Autoritatea Naţională a Protecţiei Consumatorilor (ANPC) a admis circa 47% din solicitările de protecţie prin procedura insolvenţei persoanelor fizice, începând cu 2018, momentul intrării în vigoare a legii, şi până în prezent, se arată într-un studiu prezentat ieri de reprezentanţii ANPC într-o conferinţă de presă.
Conform celor prezentate, cele mai puţine cereri au fost depuse în acest an, tocmai pentru că în timpul pandemiei Guvernul şi instituţiile financiar-bancare au acordat diferite ajutoare debitorilor, dar reprezentanţii ANPC se aşteaptă la creşterea numărului de solicitări după încetarea moratoriilor instituţiilor de credit.
În ceea ce priveşte dosarele respinse, oficialii Autorităţii au spus că principalul motiv este că debitorul are datorii provenite din activitatea unei Societăţi cu Răspundere Limitată (SRL) sau a unei Societăţi pe Acţiuni (SA), astfel încât nu se încadrează în prevederile legii privind procedura insolvenţei persoanelor fizice. Un alt motiv este că în momentul în care ajung să depună cererea, persoanele fizice au o situaţie financiară compromisă iremediabil.
Conform reprezentanţilor ANPC, numărul persoanelor care au apelat până acum la procedura insolvenţei persoanelor fizice este de ordinul sutelor, dar numărul dosarelor care intră efectiv în insolvenţă este mai mic.
Datorită introducerii procedurii pentru insolvenţa persoanelor fizice a fost creat cadrul care permite protejarea consumatorilor care au datorii sau credite şi rate la bănci, debitori de bună credinţă, în situaţia în care aceştia ajung în imposibilitate de plată. Poate cel mai important aspect este acela că această procedură acordă o a doua şansă datornicilor oneşti, oferindu-le protecţie în faţa creditorilor, menţionează Autoritatea Naţională a Protecţiei Consumatorilor (ANPC).