem de repercusiuni şi ezită să discute cu profesorii despre acest lucru, dar conform feedback-ului oferit, SMASHED a fost o modalitate bună de a începe o discuţie deschisă şi de a elimina barierele. De asemenea, programul s-a concentrat foarte mult pe a ajuta studenţii să înţeleagă ce presupune presiunea socială, impactul alcoolului şi la cine pot apela pentru susţinere sau ajutor, atunci când au nevoie. Presiunea socială a fost un punct central de discuţie în aproape toate dezbaterile.
"Suntem recunoscători pentru această colaborare. Pentru noi a fost o şansă de a aborda acest subiect în modul pe care îl iubim cel mai mult - prin puterea artei şi a teatrului. După ce am văzut reacţiile studenţilor, profesorilor şi părinţilor după proiectul pilot, suntem bucuroşi să continuăm şi să aducem experienţa SMASHED Live în faţa cât mai multor beneficiari, deoarece consumul de alcool în rândul minorilor este un subiect relevant în România, care trebuie abordat şi urmărit", a declarat Alexandra Băjan, Project Manager şi Actor, RECUL.
Gergely Ábraham, Corporate Relations Director Diageo Eastern Europe, a declarat: "Suntem încântaţi de rezultatele generate de programul SMASHED în România, în special de răspunsul pozitiv din partea tinerilor participanţi care demonstrează impactul iniţiativei. SMASHED este un punct focal al angajamentului pe termen lung al Diageo de a pune capăt culturii consumului de alcool la minori, de a promova responsabilitatea şi de a educa oamenii cu privire la impactul nociv al alcoolului. A devenit un proiect de referinţă în întreaga lume, în primul rând datorită formatului său creativ, captivant şi a rezultatelor uimitoare. Aşteptăm cu nerăbdare a doua ediţie în România, pentru a continua misiunea educaţională".
SMASHED, al cărui principal obiectiv pentru 2030 este de a ajunge la 10 milioane de adolescenţi din întreaga lume, este în prezent implementat în 38 de ţări de pe şase continente şi a ajuns la 3,8 milioane de elevi. Numai în 2023, programul a educat mai mult de 1,9 milioane de elevi.