Acţiunile operatorului de servicii medicale private MedLife (M), unul dintre puţinii emitenţi de creştere din piaţa noastră de capital împlinesc, mâine, trei ani de când s-au listat la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), printr-o operaţiune de piaţă în care a fost vândut un pachet de 44% din companie.
A fost evenimentul care a dat startul unui şir de şase listări de acţiuni ale unor companii venite din mediul privat, în Piaţa Principală a bursei noastre, tendinţă care, din păcate, s-a stopat în luna februarie a anului trecut, odată cu intrarea la tranzacţionare a titlurilor Purcari Wineries (WINE).
Legat de însemnătatea listării de acum trei ani, Radu Dăscălescu, cercetător economist în cadrul casei de brokeraj Tradeville, ne-a transmis: "Intrarea la tranzacţionare a acţiunilor MedLife la Bursa de Valori Bucureşti a reprezentat un eveniment important, în contextul în care a marcat prima listare a unei companii ce activează în domeniul medical, în piaţa din România. Astfel, un mare beneficiu adus investitorilor prezenţi la BVB este o mai mare diversificare a portofoliilor, ceea ce duce la reducerea riscului".
De aceeaşi părere este şi Rareş Iclenzan, analist financiar în cadrul BT Capital Partners, parte a Grupului Financiar Banca Transilvania, care ne-a spus: "În primul rând, listarea MedLife la BVB a adus un element de diversificare pentru piaţa locală - un sector nou şi în plină creştere, reprezentat chiar de cel mai mare operator de servicii medicale private din România. În al doilea rând, listarea din 2016 a asigurat exit-ul fondului de private equity V4C Eastern Europe Holding V Limited, precum şi o diminuare a deţinerii IFC, divizia de investiţii a Băncii Mondiale. Listarea a devenit astfel o oportunitate de exit.
Nu în ultimul rând, un avantaj al prezenţei MedLife la bursă l-a reprezentat faptul că, în 2017, Grupul a reuşit să atragă capital suplimentar într-o operaţiune de majorare de capital, fondurile fiind destinate dezvoltării companiei".
Analistul Băncii Transilvania a adăugat că, din punct de vedere operaţional, faţă de anul 2016, Grupul MedLife (ce pe atunci cuprindea 37 de clinici, opt spitale, 26 de laboratoare, 143 puncte de recoltare, opt clinici dentare şi nouă farmacii) s-a extins cu paşi rapizi (la jumătatea anului 2019 ajungând să aibă 69 de clinici, zece spitale, 33 de laboratoare, circa 200 puncte de recoltare, unsprezece clinici dentare şi zece farmacii), demonstrând astfel consecvenţa managementului cu privire la strategia de dezvoltare pe care şi-a asumat-o.
Rareş Iclenzan a punctat: "Transpus în cifre, business-ul a crescut de la o cifră de afaceri de 503 milioane de lei în 2016 la 926 milioane de lei la nouă luni în 2019 (calcul realizat pentru cele douăsprezece luni anterioare), ceea ce implică o creştere de circa 84% şi, respectiv, o rată medie anuală de circa 23%. Acest lucru reflectă faptul că business-ul integrat al MedLife i-a permis să capteze mai bine cererea puternică pentru serviciile medicale private. Iar dinamica accelerată a pieţei serviciilor medicale private a apărut, în mare parte, ca urmare a deficienţelor sistemului de sănătate publică, cât şi a îmbunătăţirii climatului macroeconomic la nivelul economiei româneşti".
În ceea ce priveşte evoluţia cotaţiei M de la intrarea la tranzacţionare la BVB şi până în prezent, se observă că preţul acţiunii a avut o evoluţie marcată de o volatilitate mai accentuată în comparaţie cu indicii bursei noastre,
în prezent cotaţia M fiind de 33,8 lei, cu 30% peste preţul de 26 de lei, la care s-a încheiat oferta acum mai bine de trei ani.
Totuşi, în această perioadă, indicii BET şi BET-XT au avut o evoluţie superioară cotaţiei prestatorului de servicii medicale, coşurile de acţiuni înregistrând, în perioada 21 decembrie 2016 - 19 decembrie 2018, creşteri 40,8% respectiv 42,3%.
Radu Dăscălescu de la Tradeville ne-a transmis că, un posibil factor ce a determinat volatilitatea cotaţiei acţiunilor MedLife este reprezentat de angajamentul companiei pentru investiţii, concretizat în numeroasele unităţi medicale achiziţionate pe parcursul ultimilor ani.
Reprezentantul casei de brokeraj a detaliat: "Această strategie este privită în mod diferit de investitorii prezenţi în piaţă, în funcţie de profilul pe care-l au. Cei orientaţi către deţineri pe termen lung, cu un apetit la risc mai ridicat, vor considera aceste investiţii (n.r. în companii de creştere) ca fiind benefice, în timp ce la polul opus se află investitorii care preferă un risc mai scăzut, însoţit de o politică de distribuire de dividende".
Radu Dăscălescu a punctat că, deşi randamentul de circa 25% obţinut de titlurile M pe parcursul anului curent a reprezentat o creştere semnificativă faţă de anul anterior, performanţa a fost sub cea a indicelui BET, o cauză importantă putând fi reprezentată de lipsa distribuirii dividendelor către acţionari.
"Dacă analizăm companiile din indicele BET, care până în momentul actual prezintă cele mai mari randamente (n.r. în acest an) se poate identifica cu uşurinţă că primele cinci locuri sunt ocupate de emitenţi ce au distribuit dividende pe parcursul anului 2019", a spus reprezentantul Tradeville.
Referitor la perspectivele preţului acţiunii M la bursa noastră, Radu Dăscălescu a punctat că, pentru un termen relativ scurt de şase - douăsprezece luni, evoluţia cotaţiei este posibil să fie influenţată de un cumul de factori atât interni, cât şi externi.
"De exemplu, o influenţă majoră o poate avea abilitatea de care va da dovadă compania privind integrarea noilor business-uri preluate în urma masivei campanii de investiţii desfăşurată în ultima perioada. De asemenea, trebuie urmărită politica companiei referitoare la continuarea acestei expansiuni, ce ar putea genera datorii, cât şi posibilitatea relativ redusă a distribuirii de dividende acţionarilor", a punctat reprezentantul casei de brokeraj, adăugând: "Factorii externi care au potenţialul de a influenţa evoluţia acţiunii ţin strict de comportamentul pieţei care nu poate fi influenţat de către companie. Astfel, o piaţă stabilă, sprijinită de o lichiditate ridicată şi o creştere a numărului de investitori poate oferi climatul potrivit pentru o evoluţie pozitivă a cotaţiei".
Rareş Iclenzan a subliniat că, pentru operatorul de servicii medicale private, ultimul trimestru al acestui an a fost caracterizat de un program mai intens de achiziţii, ce a vizat, în mare parte, segmentele principale, Clinici şi Spitale.
"Astfel, activitatea pe partea de achiziţii susţine strategia MedLife de a-şi întări poziţia de piaţă la nivel naţional. Credem că rezultatele achiziţiilor se vor reflecta mai bine în vânzările companiei începând cu anul viitor, când ne aşteptăm la un focus crescut asupra sinergiilor şi integrării noilor achiziţii în cadrul Grupului", a spus analistul.
Totuşi, echipa de la Banca Transilvania nu exclude ca MedLife să rămână deschisă în continuare către noi oportunităţi de achiziţii din piaţă, având în vedere specificul sectorului, dar şi dorinţa de a-şi menţine poziţia şi de a dezvolta afacerea.
Mihail şi Nicolae Marcu deţin 29,76% din prestatorul de servicii medicale în timp ce Mihaela Cristescu, mama fraţilor Marcu, are 14,04% din MedLife.
Valoarea de piaţă a companiei este în prezent de circa 748,5 milioane de lei.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Jiji în data de 20.12.2019, 09:34)
Sper sa fie nationalizate candva toatae spitalele, clinicile, laboratoarele etc.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Alex S în data de 20.12.2019, 10:59)
Esti nostalgic dupa vechiul regim?
1.2. Nici asa radical (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.12.2019, 11:13)
Dar ceva trebuie facut cat se poate de repede : toate retelele de spitale medicale peste o anumita dimensiune sa fie obligate sa aibe si servicii de urgenta disponibile atat pentru abonatii lor dar si public cu decontare de la stat. Nu este normal ca medicii sa presteze doar anumite servicii si specializari iar cand sunt cazuri urgente sa se foloseasca exclusiv spitalele de stat.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.12.2019, 20:56)
Good point!
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Jiji în data de 20.12.2019, 22:19)
Chiar deloc. Doar ca urasc oameni care fac bani din necazul, durerea si boala altora. Si nu imi place sistemul de caste. Aia bogati merg la spitale private, care mai devre sau mai tarziu vor angaja cei mai buni medici. Cei saraci, Dumnezeu cu mila... Eu sunt pentru servicii medicale si educatie egala si gratis pentru toata lumea.
2. Amuzant
(mesaj trimis de anonim în data de 20.12.2019, 11:28)
Faptul ca acest articol a aparut fix dupa ce ieri a aparut intr-un tabloid un articol cel putin la fel de interesant.
Cu permisiunea redactiei o sa redau cateva fragmente din acest articol , care eu zic ca pot fi relevante pentru o analiza fundamentala a unui emitent , pentru a releva soliditatea actionarilor si a conducerii executive a unui emitent : " Supranumită ”Regina selfie-urilor din lumea bună”, Maya Marcu – sexy-patroneasa MedLife – atrage atenția de fiecare dată când iese pe stradă....Directorul de marketing MedLife are un nou Lamborghini Urus, valoarea bijuteriei pe patru roți fiind de aproximativ 350.000 de euro....În luna aprilie a anului trecut, sexy-patroneasa MedLife cobora, impetuoasă, de la volanului unui Bentley Bentayga, o altă bijuterie de un sfert de milion de euro...În luna ianuarie a acestui an, Maya Marcu a mai oferit o surpriză de proporții. A schimbat Bentley-ul Bentayga cu un superb Lamborghini Urus alb care costă nu mai puțin de 350.000 de euro...Ei bine, frumoasa Maya Marcu nu se dezminte. Se apropie sfârșitul de an, iar rafinata femeie de afaceri mai dă o lovitură la nivel de imagine. A apărut pe străzile Capitalei la volanului unui nou Lamborghini Urus, de culoare neagră"
Cine a castigat si cine a pierdut din listare ?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.12.2019, 15:10)
Da, fiecare cu problemele lui. Unii "pasionati" de automobile folosesc strada in loc de circuite de viteza, altii folosesc obiecte de valoare in diferite scopuri ...
Toti astia cat timp sunt inofensivi si nu creeaza probleme e bine.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.12.2019, 15:13)
Comentariu pe lângă subiect!
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.12.2019, 21:19)
Depinde daca este sau nu pe langa subiect... daca masinile sunt pe firma Medlife sau pe o firma detinuta de ea atunci comentariul este foarte pe subiect.
Eu as paria ca sunt...
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.12.2019, 08:50)
Ok asta e altceva, dar chestiile aștea cu sexy baroneasa și altele de genul ăsta nu fac decât sa duca totul în derizoriu și de multe ori sa denatureze complet lucrurile. Pana la urmă Medlife e o companie listată și dacă cuiva nu-i place poate sa nu cumpere acțiuni sau sa le vândă dacă deja are. Dar modul în care se misca cu extinderea nu poate fi negat.