Protecţia consumatorilor în domeniul financiar este o problemă de importanţă strategică la nivel european, consideră Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR) şi Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor (APPA), conform unui comunicat remis azi redacţiei.
În Europa, conceptul de "consumer protection" se află atât pe agenda autorităţilor, cât şi a asociaţiilor profesionale. Aceasta este, de asemenea, o preocupare pentru companiile de asigurări, devenind un element de importanţă strategică pentru întregul domeniu. Noile reglementări, la care se lucrează deja de ani buni, sunt menite să aducă un plus de transparenţă şi de stabilitate pieţelor financiare, oferindu-le şansa de a se dezvolta şi capacitatea de a oferi şi mai multă siguranţă clienţilor finali. Dezbaterile au loc într-un moment în care piaţa autohtonă de asigurări se confruntă cu serioase probleme de imagine care îi afectează reputaţia, se arată în comunicat.
În acest context, s-a desfăşurat prima ediţie a Conferinţei Europene privind Protecţia Consumatorului în Serviciile Financiare. Evenimentul a fost organizat de Comisia Juridică, de Disciplină şi Imunităţi din Camera Deputaţilor, UNSAR şi APPA.
Conferinţa s-a bucurat de prezenţa unor importanţi reprezentanţi ai domeniului asigurărilor la nivel european, care au expus problema protecţiei consumatorilor ca fiind un element cheie în strategia de dezvoltare a pieţelor de profil la nivel european.
Gabriel Bernardino, preşedintele Autorităţii Europene pentru Asigurări şi Pensii Ocupaţionale (EIOPA), a declarat: "Piaţa asigurărilor din Uniunea Europeană trebuie să înveţe din problemele care au existat în trecut în diversele ţări membre. În zilele noastre, consumatorii de produse de asigurare au mai multe pretenţii, sunt mai conştienţi de drepturile pe care le au, ceea ce este un lucru pozitiv. Consumatorii de astăzi cer mai multă integritate şi mai multe informaţii. Protecţia consumatorului este una dintre priorităţile principale ale EIOPA şi are două dimensiuni: înainte de toate, trebuie să ne asigurăm că societăţile sunt conduse sănătos şi îşi pot asuma în faţa clienţilor toate angajamentele pe care şi le-au luat. Al doilea punct priveşte gradul de informare a clienţilor despre produse şi despre riscurile la care se expun. Primul punct se află în vizorul implementării Solvency II, iar în ceea ce îl priveşte pe al doilea, acesta se referă la corectitudinea practicilor de vânzări şi guvernanţa produsului".
Peter Braumüller preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Supraveghetorilor în Asigurări (IAIS), a punctat: "Ne aflăm într-un moment în care clienţii nu au suficientă încredere în sistem. De aceea, supravegherea va avea un rol foarte important în creşterea încrederii în industrie. Depinde atât de noi, cât şi de industria de asigurări, să ne asigurăm că vom avea clienţi trataţi corect. Cu cât clienţii au mai multe drepturi, cu atât vor fi mai bine protejaţi".
Cât priveşte problemele de imagine cu care se confruntă în prezent piaţa românească de asigurări, derivate în mare parte din numeroasele cazuri în care s-a dovedit că protecţia consumatorului este pusă în plan secund, Remi Vrignaud, preşedintele UNSAR, a menţionat: "Evenimentele intens mediatizate au un impact major asupra încrederii clienţilor în întregul sistem. Tocmai de aceea, apreciez că este deosebit de important ca toţi cei implicaţi să conlucreze pentru ca încrederea - acest concept cheie în relaţia cu consumatorii - să renască. Noile reglementări în domeniu, la care se lucrează deja de ani buni, vor aduce un plus de transparenţă şi de stabilitate pieţelor financiare, oferindu-le şansa să se dezvolte şi capacitatea de a oferi şi mai multă siguranţă clienţilor finali".