Persoanele care au credite la OTP Bank solicită Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) aplicarea sentinţei definitive şi irevocabile dată de instanţă în procesul colectiv câştigat de ANPC contra băncii, pe clauze abuzive.
Acesta este primul proces colectiv din România câştigat de ANPC împotriva unei bănci, OTP Bank fiind obligată să elimine clauzele declarate abuzive de instanţă din toate contractele similare celor în cauză.
Curtea de Apel Bucureşti a formulat opinia la începutul acestei luni, deşi Curtea Constituţională judecă, în mai multe dosare, excepţiile de neconstituţionalitate a articolelor 12 şi 13 din Legea 193/2000 privind clauzele abuzive (cele care permit ANPC să ceară Tribunalului evacuarea din contracte a clauzelor abuzive cu efect erga omnes).
Excepţiile de neconstituţionalitate au fost ridicate de avocaţii băncilor, inclusiv în cazul ANPC vs. OTP Bank, acesta din urmă fiind singurul proces care a nu a fost suspendat, după cum ne-a spus avocatul Gheorghe Piperea, preşedintele Asociaţiei Parakletos - entitate intervenientă în majoritatea cazurilor colective deschise de ANPC (Asociaţia are peste 30 de dosare cu efect erga omnes deschise împotriva băncilor).
Debitorii aşteaptă de mult o astfel de hotărâre, solicitând în mai multe ocazii, în ultimul an, aplicarea Legii 193/2000 de către ANPC.
În vara anului trecut, instanţa s-a pronunţat în dosarul de tip "class action" deschis de ANPC contra OTP Bank, găsind ca abuzive clauzele care privesc dobânda şi stabilind că acestea vor fi eliminate din toate contractele de acest tip încheiate de OTP Bank cu clienţii săi.
Reprezentanţii ANPC ne-au explicat, anul trecut, că, în procesul pe care instituţia l-a câştigat împotriva OTP Bank, este vorba despre două tipuri de contract - unul care priveşte împrumurile de nevoi personale garantate cu ipotecă şi unul de credit imobiliar.
Laszlo Diosi, CEO OTP Bank, ne-a declarat, recent, că numărul dosarelor din care banca va trebui să elimine clauzele pe care justiţia le-a declarat abuzive este redus: "Dacă instanţa va decide că trebuie să eliminăm clauzele abuzive din toate contractele de credit, vom face acest lucru, doar că numărul contractelor care mai conţin astfel de clauze este foarte mic. Concret, procesul ANPC a fost demarat pentru cei 400 de clienţi împrumutaţi în franci elveţieni (CHF) care nu au semnat actele adiţionale întocmite în baza OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Instanţa a extins procesul pentru 8000 de debitori cu credite în CHF. Dar, în cazul a 7600 dintre aceştia, au fost eliminate deja respectivele clauze, atunci când au fost implementate prevederile OUG 50".
Loredana Al Ghazi, vicepreşedintele Asociaţiei de Consiliere a Clienţilor Bancari şi Asiguraţilor din România (ACCBAR), este de părere că ANPC ar fi trebuit să aducă în instanţă încă de acum şase ani toate băncile care au inserat clauze abuzive în contracte şi care au făcut uz de practici comerciale incorecte.
Domnia sa ne-a declarat: "S-ar fi putut evita mii de executări silite, credite neperformante, perpetuarea abuzurilor timp de ani de zile - toate acestea conducând la pierderea încrederii românilor în sistemul bancar. ANPC a acţionat în privinţa clauzelor abuzive - la nivel de portofolii de credite, nu individual - abia în 2014, iar în privinţa practicilor comerciale incorecte, nici până în ziua de azi. Justiţia amânată este justiţie negată. Putem să ne întrebăm de ce? Nu sesizează chiar nimeni o dulce complicitate, prin lipsa de acţiune, a ANPC-BNR-bănci comerciale?"
Procesele de tipul celui în cauză constituie unul dintre aspectele asupra cărora Fondul Monetar Internaţional (FMI) a tras un semnal de alarmă în Raportul publicat în luna aprilie a anului trecut.
FMI sublinia, în lucrarea citată: "Riscurile legale rămân o preocupare majoră pentru sistemul bancar. Un val de procese recente pe baza Codului civil adoptat în 2013 referitoare la clauzele abuzive din contractele de credit a dus la situaţia în care deciziile instanţelor inferioare sunt atacate cu apel pe motiv că sunt împotriva practicilor de piaţă. Dacă acele verdicte devin baza unor acţiuni de tip «class action» (n.r. - procese colective), ele pot reprezenta o ameninţare pentru stabilitatea sistemului".
Pe rolul instanţelor există mai multe procese de tip "class action" care vizează caracterul considerat abuziv al comisionului de risc/administrare, dobânzii de referinţă variabilă; dobânzii revizuibile după politica şi discreţia băncii clauzei de schimb valutar care trece tot riscul deprecierii leului faţă de dolar, euro, CHF etc. la consumator.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a mai câştigat, până acum, în primă instanţă, două procese colective pe clauze abuzive, intentate împotriva Alpha Bank şi Băncii Româneşti.
După ce Autoritatea a obţinut câştig de cauză definitiv şi irevocabil, în dosarul cu OTP Bank, debitorii solicită aplicarea sentinţei.
George Ştirbulescu, unul dintre administratorii Grupului Clienţilor cu Credite în CHF, ne-a transmis o scrisoare deschisă adresată lui Bogdan Pandelică, preşedintele ANPC, pe care o redăm în integralitate.
Menţionăm că nici reprezentanţii ANPC şi nici cei ai OTP Bank nu ne-au răspuns la întrebările referitoare la stadiul aplicării deciziei judecătoreşti.
"Domnule Marcel Bogdan Pandelică, Preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor din România...
După cum presupun că aţi aflat, în data de 10 februarie 2016, autoritatea pe care cu onor o conduceţi a câştigat primul proces class action împotriva unei bănci care îşi desfăşoară activitatea şi în România.
Prin ordin de preşedinte dispuneţi încetarea practicilor şi activităţilor ilicite ale băncii în cauză... dacă nu plecaţi... lăsaţi funcţia altuia care are curajul...
Pe ce mă bazez când va adresez acest îndemn???
- În anul de graţie 2010, după adoptarea OUG 50/2010, preşedintele autorităţii de atunci a purtat o nocivă corespondenţă cu ARB prin care «a dat verde» băncilor pentru a mări marjele fixe din formulă dobânzii creditelor. Prin această măsură, a dat startul miilor de procese ale clienţilor împotriva băncilor, covârşitoarea majoritate fiind câştigate de către clienţi.
- La sfârşitul anului 2013 - începutul anului 2014, în Timişoara s-a încercat pentru prima dată în România aplicarea acţiunilor în încetare pe HG 1553/2004... Rezultatul? Comisarul care a dispus încetarea practicilor ilicite a fost forţat să anuleze ordinul şi apoi a părăsit ANPC.
- În lunile Iulie - August 2015, după ce «organizaţia abilitată» APC - România (n.r. Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor) a constatat interesul colectiv dovedit de clienţii a opt bănci din România (respectând întocmai procedura prevăzută de HG 1553/2004), s-a adresat băncilor în cauză, apoi - datorită faptului că acestea nu au răspuns - prin adresa nr. 1409/23/09.2015 (9699/24.09.2015) a sesizat «autoritatea competenţă» ANPC. După scurgerea termenului legal de 20 de zile prevăzut în HG 1553/2004 ANPC, prin adresa numărul 2490/12.10.2015 semnată de predecesorul dumneavoastră, a transmis organizaţiei abilitate (APC România) un răspuns prin care îşi exprimă hotărârea de a nu pune în practică acţiunile în încetare, principalul motiv constând în faptul că «autoritatea» are deja procese «class action» în instanţă împotriva băncilor şi va aştepta decizia justiţiei. Cu toate că acest motiv nu are un fundament legal, totuşi s-a împlinit, astfel că, în data de 10 februarie 2016, prima sentinţă dată de o instanţă de judecată din România într-un proces class action intentat de către ANPC împotriva unei bănci a devenit definitivă şi irevocabilă - dosarul 956/2/2015• .
În consecinţă... Ţinând cont de toate cele mai sus menţionate, consider că aveţi obligaţia morală de a va ridica la nivelul funcţiei pe care o ocupaţi şi, în baza prevederilor Legii 363/2007, prin ordin de preşedinte, să dispuneţi băncii în cauză încetarea practicilor ilicite, adică să modifice dobânda la toate contractele de credit (similare celor care au făcut obiectul procesului verbal de contravenţie) în curs de derulare, în sensul determinării acesteia ca fiind rezultatul sumei dintre marja fixă (dedusă ca diferenţa dintre dobânda de la acordarea creditului şi indicele LIBOR 3M valabil la data acordării) şi indicele LIBOR 3M.
Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii reprezintă cea mai puternică armă pe care ANPC o are la dispoziţie, este folosită extrem de des împotriva tuturor tipurilor de comercianţi, a fost folosită de comisari curajoşi şi împotriva băncilor, drept dovadă sentinţele irevocabile, al căror efect, prin ordin de preşedinte, îl puteţi extinde la toate contractele băncii în cauză:
- Dosar 3295/306/2011 Tribunalul Sibiu;
- Dosar 23278/325/2013, Decizia civilă 390/2015 din 9 martie 2015 a Tribunalului Timiş.
Cu stimă,
ing. Ştirbulescu George"
1. Domnu Diosi, cat e " pierderea" pt OTP?
(mesaj trimis de anonim în data de 23.02.2016, 06:30)
De ce nu iesiti public sa spuneti?
Aveti bani sa platiti la toti acesti oameni?
Ati inceput demersurile?
ANPC-ul s-a blocat?
ANPC E supus LOOBY-ului bancar?
Au trecut 10 zile de ce nu comentati asupra subiectului domnilor de la ANPC?
1.1. aici e mana lui bontea (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.02.2016, 19:38)
nu ii intereseaza. daca misca ceva ii executa cu creditele si dosarele penale. ce chiar credeai ca anpc-ul e pentru oamenii de rand?
2. ANPC mai are coloana vertebrala
(mesaj trimis de Doru în data de 23.02.2016, 10:12)
ANPC castigat procesul, nu inteleg de ce TACE ?
Trebuie ca noi sa-i atragem atentia ca sa ia atitudine si sa-si exercite prerogativele ?
Felicitari D-le Stirbulescu pentru atitudine si determinare !!!
3. ANPC trebui sa va faceti datoria.
(mesaj trimis de monica în data de 23.02.2016, 11:36)
Felicitari ,domnule Stirbulescu .ANPC luati atitudine aveti legi prin care dispuneti incetarea practicilor ilicite .Oamenii sunt executati silit pe contracte pline de clauze abuzive .Aveti un proces castigat irevocabil cu OTP .Ce mai asteptati puneti deindata in aplicare sentinta .
4. VREM DREPTATE
(mesaj trimis de VREM DREPTATE în data de 24.02.2016, 12:33)
INSTITUTIILE STATULUI IMPOTRIVA POPULATIEI......IN TIMP CE POPULATIEI I SE CERE SA RESPECTE LEGILE TARII,INSTITUTIILE LE INCALCA DE MULTI ANI,ASA CEVA SE INTAMPLA INTR-O TARA CARE NU CONTEAZA DECIZIA POPULATIEI..."POATE" LA VOT,DAR NICI ATUNCI.............ESTE ISTORIC CE SSE INTAMPLA,OAMENI BUNI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
5. fără titlu
(mesaj trimis de pandelica în data de 11.03.2016, 23:46)
si eu ma plangeam de banci pana mi-au acoperit toate creditele. Multumesc brd pentru sustinere!!
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 26.02.2017, 12:34)
ANPC sunt obligați prin lege să ia măsuri împotriva băncilor cum e OTP bank, care nu pun în aplicare sentințele judecătorești definitive și irevocabile.Băncile sfidează în continuare clieclienții cât și instituțiile statului.