Acţiunea derulată recent de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), prin care a impus Bancpost să remedieze un număr de circa 400 de contracte şi care ar fi trebuit să aducă o urmă de speranţă clienţilor vizaţi - mai ales în contextul în care Marius Dunca, preşedintele ANPC, a spus că deja, în cazul a cinci persoane, au fost restituiţi banii încasaţi în mod incorect de către bancă - s-a transformat într-un nou motiv de ceartă între părţi.
Marius Dunca a spus, joi, într-o conferinţă de presă, că Bancpost a returnat, unui număr de cinci clienţi, peste 4000 de franci elveţieni fiecăruia (în total - 22.669,74 CHF), bani achitaţi de consumatori în contul unei majorări, fără temei, a dobânzii, cu 0,5 puncte procentuale.
O parte dintre debitori ne-au confirmat că au fost anunţaţi de către bancă de faptul că vor primi în jur de 4.000 de franci elveţieni şi că dobânda va fi redusă cu 0,5 pp.
Mai mult decât atât, unii clienţi au anunţat, pe pagina de socializare a Grupului Clienţilor cu Credite în CHF, că banca le-a transmis că au de primit o anumită sumă de bani, solicitându-le să facă cereri în care să specifice sub ce formă doresc să-şi recupereze banii, mai ales dacă ţin să-i încaseze în franci elveţieni.
Doar că, vineri, unul dintre împrumutaţi ne-a sesizat faptul că, după ce, joi, reprezentanţii băncii i-au spus prin telefon că ziua următoare poate merge sa-şi ridice banii din cont, vineri dimineaţa, conducerea sucursalei la care clientul a mers i-a transmis că, potrivit unei înţelegeri cu ANPC, suma respectivă nu poate fi restituită decât sub forma unei reduceri din soldul creditului sau a unei reduceri a perioadei de rambursare.
Clientul Bancpost ne-a povestit: "Aseară (n.r. joi) m-au sunat de la bancă să-mi spună să merg la sediul lor că am de recuperat o sumă, pe care mi-o vor scădea din restul pe care îl mai am de plată. Eu i-am spus reprezentantului băncii că doresc să primesc banii cash, răspunsul angajatului Bancpost fiind că se interesează dacă se poate şi aşa şi revine să mă informeze. Într-adevăr, m-a sunat a doua oară şi mi-a spus că este posibil acest lucru, dar că nu atunci, pentru că nu deţin franci elveţieni, ci vineri să merg să-mi ridic banii din cont. A doua zi, soţul meu a mers la sucursala din Piaţa Victoriei (n.r. din Bucureşti), unde directorul de acolo i-a transmis că nu poate să ridice banii, pentru că, potrivit unui proces-verbal încheiat cu ANPC, cele două variante de returnare a sumei respective sunt reducerea soldului sau reducerea perioadei de plată. Au precizat chiar că dimineaţă au primit un email de la ANPC cu aceste indicaţii. Adică ei mi-au perceput această sumă necuvenit, iar acum tot ei îmi spun ce să fac cu ea. Este de neconceput!"
Însă, reprezentanţii ANPC ne-au transmis că nu există un astfel de e-mail: "Cine afirmă astfel de lucruri să aducă dovezi în acest sens. Nu există instrucţiuni din partea ANPC privind modul de restituire a banilor".
Oficialii ANPC au completat: "În conformitate cu prevederile legii 363/2007 s-a dispus încetarea sau instituirea procedurilor legale corespunzatoare pentru încetarea practicilor comerciale incorecte constatate în timpul controlului, în cazul respectivelor contracte. Bancpost este obligat să pună în aplicare decizia, ANPC urmând să verifice modul în care s-a implementat decizia".
Conducerea Asociaţiei de Consiliere a Clienţilor Bancari şi Asiguraţilor din România (ACCBAR) subliniază că nu ar fi legal ca ANPC să dispună băncii modul în care va restitui banii clienţilor.
Oficialii ACCBAR ne-au declarat: "În vederea încetării, limitării sau înlăturării efectelor produse printr-o practică ilicită, informarea consumatorilor se va realiza ori de câte ori se impune, prin orice mijloc de informare a opiniei publice. Modalitatea de informare se va concretiza prin publicarea deciziei autorităţii publice, în tot sau în parte, şi stabilirea modului în care urmează să se realizeze ori prin publicarea, pe cheltuiala contravenientului, a unuia sau mai multor anunţuri rectificative, cu fixarea conţinutului şi a modului de difuzare şi/sau publicare".
La rândul lor, reprezentanţii Bancpost ne-au declarat: "În cazurile semnalate de ANPC, Bancpost a diminuat soldul creditelor cu sumele aferente şi a informat clienţii în mod corespunzător. Bancpost respectă dispoziţiile ANPC şi analizează în mod individual contractele în discuţie în vederea identificării de soluţii, în funcţie de specificul fiecărui contract".
Speţa în cauză a fost explicată în amănunt, în conferinţa de vineri, de reprezentanţii ANPC: "În cadrul a 5 (reclamaţii) contracte de credit cu garanţie imobiliară supuse analizării a fost inserată următoarea clauză cu privire la dobândă: Rata dobânzii - pentru perioada cuprinsă între data primei trageri şi data împlinirii a 6 luni sau 12 luni de la data primei trageri (termen care variază de la contract la contract), rata dobânzii este fixă, de 3,9% pe an. După împlinirea termenului de 6 luni sau 12 luni, rata dobânzii este variabilă, în funcţie de EURIBOR/LIBOR la şase luni, la care se adaugă marja fixă în valoare de 3,9%. Rata dobânzii se majorează cu 0,5 pp sau 0,25 pp (în funcţie de contract) după împlinirea termenului de 6 luni sau 12 luni.
Deşi contractele supuse analizării au fost încheiate la nivelul anului 2008, acestea au avut prevăzut încă de la momentul semnării faptul ca dobânda să se calculeze în funcţie de un indice de referinţă verificabil şi o marjă fixă. Dar, cu toate acestea, operatorul financiar bancar a ales să precizeze în cadrul contractului că întreaga rată a valorii dobânzii se majorează cu 0,5 puncte procentuale sau 0,25 puncte procentuale, în funcţie de tipul contractului.
Pentru această faptă, operatorul financiar bancar a fost sancţionat contravenţional în conformitate cu prevederile Legii 363/2007 privind practicile incorecte şi s-a emis Decizia Comisarului Şef nr. 74 din 25.09.2015, prin care s-a dispus instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea practicilor".
Marius Dunca a precizat că majorarea dobânzii s-a făcut în cazul în care valoarea creditului depăşeşte 75% din valoarea garanţiei, menţionând că este o practică incorecată ca dobânda să fie influenţată de valoarea garanţiei.
O altă speţă în care Bancpost este obligată să-şi remedieze contractele este legată de un credit garantat cu ipotecă, ce prevedea o marjă fixă de 7,15%, rata dobânzii variabile la data semnării contractului fiind de 10,03% şi care a fost restructurat.
Reprezentanţii ANPC au menţionat: "Din cauza contextului macroeconomic internaţional dificil, caracterizat prin deprecierea monedei naţionale în raport cu moneda CHF, precum şi de situaţia dificilă a împrumutatului în vederea achitării ratelor de credit, acesta a solicitat băncii o perioadă de restructurare. Între consumator şi bancă a fost încheiat un act adiţional prin care, «timp de 365 de zile de la data reeşalonării, rata anuală a dobânzii este fixă, de 4,30% pe an. După expirarea celor 365 de zile (...), marja fixă este în valoare de 7,65%".
Prin contractul iniţial încheiat între părţi s-a stabilit ca dobânda aplicată creditului să fie variabilă în funcţie de indicele de referinţă CHF 6M şi o marjă fixă de 7,15%, iar prin actul adiţional de reeşalonare banca măreşte nejustificat marja la valoarea de 7,65%. Astfel, consumatorul, pentru a beneficia de o perioadă de dobândă redusă pe parcursul unui an de zile, este nevoit să semneze acest act adiţional prin care banca a procedat la mărirea marjei după expirarea perioadei de facilitate".
În acest caz, vorbim despre 168 de contracte, care trebuie trebuie remediate, banca fiind sancţionată contravenţional în conformitate cu prevederile Legii 363/2007 privind practicile incorecte şi obligată "să instituie procedurile legale corespunzătoare pentru încetarea practicilor".
În cazul sesizat, Bancpost a diminuat marja din formula de calcul a dobânzii, conform contractului iniţial semnat de părţi, şi a restituit clientului 1.637,48 CHF.
Reprezentaţi Bancpost susţin că banca îşi desfaşoară activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei din România şi că respectă reglementările legale valabile atât la momentul încheierii contractelor de credit, cât şi pe parcursul derulării acestora.
"Bancpost şi-a exprimat întotdeauna disponibilitatea pentru o colaborare constructivă cu ANPC în vederea soluţionarii în mod eficient a oricăror solicitări venite din partea clienţilor. Dorim să subliniem şi pe această cale că principala preocupare a Bancpost este de a-şi susţine clienţii şi de a le oferi soluţii individuale pentru nevoile lor specifice", ne-au mai spus reprezentanţii băncii.
1. povesti...
(mesaj trimis de cristian dan în data de 05.10.2015, 08:33)
„Dorim să subliniem şi pe această cale că principala preocupare a Bancpost este de a-şi susţine clienţii şi de a le oferi soluţii individuale pentru nevoile lor specifice” - astea sunt povesti pentru a-si pastra imaginea de bancheri cu bun simt. In realitate, ii doare-n cot de clienti. Desi au fost prinsi zilele trecute cu „pisica-n traista”, de catre ANPC si in al 12-lea ceas refuza sa-si recunoasca vina si sa restituie banii celor pe care i-au tepuit. Noi ne punem o intrebare: oare nu dau banii oamenilor pentru ca nu au CHF cash? Iar colaborarea constructiva cu ANPC s-a vazut cand nu au fost de acord ca la negocierile de grup organizate de GCCC si AURSF, sa participe si cineva de la ANPC. Deci, povestile astea sa le vanda altora, nu clientilor pe care i-au abzat de atatia ani in continuu. BANCA ASTA AR TREBUI INCHISA!
1.1. mai mult curaj... (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de alt pagubit în data de 05.10.2015, 09:38)
Dle Cristian Dan poate nu stiati dar in cazul in care un agent economic (fie el si banca) nu respecta decizia unei autoritati a statului roman, impotriva lui se poate face plangere penala.
1.2. se bat cap in cap (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de cristian dan în data de 05.10.2015, 11:22)
Aici sunt doua lucruri care se bat cap in cap si cineva MINTE.
1. Însă, reprezentanţii ANPC ne-au transmis că nu există un astfel de e-mail: "Cine afirmă astfel de lucruri să aducă dovezi în acest sens. Nu există instrucţiuni din partea ANPC privind modul de restituire a banilor".
Oficialii ANPC au completat: "În conformitate cu prevederile legii 363/2007 s-a dispus încetarea sau instituirea procedurilor legale corespunzatoare pentru încetarea practicilor comerciale incorecte constatate în timpul controlului, în cazul respectivelor contracte. Bancpost este obligat să pună în aplicare decizia, ANPC urmând să verifice modul în care s-a implementat decizia".
2. Bancpost respectă dispoziţiile ANPC
Deci cine minte? Cineva din interiorul ANPC, sau cineva din BANCPOST?
2. BANCPOSTUL nu respecta dispozitia ANPC
(mesaj trimis de anonimul chf în data de 05.10.2015, 10:45)
am sunat la agentia Titan sa ii intreb daca pot sa imi ridic banii cash asa cum m-au anutat cei din centrala saptamana trecuta si surpriza nu pot sa ii retrag ca mi-au scazut ei automat ei din sold pentru ca asa au primit directiva de la ANPC, am inregistrat tot. deci nu pot sa dispun de banii mei furati de banca. Ce facem domnule Marius Dunca? Bancpost-il u vrea sa imi returneze banii cash pentru ca nu ii lasa ANPC-ul, este adevarat? Mi-au scazut banii din sold fara ca eu sa imi dau acordul, este normal asa ceva?
3. Lista
(mesaj trimis de R. P în data de 05.10.2015, 11:03)
Exista vreo lista cu cei care au de primt acesti bani? Cum aflu daca ma incadrez intre cei care au de recuperat acesti bani opriti abuziv?
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.10.2015, 14:14)
banii incasati abuziv de banca sunt proprietatea exclusiva a clientilor ... iar dreptul de a dispune de iei dupa bunul plac este alegerea exclusiva a proprietarului si nu a bancii .... Bancpost nu se dezminte si comite astfel ABUZ dupa ABUZ .... sper sa se sesizeze din nou ANPC si sa ii mai sanctioneze inca o data ..... pana ii vor sanctiona instantele in procesele individuale e bine ca ANPC sa isi exercite atributiunile fata de acesti camatari !!!!!
5. mod de recuperare a banilor retinuti abuziv
(mesaj trimis de vadean marcel în data de 05.10.2015, 23:00)
Va rog sa-mi spuneti cum pot sa aflu daca ma incadrez intre persoanele care au de recuperat bani de la bancpost (bani retinuti abuziv cu ocazia achitarii ratelor lunare )