Ziua de 1 decembrie este sărbătorită de întreaga societate în condiţiile impuse de criza sanitară generată de pandemia Covid-19.
Antreprenorii români, 99% firme mici şi mijlocii, s-au confruntat cu dificultăţi dintre cele mai diverse: îmbolnăvirea intempestivă a unor salariaţi, cheltuieli suplimentare pentru asigurarea condiţiilor specifice de igienă generală şi cea de la locul de muncă, pierderea unor clienţi, îndeosebi în sectoarele de producţie şi servicii. Antreprenorii români au găsit soluţii inovative pentru a-şi păstra clienţii, a onora contractele încheiate în condiţii de calitate şi respectare a termenelor de livrare, îndeosebi în zona producţiei industriale.
Trebuie apreciată disciplina financiară şi efortul companiilor de a plăti taxele şi impozitele datorate statului, veniturile fiscale la nouă luni scăzând doar cu circa 5% faţă de aceeaşi perioadă din 2019, în condiţiile în care Guvernul a asigurat un minim de măsuri vizând amânarea unor plăţi legale.
Numărul insolvenţelor, al radierilor de firme a scăzut, ceea ce arată o maturitate şi un management profesionist al companiilor româneşti, capabile şi dornice să- şi menţină afacerile. Din păcate a scăzut şi numărul firmelor noi, proces natural în condiţiile date.
Excepţională este şi capacitatea firmelor, îndeosebi din sectorul HoReCa şi din zona serviciilor şi furnizorilor acestora, de a asigura păstrarea unui număr important de salaraiaţi, în condiţiile opririi cvasi-totale a activităţii în aceste nouă luni.
1 decembrie 2020 trebuie să stimuleze mediul politic, indiferent de rezultatul alegerilor parlamentare din decembrie 2020, în a creşte interesul în eforturile făcute de mediul de afaceri, în sprijinirea valorificării pe piaţă a inteligenţei şi creativităţii româneşti. În plină pandemie, un exemplu notabil îl constituie contribuţia importantă pe care o poate aduce sprijinirea financiară majoră (sumele invocate fiind minore comparativ cu finanţările asigurate în firme cu acelaşi profil din UE sau SUA) şi imediată a activităţii Institutului Cantacuzino, inclusiv colaborarea cu Oncogen Timişoara.
Exemplele similare sunt numeroase şi onorante pentru mediul de afaceri autohton.
Sărbătoarea naţională din 1 decembrie 2020 trebuie să fie folosită de întreaga societate, de antreprenorii români în mod deosebit, ca un moment de referinţă în iniţierea de noi proiecte care să permită creşterea prosperităţii tuturor cetăţenilor României prin muncă, cât mai productivă, mai inteligenţă, asigurând locuri de muncă tuturor oamenilor competenţi.
La mulţi ani România!