Facebook şi-a dezvăluit planurile pentru cea mai mare ofertă publică iniţială (IPO) a internetului, ce ar putea aduce venituri de zece miliarde dolari, însă a făcut clar faptul că preşedintele executiv, Mark Zuckerberg, va exercita un control aproape complet asupra companiei, lăsând investitorii cu puţine de zis, conform Reuters.
Zuckerberg va controla 56,9% din acţiunile cu drept de vot într-o companie ce este aşteaptată să valoreze în jur de 100 miliarde dolari după listare. Facebook afirmă că are 845 milioane de utilizatori activi zilnic.
În prospectul de listare, Face-book a declarat că aşteaptă să obţină 5 miliarde dolari, însă analiştii estimează că firma ar putea obţine de la investitori peste 10 miliarde dolari. Oferta ar duce valoarea companiei la peste 100 miliarde dolari, cu mult peste giganţi ai tehnologiei, precum Hewlett Packard Co, validând în acelaşi timp creşterea explozivă la nivel global a reţelelor sociale.
Controlul economic al lui Zuckerberg, asupra a aproximativ 28% dintre acţiuni, ar valora aproximativ 28 miliarde dolari, ceea ce l-ar face al patrulea cel mai bogat american. Poziţia fondatorului Facebook va însemna că nu va trebui să numească o majoritate de directori independenţi sau să instituie comitete ale consiliului de administraţie.
Facebook menţionează în pros-pectul său că Zuckerberg "va controla toate subiectele de vot pentru acţionari, precum şi managementul general şi direcţia companiei".
Sergey Brin şi Larry Page, fondatorii Google, şi-au păstrat controlul asupra gigantului motor de căutare prin aceleaşi mijloace.
"Dezavantajul acestei măsuri este că valoarea Facebook ar putea fi mai joasă doar dacă el nu ar reţine controlul", a declarat Steven Kaplan, cercetător la University of Chicago.
"Adesea vorbim de invenţii precum tiparniţa sau televizorul", a declarat Zuckerberg într-o scrisoare ataşată documentelor, adăugând: "Astăzi, societatea noastră a ajuns la un nou punct de turnură. Nivelul la care trebuie clădită tehnologia şi infrastructura este unul fără precedent".
Facebook şi-a numit drept subscriitori principali Morgan Stanley, Goldman Sachs şi JPMorgan.
Facebook nu a precizat numărul de acţiuni pe care plănuieşte să le vândă, iar volumul pe care îl are în calcul se poate schimba, potrivit Bloomberg.
Un IPO de 10 miliarde dolari ar fi al patrulea cel mai mare din istoria Statelor Unite, după Visa Inc, General Motors şi AT&T Wireless, potrivit datelor Thomson Reuters.
Prospectul menţionează că 85% din veniturile Facebook pe 2011 provin din publicitate. Compania de jocuri sociale Zynga, creatorul Farm-ville, a adus 12% din veniturile Facebook, anul trecut.
Google a obţinut aproape 2 miliarde dolari în 2004 la IPO, în timp ce Groupon şi Zynga au obţinut 700 milioane, respectiv un miliard de dolari anul trecut.
Facebook, de asemenea, caută să fie mai atractivă pentru reclamele cu potenţial de investiţie mare. Şi-a îmbunătăţit capabilităţile de orientare a reclamelor prin colectarea de date ale utilizatorilor prin noi sisteme, precum Timeline, potrivit fondatorului companiei de marketing digital Rocket Fuel, George John.
Veniturile din publicitate au cres-cut cu 69%, în 2011 faţă de 2010, iar venitul mediu pe reclamă a crescut cu 18%.
"În timp ce Facebook adună din ce în ce mai multe date despre utilizatori, are sens pentru agenţiile de publicitate să devină mai serioase privind alocarea bugetului lor către Facebook", a mai precizat John.
În prospectul său, Facebook a dezvăluit o rată de taxare efectivă în 2011 de 41% şi a avertizat că ar putea creşte în 2012. Rata depăşeşte taxarea medie corporate de 35% şi trece cu mult peste cea a Apple, care, prin afaceri offshore, plăteşte mult mai puţin.
Pentru a "captura" dolarii din publicitate, Facebook va trebui să găsească noi modalităţi să-şi stimuleze utilizatorii. Aceştia au petrecut, lunar, în medie, 7 ore folosind serviciile companiei, în creştere cu 32% faţă de anul trecut, potrivit datelor ComScore. Prin comparaţie, vizitatorii au petrecut aproximativ 4,5 ore pe site-urile Google şi chiar mai puţin pe cele ale Yahoo.
"Cea mai mare provocare este, în mod evident, păstrarea impulsului publicitar, deoarece publicitatea este sursa cheie a veniturilor", a precizat Debra Aho Williamson, analist la Emarketer.
• Investitorii bogaţi, neinteresaţi
Investitorii bogaţi nu se înghesuie la IPO-ul Facebook, deoarece unii deja deţin acţiuni obţinute prin tranzacţii private, în timp ce alţii nu riscă afaceri cu tehnologie, potrivit consilierilor, citaţi de Bloomberg.
"Cei mai recent îmbogăţiţi se vor agita la IPO", a afirmat Jason Thomas, preşedintele de investiţii al Aspiriant, adăugând: "Clienţii noştri ţin minte bula tech foarte bine şi sunt potrivit de sceptici în a contribui cu bani".
Având în vedere IPO-urile recente, investitorii care sunt interesaţi de acţiuni, odată ce preţul acestora este determinat, s-ar putea întâlni cu încasări sub aşteptări, dacă doresc să cumpere şi să menţină. Ei ar putea fi taxaţi dur dacă vor vinde repede.
Ed Reinhart are investit aproximativ între 5 şi 10% din portofoliul său personal în Facebook, după ce a cumpărat acţiuni pe o piaţă secundară a acţiunilor private. Reinhart a declarat că îi place perspectiva încasărilor companiei şi că nu caută să-şi mărească investiţia la IPO.
"Nu vrei să te iei după agitaţie", a precizat Reinhart, adăugând: "Cred că ar fi foarte înţelept pentru inves-titorii individuali să stea deoparte şi să lase puţin abur să iasă, pentru a vedea ce rămâne după ce se clarifică lucrurile".
Date din prospect:
"Simbol: FB
- Preţ maxim propus pentru ofertă: 5 miliarde de dolari
- 845 milioane de utilizatori activi lunar
- 483 milioane de utilizatori activi zilnic
- Utilizatorii au generat, în medie, 2,7 miliarde de "like-uri" şi comentarii, zilnic, în ultimul trimestru al 2011
- 100 miliarde de prietenii
- 250 milioane de poze încărcate zilnic.
- FB a generat venituri de 3,7 miliarde dolari în 2011, faţă de 2 miliarde dolari în 2010.
- FB a generat venituri nete de 1 miliard dolari în 2011, faţă de 606 milioane în 2010, şi 229 milioane de dolari în 2009.
- Active de 3,9 miliarde dolari
- Începând cu 1 ianuarie 2013, salariul anual de bază al lui Mark Zuckerberg va fi redus la 1 dolar.
- Entităţi afiliate cu Goldman Sachs deţin 65,9% din acţiunile Clasa A, sau 56,3% din total, Zuckerberg deţine 36,1% din titlurile clasa A şi 57,1% din Clasa B (toate pre-IPO).
- Veniturile de la un singur client, Zynga, au reprezentat 12% din totalul veniturilor pe anul 2011.
- Câteva date de evaluare relevante: În decembrie 2010 am vândut un ansamblu de 2.398.081 acţiuni din stocul nostru comun de Clasa A către DST Global Limited, la un preţ de cumpărare pe acţiune de 20,85 de dolari, pentru un preţ de cumpărare de aproximativ 50 milioane de dolari."