Violenţa reprezintă o mare problemă pentru şcolile autohtone. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat că în şcoală trebuie să existe toleranţă zero faţă de orice fel de violenţă, arătând că aceasta trebuie combătută printr-o colaborare între şcoală, familie, autorităţi şi societate în ansamblu. Ministrul a declarat: "Cred că în şcoală trebuie să avem toleranţă zero faţă de orice fel de violenţă, că e vorba de violenţă fizică, că e vorba de violenţă psihologică, că e vorba de violenţă emoţională, iar această responsabilitate nu este doar a directorului sau a consilierului şcolar, este a fiecărui om din şcoală, că el este cadru didactic, că este personal auxiliar, că este personal administrativ sau că este elev, trebuie să avem cu toţii această responsabilitate a prevenirii şi a adresării tuturor actelor de violenţă. Nu cred că trebuie să existe cadru didactic care să fie indiferent atunci când un elev vine şi povesteşte că a fost agresat. Există proceduri în şcoală, avem o procedură de combatere a violenţei care prevede responsabilităţi clare pentru fiecare persoană din şcoală, există un mecanism de alertare a altor instituţii pentru cazurile grave - că vorbim de DGASPC, că vorbim de Biroul de Siguranţă Şcolară, adică de Poliţie -, tocmai în ideea ca, atunci când există cazuri grave, să fie implicaţi toţi profesioniştii care trebuie să ia măsuri". Ligia Deca a arătat că este necesară şi o schimbare de mentalitate: "Este vorba şi despre o schimbare de mentalitate. Este clar că violenţa în şcoală trebuie combătută prin colaborare între şcoală, familie, autorităţi şi societate în ansamblu. Pentru mine a fost foarte important, în primul rând, să avem procedura de combatere a violenţei clară, pentru că până acum oamenii spuneau «nu ştim ce trebuie să facem, nu ştim cu cine trebuie să vorbim». Acum este clar acest circuit. (...) Mai mult decât atât, ne-am concentrat inclusiv în ceea ce priveşte tematica Şcolii Altfel din acest an, pentru a preveni violenţa în şcoală, pentru a preveni violenţa, pentru a preveni bullying-ul în toate formele sale şi pentru a face formare pe ceea ce înseamnă cyber bullying, pentru că mulţi copii petrec foarte mult timp pe reţelele sociale şi, chiar dacă interacţiunile nu sunt faţă în faţă, efectele psihologice pot fi la fel de dăunătoare, mai ales pentru ceea ce înseamnă personalităţi în formare". Din punctul de vedere al Ligiei Deca, nu există copil rău, ci există copil care, la un moment dat, a avut o problemă de comportament: "Probleme de violenţă în şcoală au existat şi vor mai exista. Sunt comune şi altor state din Uniunea Europeană şi cu toţii funcţionăm în contextul constituţional al dreptului la educaţie. Copiii, atunci când devin violenţi, există nişte cauze care trebuie adresate prin măsuri adecvate, prin intermediul profesioniştilor, cum ar fi consilierii şcolari, direcţiile de asistenţă socială şi împreună cu familia şi cu şcoala. Sigur că, prin noua lege a învăţământului preuniversitar, am introdus, având în vedere contextul din şcoli, măsuri mai clare şi uneori mai drastice, în aşa fel încât cazurile grave să aibă sancţiuni corespunzătoare pentru a garanta dreptul la educaţie şi al colegilor. Dar eu cred că nu există copil rău, există copil cu, la un moment dat, o problemă de comportament, problemă care ţine de noi, adulţii, să fie doar un episod peste care copilul trece. Deci, cred în responsabilitatea familiei, a profesioniştilor, a şcolii şi, de ce nu, a societăţii, de a crea un mediu în care acel copil să fie reabilitat. Cred că există această posibilitate, iar rezultatele intervenţiei reale şi bazate pe expertiză profesională în şcolile unde au fost astfel de probleme îmi dau speranţă că vom găsi soluţii ori de câte ori un copil trece printr-o perioadă mai dificilă sau face o greşeală. Nu cred că vreunul dintre noi îşi doreşte să fie caracterizat toată viaţa printr-o greşeală pe care a făcut-o la un moment dat".
Declaraţiile ministrului au fost făcute cu ocazia unei vizite de lucru în judeţul Prahova, în cadrul căreia s-au purtat mai multe discuţii cu elevi şi profesori.
Ministru: ţara noastră stă bine la angajabilitatea tinerilor
Ministrul Educaţiei a afirmat că, potrivit datelor statistice, România stă mai bine decât "multe alte state europene" în ceea ce priveşte încadrarea în muncă a tinerilor: "Cifrele de angajabilitate ne spun că stăm mai bine decât multe alte state europene pe angajabilitatea tinerilor. De asemenea, în continuare, cei care finalizează învăţământ superior se angajează mai uşor decât cei care finalizează liceul sau care finalizează doar gimnaziul". Deca a explicat că mai este de lucru în realizarea unei corelări între cerinţele angajatorilor şi ceea ce se întâmplă în şcoală: "Apropo de potrivirea a ceea ce se întâmplă în şcoală cu ceea ce cer angajatorii, aici, da, mai avem de lucrat, măsurăm, avem chiar un proiect acum finalizat de interconectare a bazelor de date, sistemului informatic integrat de la Ministerul Educaţiei cu baza de date de la ANOFM pentru a vedea ce se întâmplă cu absolvenţii noştri. În plus, am regândit întreg sistemul de învăţământ tehnologic dual, tocmai pentru a aduce companiile alături de noi, pentru că ei spun că nu găsesc personal pregătit, şcolile spun că angajatorii nu sunt suficient de aproape de şcoală ca să se poată face joncţiunea. Joncţiunea se face prin noua rută de învăţământ tehnologic dual şi cu investiţii europene, pentru că este clar că, finanţând 29 de astfel de campusuri integrate în loc de 10, creştem şansele ca învăţământul tehnologic să devină în întregime dual în 2029-2030, aşa cum legea prevede". Ligia Deca a făcut şi un apel către familii şi către autorităţile publice locale să lucreze împreună pentru ca toţi copiii să parcurgă anii de şcoală obligatorii: "Mi se pare foarte important ca toţi elevii să finalizeze numărul de ani de învăţământ obligatoriu, pentru că asta îi va pregăti pentru ce înseamnă economia de mâine. Este clar că o economie de valoare adăugată, o economie spre care tinde România, are nevoie de personal calificat. Este din ce în ce mai complexă pregătirea, chiar şi pentru meseriile pe care până acum le ştiam cu un nivel mai redus de pregătire, se adaugă competenţele digitale, se adaugă o serie întreagă de tehnologii noi, de aceea investim în şcoală şi de aceea este foarte important şi fac apel atât către familii, cât şi către autorităţile publice locale să lucreze împreună pentru ca toţi copiii să parcurgă anii de şcoală obligatorii. Asta le va garanta un viitor şi lor, şi nouă, ca societate. (...) Cred că atunci când instituţiile statului colaborează, şi aici mă refer şi la agenţiile de ocupare a forţei de muncă, şi la inspectorat, şi la Direcţia Generală de Asistenţă Socială, cred că lucrurile se pot preveni. Adică, dacă avem un copil care nu a mers mai departe în clasa a 9-a, îl identificăm în primul an şi dăm consilierea necesară pentru a se orienta către cea mai bună formă de şcolarizare pentru el. Eu cred că aceşti copii pot şi trebuie să fie recuperaţi".
1. Doar povesti
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2024, 13:55)
O lege care începe cu prorogari fără protocoale cu celelalte ministere ...ca sa citam dintr-un clasic "Mangleala și Cardeala"
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2024, 17:45)
Trebuie consilieri, psihologi, cursuri, frectii, seminarii, conferinte, spritbuilding la munte/mare - observ un potential mare de mârlit bani de la stat. Lupta cu violenta in scoala e ca lupta impotriva cancerului, costa enorm si nu se termina niciodata.