După unsprezece ani, din nou anchetă pe Romag` 98

Cătălin Deacu
Ziarul BURSA #Companii #Agro-alimentar / 24 iulie 2009

După unsprezece ani, din nou anchetă pe Romag` 98

După unsprezece ani, controversatul program agricol Romag` 98, care nu a funcţionat niciodată, dar în urma căruia statul român a fost păgubit cu 80 de milioane de dolari, face, din nou, obiectul organelor de anchetă, după ce Parchetul de pe lângă Curtea Supremă a dispus, acum ani buni, neînceperea urmăririi penale pentru artizanii acestei afaceri. Comisia parlamentară de anchetă pe problemele sectorului de îmbunătăţiri funciare din Camera Deputaţilor, condusă de Valeriu Tabără, a început verificările acestei veritabile afaceri în care, nici până în prezent, nu au fost găsiţi responsabili pentru paguba de zeci de milioane de dolari adusă statului român. Preşedintele Comisiei de anchetă, deputatul Valeriu Tabără, ce deţine şi funcţia de preşedinte al Comisiei de Agricultură din Camera Deputaţilor, vorbeşte, în exclusivitate pentru ziarul BURSA, despre desfăşurarea anchetei parlamentare. Unul dintre subiectele acestei anchetei îl constituie tocmai programul Romag`98. Raportul final va fi înaintat Biroului Permanent al Camerei Deputaţilor pe 12 august.

(Interviu cu preşedintele Comisiei de Agricultură din Camera Deputaţilor, Valeriu Tabără, preşedintele Comisiei de anchetă pe sectorul îmbunătăţirilor funciare)

Reporter: Comisia parlamentară de anchetă, pe care o conduceţi, a început o verificare amănunţită pe problemele sectorului de îmbunătăţiri funciare. Verificările au vizat, printre altele, şi controversatul program agricol Romag` 98. După spusele specialiştilor din sector, afacerea a adus statului român o pagubă de 80 de milioane de dolari şi pare a fi una dintre principalele surse ale tuturor problemelor din prezent. Pe cine intenţionaţi să verificaţi?

Valeriu Tabără: Eu nu am acum structura celor care au gestionat programul Romag. Însă este clar că ministrul Agriculturii şi ministrul de Finanţe de la acea vreme au o anumită responsabilitate. Ministrul Agriculturii, probabil, este cel care a tratat chestiunea respectivă, afacerea, în numele ministerului. În al doilea rând, vorbim despre modul şi uşurinţa cu care s-a dat acea garanţie guvernamentală fără o verificare foarte exactă a partenerilor.

În plus, nu trebuie omis cel care a manageriat programul şi cel care nu l-a gestionat cum trebuie şi nu a avut grijă să protejeze garanţia guvernamentală dată partenerului american.

Reporter: A trecut aproape un deceniu de la această afacere. De ce tocmai acum aţi început verificările?

Valeriu Tabără: Pentru că acum analizăm situaţia respectivă. După cum ştim, acest program a mai revenit, de la închiderea cazului, în discuţie. Însă Romag apare, prin multe alte probleme, care sunt înregistrate în istoria fostului RAIF (Regia Autonomă de Îmbunătăţiri Funciare). RAIF a fost obligat să se despartă în două componente, Administraţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare (ANIF) şi Societatea Naţională de Îmbunătăţiri Funciare (SNIF). SNIF a fost o societate reziduală şi marea parte a chestiunilor reziduale a rămas şi de la acest program Romag. Atunci când faci analize, cum facem noi în prezent la ANIF şi la SNIF, nu poţi să ocoleşti această problemă a programului Romag.

Reporter: Ce a însemnat, în opinia dumneavoastră, acest program?

Valeriu Tabără: Programul Romag a însemnat, pentru agricultură, o pierdere imensă. O intenţie bună, dar gestionată prost şi nu numai atât. S-a ajuns până la o acţiune care are efecte negative asupra unui sistem întreg. Şi mă refer aici la această societate, la SNIF, căreia i s-a plasat acest bolovan şi cu care a rămas legată de gât, mergând practic cu nasul în pământ. Atât de aplecată a rămas după acest plasament de creanţă... Nu mai vorbesc de o înstrăinare şi de o pierdere a utilajelor nevalorificate corespunzător, aşa cum ar fi trebuit pentru a se recupera o parte din pierdere. Părerea mea este că absolut tot ceea ce a însemnat programul Romag, prin gestionare, prin aducerea lui pe garanţie guvernamentală, a fost o gravă eroare.

Reporter: Eroare sau nu, cazul s-a închis printr-o decizie de neîncepere a urmăririi penale (NUP)...

Valeriu Tabără: Aşa este. Dar asta s-a făcut trecând, în goană peste documente. Programul Romag a făcut obiectul unei anchete şi s-a dat NUP. Mie însă mi se pare că acest caz a fost tratat cu o extraordinar de mare superficialitate. Dovada incompetenţei şi a unei proaste gestionări s-au dovedit prin executarea statului român cu peste 80 de milioane de dolari. Această chestiune va intra în raportul final al Comisiei de anchetă pentru reatenţionarea organelor în drept pentru a reverifica acest program şi modul cum a fost el gestionat.

Reporter: La ce organe de drept faceţi referire?

Valeriu Tabără: Noi vom merge probabil, la final, pe sesizarea mai multor instituţii ale statului. În primul rând vorbim despre Curtea de Conturi, instituţie care a fost sesizată, dar, din păcate, ne transferă într-un program pe 2010. Însă noi vom solicita o reprogramare pentru 2009, având în vedere şi statutul SNIF-ul, aflat în administrare specială până la 31 decembrie 2009. Mai vorbim despre Procuratură, Ministerul Public, DNA este posibil să fie sesizată, Ministerul de Interne.

Reporter: În cazul procurorului de caz care a dispus NUP aveţi în vedere anumite măsuri?

Valeriu Tabără: În cazul procurorului care a dat NUP cred că ar trebui efectuate anumite verificări. Da, trebuie verificat, reanalizat, inclusiv persoanele care au dat NUP. Noi nu ne putem constitui în parte împotriva procurorului de caz, dar ne vom manifesta un punct de vedere. Tot ce exprim acum este un punct de vedere propriu, din analizele şi cazurile pe care le cunosc. Dacă procuratura sau DNA se implică şi în cazul procurorului de caz, dacă se constată că ancheta a fost determinată şi dusă într-un anumit sens, este o altă chestiune. Este obligaţia altor factori să se sesizeze.

Reporter: Ce acţiuni concrete a făcut Comisia de anchetă în privinţa acestui program până în prezent?

Valeriu Tabără: Pe problemele sectorului de îmbunătăţiri funciare,

irigaţii şi nu numai, noi am atenţionat, până în prezent, Ministerul Agriculturii, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Curtea de Conturi. De asemenea, am transmis către instituţii, inclusiv către Ministerul Agriculturii, respectiv Direcţia de Îmbunătăţiri Funciare, o serie de întrebări referitoare la situaţiile de la ANIF şi SNIF. În cazul programul Romag, am cerut Direcţiei de Îmbunătăţiri Funciare din cadrul Ministerului Agriculturii o serie de lămuriri. În mare parte am primit răspunsurile la întrebările adresate.

Reporter: Putea fi evitată această afacere ce s-a dovedit, în cele din urmă, păguboasă pentru stat sau presiunile au fost foarte mari, inclusiv pe linie diplomatică, la aceea vreme?

Valeriu Tabără: Dacă mă întrebaţi de diplomaţie, bănuiesc că ambasadorul României în SUA la acea vreme, Mircea Geoană a fost şi el chestionat. Cert este că firma americană a venit în România încă din 1995. Şi eu, în calitate de ministru, am avut discuţii cu ei, şi în ţară, şi în Statele Unite. Numai că, din discuţiile pe care le-am avut, ştiind situaţia din Ucraina (n.r. şi Ucraina a avut un program similar, care a eşuat), eu aveam o notă de informaţii...

Reporter: De la serviciile secrete?

Valeriu Tabără: Da, de la sistemele de informaţii, de la servicii. Un ministru trebuie sa beneficieze de aceste informaţii şi să ştie să le valorifice. Eu cu aceste informaţii îmi începeam ziua de lucru. Bănuiesc că şi acum se primesc anumite note. Dacă miniştrii nu intră în posesia lor este grav.

Reporter: Revenind, ce dicuţie aţi avut cu americanii?

Valeriu Tabără: În discuţia pe care am avut-o cu ei, având această informaţie, a fost vorba de colaborare, însă fără garanţii guvernamentale. Trebuia să fie o afacere, o chestiune pur economică, între societăţi, iar Guvernul să nu aibă nicio treabă. Noi colaborăm şi cu alte firme din SUA fără nicio problemă, fără garanţii. Îmi amintesc că prin anii` 92, un secretar de stat din cadrul Ministerului Agriculturii a semnat o garanţie guvernamentală de 24 de milioane de dolari pe capota unei maşini. Cu toate că nu avea niciun drept să o facă în calitatea sa de secretar de stat, ministerul a trebuit să plătească aceşti bani.

Reporter: Ce termen limită de finalizare a raportului a primit Comisia de anchetă?

Valeriu Tabără: Până pe 12 august. Noi încercăm să facem un raport greu, cu toate că am avut la dispoziţie un timp foarte scurt. Raportul îl vom înainta Biroului Permanent al Camerei Deputaţilor. Biroul hotărăşte dacă ajunge la Comisia Juridică, dar în mod sigur va trebui să ajungă şi în plen pentru aprobare.

Reporter: Comisia va recomanda începerea urmării penale pe numele anumitor persoane verificate?

Valeriu Tabără: Eu nu sunt acuzator, eu sunt constatator. Dacă aceste probleme sunt de natură juridică, penală, sau de altă natură o va constata Comisia juridică, care va decide sau nu să intre pe proceduri. Noi vom sesiza neregulile descoperite şi evident vom face nişte recomandări...

Reporter: Vă mulţumesc!

Programul Romag` 98, o afacere păguboasă pentru statul român

Programul Romag` 98 este, fără îndoială, una dintre cele mai controversate şi păguboase afaceri din agricultură pentru stat. În această afacere, în perioada 1997-1999, Societatea Naţională de Îmbunătăţiri Funciare (SNIF) a luat, cu garanţia statului român, un credit de 80 de milioane de dolari de la City Bank-Londra pentru achiziţia de tehnică modernă de irigat, în baza unui contract încheiat cu societatea americană Transchem Finance & Trade Corporation. Prin acest program se urmărea achiziţionarea, prin intermediul firmei americane, a 95 de tractoare, 91 de combine şi 340 de sisteme de irigaţii, pentru producătorii privaţi, care puteau cumpăra utilajele şi apoi urmau să le achite prin recoltă. Condiţia ca un producător să fi putut aplica la acest program era să aibă o suprafaţă compactă de 650 de hectare, o raritate aproape la acea vreme din cauza procesului de fărâmiţare a proprietăţii agricole. Programul fusese gândit să acopere şi să mecanizeze o suprafaţă de 55.000 de hectare, însă doar o cincime din suprafaţa planificată a beneficiat în vreun fel de utilajele americane.

Cum banii nu au mai fost returnaţi SNIF-ului, statul român a fost păgubit prin executarea scrisorilor de garanţie. În 2003, pe vremea guvernării PSD, s-a aprobat trecerea creanţelor statului din plata de la buget a creditelor contractate în cadrul programului, la AVAB, pentru recuperarea unei părţi din banii plătiţi prin vânzarea utilajelor. Însă suma recuperată a fost nesemnificativă în comparaţie cu banii plătiţi pentu utilaje, iar SNIF a rămas cu datorii extrabilanţiere uriaşe. Pentru toate acestea, de la acea vreme, şi până în prezent, nu s-a găsit niciun vinovat.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Articolul dv cred ca pregateste un atac la adresa lui Mircea Geoana - ca tot e campanie electorala - facand abstractie de (se zice) implicarea sefului statului nostru de atunci si a unor importanti oameni politici americani, unii dintre acestia cu stranse legaturi cu tara noastra si (se zice) cu un rol determinant in acceptarea Romaniei intr-un climat geo-politic mult dorit de noi.

    Domnul deputat Tabara - imi permit sa afirm - in mod eronat pune ROMAG-ul ca si consecinta a declinului SNIF. Asa cum spune si ZIUA, datoria a fost evidentiata de societate extrabilantier si nu a influentat cu nimic, spre exemplu, dreptul societatii de a participa la licitatii. Declinul SNIF a fost determinat - parerea mea - de legea care a prevazut divizarea in SNIF si ANIF si mai ales de modul in care s-a realizat (sau, mai corect spus, nu s-a realizat) impartirea patrimoniului. Altfel spus, fiecare dintre cele doua entitati a luat ce a vrut si a facut ce a taiat-o capul. Rolul ce s-a stabilit prin lege SNIF-ului a fost de simplu prestator de servicii, la fel ca multe alte societati private. Constat ca si domnul deputat Tabara ( si nu o spun cu rautate) cand vorbeste despre SNIF are imaginea fostului SNIF, care in majoritate a devenit ANIF. 

    Actualul SNIF intereseaza prin prisma cantoanelor pe care le are in proprietate, adevarate vile de vacanta. Desigur, mai sunt si terenurile asupra carora are titluri de proprietate.  

    Daca onorata comisie parlamentara ar vrea sa dea o solutie buna, ar trece in patrimoniul ANIF toate activele SNIF care sunt considerate importante pentru statul roman (inclusiv si mai ales centrele de reparatii), avand in vedere ca nici la 5 ani de la legea data nu s-a realizat impartirea patrimoniului fostului SNIF intre SNIF si ANIF. 

    O problema mult mai spinoasa - cred eu - este, daca nu gresesc, creditul de 80 milioane euro pe care inteleg ca Banca Mondiala l-ar fi acordat statului roman pentru privatizarea SNIF. Daca informatia mea este corecta, ce facem (sau ce-am facut) cu el si cum ramane cu aceasta conditionare a BM ?

    Va multumesc si v-as fi indatorat daca aceste randuri ar fi prezentate domnului deputat Valeriu Tabara. 

    Informatii privind stadiul acordului de imprumut cu Banca Mondiala pentru reforma sectorului de irigatii gasiti in articolul intitulat "Reforma irigatiilor; bani pe apa sambetei" din data de 27.04.2009. C.D.

    Cu riscul de a fi plictisitor si de a fi acuzat ca pun gaz pe foc, poate domnul deputat Valeriu Tabara si colegii dansului din comisie vor accesa Decizia 403/28.11.2008 a Directiei generale de solutionare a contestatiilor din cadrul M.F.

    Vor intelege ce inseamna SNIF actual si vor trage concluziile despre consecintele divizarii. 

    1. Iertati-l ( pe Tabara) ; nu vedeti ca enumara institutiile statului spunand: "....Mai vorbim despre Procuratura, Ministerul Public ......" Procuratura si Ministerul Public sunt una si aceeasi. 

      Ca sa fiu rautacios, a vrut sa fie sigur ca-i da pe mana parchetului, caci altfel ce comisie parlamentara serioasa ar fi ?

      Iertati-ma, recunosc ca este o rautate, dar vreau sa va zic ca n-am vazut si eu o comisie a alesilor nostri care sa vina si cu o propunere constructiva, nu numai cu verdicte de VINOVAT. Chiar suntem o tara de raufacatori ?! (Sa nu fiu interpretat ca iau apararea cuiva).

      Va multumesc. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

04 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9748
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5640
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2853
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9164
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.8405

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
ccib.ro
thediplomat.ro
fleetconference.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb