Ştim că aţi avut contribuţii la legea semnăturii electronice. Ce ne puteţi spune despre relaţia cu legiuitorii în astfel de cazuri, cât de deschişi sunt la opiniile experţilor externi?
Într-adevăr, împreună cu colegii mei din patronatele ce reprezintă industria de IT, am avut o serie de contribuţii în privinţa legii semnăturii electronice şi sunt mulţumit de modul în care s-au desfăşurat lucrurile. Aşteptam acum analiza şi votul final pe proiectul legislativ. Există un număr în creştere de oameni în aparatul de stat care sunt conectaţi la realitatea tehnologică din prezent şi care înţeleg ce trebuie făcut pentru a îmbunătăţi situaţia României la capitolul digitalizare.
Există deschidere din partea lor pentru a colabora şi cu experţi din afara instituţiilor, aşa cum a fost şi cazul meu şi al colegilor mei. Îi ajută foarte mult posibilitatea de a primi opinii din exterior, de la oameni care lucrează în mod constant cu cele mai noi soluţii disponibile în piaţă şi care ştiu foarte bine ce este de făcut pentru a îmbunătăţi situaţia actuală.
De asemenea, cum se vede relaţia cu instituţiile cu care colaboraţi în cadrul Regista?
Colaborăm foarte bine cu instituţiile care ne-au ales ca parteneri pentru digitalizarea proceselor de zi cu zi. Regista este pentru ei un partener de încredere. Desigur, acum câţiva ani era ceva mai dificil, deoarece conceptul de digitalizare nu era încă neapărat popular în România şi mulţi nu înţelegeau, de fapt, care sunt beneficiile concrete pe care le pot avea în cazul în care merg pe această cale. Noi ne-am făcut însă temele încă de atunci şi am pregătit răspunsuri la toate întrebările pe care le-ar putea avea cei interesaţi de a-şi eficientiza procesele din cadrul instituţiilor.
În plus, relaţiile pe care le construim cu aceste instituţii sunt de lungă durată; fără a furniza proiecte izolate, este mult mai uşor să dezvoltăm parteneriate de încredere, care se consolidează odată cu trecerea timpului. Noi observăm că oamenii sunt din ce în ce mai deschişi în parteneriate, iar ei observă că suntem tot timpul pregătiţi să le oferim suportul necesar.
În prezent, cea mai mare parte dintre decidenţii din instituţii ştiu despre ce e vorba atunci când se discută despre digitalizare, aşa că nu trebuie să mai depunem aceleaşi eforturi masive, aşa cum era necesar acum 4-5 ani, de exemplu.
Este Regista în punctul în care clienţii vin către dumneavoastră, pe baza unor recomandări primite de la instituţii din teritoriu?
Da, ni se întâmplă din ce în ce mai des şi ne încântă în mod deosebit că se întâmplă acest lucru. Este şi un soi de recunoaştere a eforturilor, dincolo de propriile birouri şi de birourile celor care colaborează cu noi în teritoriu, în instituţiile care folosesc Regista. Este o dovadă pentru noi că facem lucruri bune şi că acestea încep să fie cunoscute şi de oamenii care nu auziseră de noi, dar care vor acum să ne folosească soluţia.
Oamenii se cunosc între ei şi vorbesc între ei. Fiecare e dornic să le mai povestească altora ce îmbunătăţiri a mai făcut în propria unitate administrativă şi, de ce nu, să se laude cu progresele din ultimele luni, din ultimul an sau chiar din întregul mandat. Şi aşa se ajunge şi la subiectul digitalizării, pe care îl auzim cu toţii menţionat din ce în ce mai des. Nu am întâlnit până acum vreun şef de instituţie care să vrea ca angajaţii săi să muncească fără scop şi fără spor - toţi vor eficienţă şi soluţiile digitale cresc cel mai mult acest indicator.
Am avut şi avem constant instituţii care ne abordează tocmai pentru că au auzit de la alţi oameni din aparatul de stat despre Regista şi despre îmbunătăţirile pe care le aduce la locul de muncă pentru angajaţi, dar şi în relaţia cu cetăţenii. Pentru noi, e un semn că lucrurile merg bine. Nu doar pentru soluţia noastră, ci şi pentru ţară în general, deoarece tot mai multe instituţii aleg digitalizarea.
Cum se desfăşoară colaborarea între colegii Regista şi angajaţii din instituţii?
Colaborarea este foarte bună, asta bazându-mă pe feedback-ul primit de ambele părţi ale platformei. Oamenii care aleg Regista vin cu deschidere către noi şi, mai important, cu dorinţa de a face lucrurile mai bine. Iar noi tratăm fiecare dintre clienţii noştri cu aceeaşi seriozitate şi suntem întotdeauna pregătiţi pentru situaţiile pe care le pot întâmpina.
Desfăşurăm sesiuni de training cu angajaţii care vor interacţiona zilnic cu soluţiile alese de către instituţii, astfel încât aceştia să ştie exact ce au de făcut în cadrul activităţilor zilnice. Iar, ulterior, după ce încheiem perioada de training, rămânem în permanentă legătură cu clienţii noştri şi suntem la un mail sau la un telefon distanţă.
Aveţi sugestii sau sfaturi pentru instituţiile care încă nu au făcut pasul către digital?
Sugestia noastră este să o facă, şi asta cât mai repede. România se află constant pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privinţa indicelui DESI. Există îmbunătăţiri la acest capitol, dar mai este mult de lucrat. Partea bună este că prin PNRR, instituţiile care doresc să-şi digitalizeze procesele au ocazia să primească fonduri însemnate pentru a face această tranziţie. Balanţa înclină clar spre a digitaliza aceste procese, deoarece ajută angajaţii să-şi eficientizeze procesele curente, dar ajută şi cetăţenii să aibă o relaţie mai facilă cu instituţiile, fie că e vorba de depunerea unor formulare sau chiar de plata taxelor.
(C)