Cititorii noştri pot să rămînă liniştiţi, suntem pe teritoriul ferm, chiar dacă uneori mai arid, al analizelor economice şi politice. Nu ne-am propus să concurăm tabloidele. Efectele perverse ale fenomenelor sociale, cum le-a botezat marele sociolog R. Boudon, sunt o ilustrare a minunatului proverb românesc: "Unde dai şi unde crapă!" Finalitatea preconizată a unei acţiuni şi tabloul efectelor obţinute, prin părţile esenţiale, nu se prea suprapun. Introducerea în sistemul nostru electoral a hibridului numit
Primul mit spulberat a fost cel al înnoirii, de la sine, a grupului din care se vor recruta candidaţii pentru mandatele electorale.
Neaşteptat este şi profilul campaniei electorale. Pentru prima dată, din 1990, nu mai avem campanii de partid, capabile să intre în competiţia pentru atenţia alegătorului, ci sute de campanii individuale, la purtător. Din acest punct de vedere, suntem mai degrabă pe terenul localelor. Diferenţa este că oamenii ştiu bine, încă înainte de-a pune votul în urnă, că alesul uninominal tot la Bucureşti se va duce, să-şi vadă de interesele lui, nu de cele ale localnicilor. La primărie, cel puţin, ştia că se mai întîlneşte pe uliţă cu aleşii; nici chiar toată ziua, dar nici doar o dată la patru ani. Din acest punct de vedere, partidele pierd o parte din importanţa lor ca maşinării de interacţiune cu deţinătorii votului, profilul lor estompîndu-se în percepţia electoratului. Efectul nu este, însă, al uninominalului propriu-zis, ci al unei opţiuni politice. Partidele ar fi putut să rămînă în continuare elemente de referinţă în campania electorală, cu mesaje, idei, programe, propuneri, puncte de vedere, soluţii care să le promoveze identitatea, să susţină interesul public, să întărească mesajul campaniilor din circumscripţii şi din colegii. De ce au ales conducerile partidelor să nu facă acest lucru este relativ uşor de înţeles: pe de o parte, nu prea sunt resurse financiare pentru a susţine şi o campanie generală, de partid, şi cîteva sute de campanii locale; pe de altă parte, a fost cu insistenţă cultivată ideea că, odată cu uninominalul, răspunderea pentru alegeri a trecut integral pe umerii celor desemnaţi să intre în competiţie. În spatele acestui aranjament, se conturează o cu totul altă relaţie între candidaţi şi seniorii de la centru ai partidului. Autonomia şi răspunderea candidaţilor, cînd este vorba des-pre campania lor, şi mai ales despre finanţarea ei, se va concretiza, în bună măsură, într-un grad mult sporit al autonomiei de vot în Parlament, începînd, sunt sigur, chiar cu constituirea viitoarei majorităţi de guvernare. Din simple
Poate cel mai spectaculos efect neaşteptat al uninominalului, la nivelul campaniei, se înregistrează în mass media. Dintr-un actor dominant al alegerilor, mass media a fost adusă la rolul de cenuşăreasă: complet nepregătită pentru a prelua campaniile locale şi rămasă fără obiectul muncii, prin lipsa campaniilor generale, susţinute de principalele partide. Rezultatul, pervers, este că mass media şi-a inventat un spectacol care are prea puţin de-a face cu votul uninominal şi cu mecanismul lui, invitînd spectatorii să-şi aleagă
Probabil că surprizele şi efectele perverse introduse de acest ciudat vot uninominal nu se vor opri la campanie, ci vor continua şi la cons-tituirea viitorului Parlament. Una dintre cele mai neplăcute surprize, pentru toate partidele, ar fi ca alegerile să infirme ipoteza pe care şi-au construit toate planurile, aceea potrivit căreia votul la generale va reproduce, în linii mari, raporturile de forţe stabilite la locale. Motive pentru acest tip de surpriză ar fi suficiente: de la necunoscutele complicatei maşinării de distribuire şi redis-tribuire a mandatelor pe circumscripţii şi colegii, pînă la şansele, adesea supra-estimate, ale unor vedete politice cu buletin de Bucureşti de-a cîştiga, pentru o zi, bunăvoinţa alegătorilor de la
1. Efectele erau anticipate, dar nu s-a dorit
(mesaj trimis de Gheorghe în data de 21.11.2008, 11:01)
Sunt multe efecte perverse ale sistemului uninominal. Am criticat sistemul uninominal si am anticipat efectele, dar mass-media a evitat dezbaterea si promovat solutia propusa de Presedinte.
Sistemul uninominal este un sistem de reprezentare teritoriala, nu unul de reprezentare doctrinara.
http://www.roport al.ro/discutii/ftopic37476.htm l
1.1. Vreti sa spuneti ale Premierului, PSD si UDMR, nu? (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de T. în data de 21.11.2008, 22:12)
Stimate domnule Gheorghe, sistemul conform caruia se va desfasura votul in 30 Noiembrie poate fi pus in carca multora, mai putin a Presedintelui.
Domnia sa, precum si apropiati ai sai, dintre care domnul Avramescu s-a folosit inclusiv de paginile "Bursei" pe post de tribuna, au sustinut un cu totul alt uninominal.
Sistemul uninominal majoritar, insotit de complicatul si doar de inginerii si arhitectii sai inteligibilul sistem de redistributie, impreuna cu impartirea efectiva a...
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Gheorghe în data de 21.11.2008, 22:30)
Majoritatea sistemelor electorale europene au repartizarea mandatelor proportionala, doar doua tari din 28 fac exceptie, si Presedintele dorea ca Romania sa fie al treilea stat cu un asemnea sistem. Sistemul majoritar e si mai prost decat cel adoptat.
Nu am ce sa citez despre reprezentarea teritoriala si doctrinara. In sistemul uninominal, candidatul reprezinta electoratul din colegiul/teritoriul si in cazul repartizarii proportionale distributia mandatelor se face dupa ponderea voturilor...