62% dintre părinţi au cumpărat în ultimii doi ani mai multe cărţi decât înainte de pandemie, iar 80% s-au orientat către cărţi cu conţinut educaţional, arată datele unui sondaj online al Editurii DPH. 40% consideră că programele educaţionale digitale sunt necesare şi utile în noul context. Mai mult de jumătate au un buget lunar de până în 100 de lei pentru cărţile copiilor, în timp ce două treimi alocă un buget similar pentru cărţi de parenting, de beletristică sau dezvoltare personală dedicate adulţilor, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, importanţa lecturii şi materialelor alternative în abordarea didactică, alături de percepţia părinţilor faţă de lecturile educaţionale a fost schimbată de contextul pandemic. Astfel, 59% dintre cadrele didactice au precizat că au schimbat metoda de predare la clasă, iar peste 38% au făcut parţial modificări în aceasta, pe fondul faptului că a fost mai dificil să le menţină atenţia elevilor (56%) în contextul cursurilor online, hibrid şi chiar offline, arată datele sondajului• . 54% dintre cadrele didactice fac recomandări de lecturi suplimentare săptămânal, 40% lunar, iar recomandările lor merg atât înspre titluri care completează programa şcolară (60%), dar şi către cărţi de poveşti (70%), enciclopedii (31%) sau care explorează subiectul emoţiilor şi gestionarea lor (34%).
Părinţii, pe de altă parte, au precizat că au achiziţionat în special titluri din sfera educaţională (81%), cărţi şi materiale ce conţin activităţi pentru copii (64%), de poveşti (60%) sau cu subiecte non-fiction, cum sunt enciclopediile sau biografiile, cărţile de ştiinţă şi nu numai (42%).
Un efect mai puţin discutat al pandemiei este felul în care părinţii, cadrele didactice şi copiii au învăţat să facă echipă în ceea ce priveşte educaţia, mai mult decât în anii precedenţi. Astfel, importanţa recomandărilor a crescut, alături de dorinţa de a experimenta, ce se reflectă în diversitatea achizţiilor. Observăm o creştere a interesului cadrelor didactice pentru cărţile ce prezintă metode şi concepte alternative de predare, alături de o creştere a interesului părinţilor pentru titluri dedicate celor mici, dar care conţin informaţii şi pentru părinţi, cum ar fi exerciţiile de sofrologie, a precizat Florentina Ion, fondator Editura DPH.
Top preferinţe şi buget alocat
Datele sondajului au mai arătat că şi copiii au propriul top al preferinţelor în materie de cărţi. Astfel, potrivit părinţilor care au participat la sondaj, aceştia preferă poveştile (80%), cărţile de tip enciclopedie (49%), cele de dezvoltare personală (44%) - care tratează subiectul emoţiilor, dar şi aptitudini din sfera soft skills, precum colaborare, încredere, creativitate etc - sau interactive - cu clapete, sunete, format atipic, supradimensionat, inserturi şi activităţi (37%).
Bugetul alocat în fiecare lună de părinţi pentru cărţile copiilor a fost de până în 100 de lei pentru puţin peste jumătate dintre aceştia. 44% au precizat că alocă lunar între 101 şi 300 de lei pentru achiziţia de cărţi, iar 4% chiar peste 300 de lei lunar. De asemenea, un procent semnificativ (76%) a precizat că alocă un buget de până în 100 de lei lunar pentru cărţi de parenting, beletristică, dezvoltare personală dedicată adulţilor etc, iar 21% alocă între 101 şi 300 de lei pentru astfel de achiziţii.
Am observat în ultimul an o diversificare a coşului de cumpărturi şi, la o treime din comenzi, alături de cărţile pentru copii, se află şi un titlu de parenting sau dezvoltare personală, ori un titlu dedicat adulţilor care tratează metode creative de predare. Interesul pentru o abordare a educaţiei adaptată lumii în care cresc copiii din această generaţie este în creştere. De aceea am introdus în portofoliu inclusiv titluri care tratează subiecte mai dificile, precum bullyingul, cărţi care includ informaţii pentru părinţi în completarea poveştilor pentru copii, cărţi care să fie de un real ajutor, atât celor mici, cât şi celor mari, prezentând informaţiile într-o manieră accesibilă, indiferent de vârstă sau background profesional, a mai precizat Florentina Ion.
Efectele şcolii online şi resursele digitale
Contextul actual a dus la o digitalizare accelerată în educaţie. În contextul în care sondajul mai arată că 60% dintre cadrele didactice au predat mai mult online în ultimul an, un procent similar a considerat important ca părinţii să lucreze suplimentar cu elevii pentru a fixa noţiunile predate. De altfel, o treime dintre părinţi a precizat că a fost mult mai conectată la parcursul şcolar al copilului decât înainte de pandemie.
În acest context, peste 40% dintre părinţi consideră că o platformă educaţională cu resurse care urmăresc programa şcolară ar ajuta foarte mult în fixarea şi aprofundare cunoştinţelor predate.
Noua generaţie s-a născut şi creşte într-un mediu digital, astfel încât competenţele pe această linie sunt mult superioare generaţiilor trecute. Ne bucurăm să vedem o creştere semnificativă a interesului pentru programele educaţionale digitale lansate la finalul lui 2020, dedicate clasei pregătitoare şi claselor I-III. Acestea prezintă programa şcolară într-un mod atractiv, actual, interactiv, iar accesul la informaţie se face într-un mediu controlat, sigur. Părintele sau cadrul didactic poate verifica în timp real evoluţia copilului, poate face evaluări sau oferi feedback, a mai precizat Florentina Ion.
Pentru acest an, editura îşi propune să extindă portofoliul de resurse digitale din programele educaţionale disponibile pe site către clasa I şi vizează finalizarea unui program digital complx pentru această clasă. Ghiozdanul din Pădure (clasa pregătitoare) şi Scrie cu Zmeişorii (program de scriere pentru clasele I-III) conţin împreună peste 1.200 materiale, jocuri şi activităţi. Programele sunt disponibile pe baza unui abonament anual, ce porneşte de la 78 lei.
• sondaj realizat online, la nivel naţional, în perioada septembrie-noiembrie 2021, la care au participat 1.332 părinţi cu copiii cu vârste cuprinse între 0-13+ ani, 18% din mediul urban, 82% mediul urban, şi 434 cadre didactice, 16% mediul rural, 84% mediul urban.
Despre Editura Didactica Publishing House
Editura Didactica Publishing House deţine un portofoliu de carte şi jocuri cu adresabilitate din primele luni de viaţă. Cu o experienţă de peste 17 ani pe piaţa educaţională din România, Editura Didactica Publishing House a livrat până acum peste 15 milioane de cărţi, jocuri, reviste şi resurse educative. În total, portofoliul editurii numără peste 2.000 de titluri.
La finalul lunii octombrie 2020, în noul context educaţional, Editura Didactica Publishing House a lansat o un program educaţional digital cu pachete de jocuri şi activităţi, adaptate curriculei naţionale. Într-o primă etapă, acestea cuprind materiale educaţionale dedicate clasei pregătitoare şi elevilor din clasele I - III, realizate în parteneriat cu Edustudio Helsinki.
De asemenea, Editura DPH îşi doreşte să ofere sprijin cadrelor didactice în desfăşurarea activităţii lor şi, în acelaşi timp, să propună soluţii, oferite de specialiştii din domeniu, pentru a transforma procesul educaţional într-o experienţă plăcută atât pentru copii, cât şi pentru educatori, învăţători şi profesori, se rată în comunicat.