Site AIRBUS HELICOPTERS, 24 martie 2016:
https://www.airbushelicopters.com/website/en/press/
Upgraded%20Puma%20fleet%20reaches%2010,000%
20flight%20hours_1947.html
• Flota de elicoptere PUMA upgradate atinge 10.000 ore de zbor
Flota de elicoptere PUMA a Forţelor Aeriene Regale (RAF) a ajuns la 10.000 ore de zbor în februarie. Elicopterele au fost upgradate la standardele noii generaţii, conform Programului de Extindere a Vieţii Puma - un reper pentru programele de reînnoire - şi acum sunt operaţionale, în Regatul Unit şi peste tot în lume.
"În anul 2008, ministerul britanic al apărării s-a confruntat cu o furtună perfectă, generată de criza financiară, constrângerile bugetare consecutive şi accelerarea tempoului operaţional din Irak şi Afganistan. Totodată, vechile elicoptere AS330 PUMA ale RAF ar fi trebuit să fie scoase din serviciu. (...)
Prin birourile sale din Regatul Unit, Airbus Helicopters l-a abordat pe ministrul apărării cu o propunere pentru modernizarea elicopterelor PUMA, care ar costa mult mai puţin decât o investiţie într-o flotă nouă şi ar putea fi livrată într-un timp mai scurt: Programul de Extindere a Vieţii (elicopterelor) PUMA (Puma Life Extension Programme - LEP)".
Britanicii au acceptat propunerea, iar Airbus Helicopters a modernizat 24 de elicoptere, aducându-le la standardele secolului al XXI-lea, 20 dintre ele, unde credeţi? În România!
"Simon Heath, managerul de program al LEP, a declarat: "Un aspect crucial al acestui program a fost acela că România a produs şi a asigurat mentenanţa la mai multe AS330 PUMA decât oricine altcineva în lume. Ei sunt consideraţi a fi centrul de excelenţă pentru acest tip de aparat de zbor şi sunt cei mai ieftini. (...)
Primele livrări către RAF au fost făcute în anul 2012, iar astăzi, toate cele 24 de elicoptere sunt la dispoziţia forţelor aeriene britanice. Un înalt responsabil al Airbus Helicopters U.K. a declarat că: "În termeni de cost efectiv, decizia (ministerului apărării de la Londra), care a avut numeroşi detractori, poate fi descrisă ca fiind vizionară.""
xxx
Declaraţiile făcute de reprezentanţii Airbus Helicopters în România cu ocazia vizitei preşedintelui Franţei şi reluate de întreaga presă română, la 12-13 septembrie 2016:
"Chiar dacă, pe termen scurt, costurile sunt mai mici, ai investi în vechea ta maşină, pentru a o transforma într-una «nouă»? Există o limitare impusă de tehnologie atunci când vine vorba de a transforma ceva vechi în nou. În mai puţin de 10 ani, o aeronavă nouă H215 (adică SUPER PUMA) va fi mai rentabilă decât o aeronavă PUMA modernizată. Şi acesta poate fi utilizat pentru încă 20 de ani cel puţin, în timp ce vechiul PUMA îşi incheie ciclul de viaţă. Generaţiile noi de specialişti în aeronautică vor fi educaţi în noi tehnologii, competitive la nivel mondial".
"H215 este alegerea potrivită pentru România. Reprezintă o investiţie pentru următorii 30 de ani. Din punct de vedere al utilizării, este mai economică decât orice competitor actual sau vechi. Disponibilitatea demonstrată este de peste 92%, în timp ce aeronavele vechi (cum ar fi Puma) au din ce în ce mai multe probleme legate de disponibilitate (deficit de piese de schimb, piese ieşite din uz, furnizori care au dispărut). Imaginaţi-vă impactul asupra imaginii României, dacă aeronavele PUMA ONU au disponibilitate scăzută în misiunile umanitare".
xxx
În prezent, elicopterul PUMA este operat de mai multe ţări, printre care: Marea Britanie, Franţa, România, Pakistan, Emiratele Arabe Unite, Liban, Oman, Indonezia, Maroc, ţări care au în vedere menţinerea în exploatare a acestor elicoptere tocmai datorită posibilităţii de modernizare a lor.
La 14 septembrie 2015, generalul Richard Felton, comandantul flotei britanice de elicoptere, a declarat ziariştilor de la Defence News că doreşte extinderea duratei de întrebuinţare a elicopterelor PUMA, dincolo de 2025, anul iniţial prevăzut, până spre 2030 sau chiar 2035; adică, încă 20, din cei 30 de ani pentru care Airbus Helicopters consideră că H215 ar fi o investiţie rentabilă...
Referindu-ne la România, elicopterul IAR 330 PUMA satisface cerinţele operaţionale ale clienţilor săi, participând la diverse misiuni internaţionale, în urma cărora nu numai că nu a stricat imaginea ţării, ci, dimpotrivă, s-a bucurat de aprecieri unanime. IAR Braşov a derulat mai multe programe de modernizare a elicopterului PUMA, la cererea beneficiarilor, printre care şi PUMA SM, pentru Emiratele Arabe Unite, unde s-au înlocuit motoarele Turmo IV, cu Makila, pilot automat în 4 axe, avionică nouă ş.a., rezultatul fiind un elicopter egal în performanţă cu H215.
În aceste circumstanţe, decidenţii români trebuie să aleagă din două, una: fie cheltuie 68 de milioane euro pentru adecvarea a 12 elicoptere PUMA din dotarea MapN la nivelul cerinţelor ONU, fie dă un sfert de miliard de euro, pentru achiziţionarea a 10 elicoptere SUPER PUMA (150 milioane - preţ, plus încă cel puţin 100 de milioane euro, pentru dotările specifice ONU).
Evident, decizia ar trebui să fie dictată exclusiv de considerente economice, deoarece vaga referire la Schengen-ul aerian a preşedintelui Franţei nu înseamnă mai nimic.
1. Interesant
(mesaj trimis de daniel în data de 19.09.2016, 16:53)
Pe de o parte ar fi varianta de a moderniza elicopterul IAR 330 PUMA cu forta de munca din tara la 68 de milioane euro pentru 12 aparate sau sa se achizitioneze 10 elicoptere SUPER PUMA de noua generatie care s-ar fabrica tot in Romania.
E ciudat cum se face egalitatea intre 12 elicoptere vechi care se vor a fi modernizate si 10 elicptere noi de ultima generatie.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2016, 19:51)
Pai, nu se poate: alea vechi zboara, alea noi nu zboara.
Unde-i egalitatea?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Contribuabilul roman în data de 19.09.2016, 20:47)
Elicopterul ultima generație a zburat prima oară in 1978....nu se fabrica nici măcar o șaibă in România