Coridorul de mobilitate urbană durabilă din Piaţa Emanuil Gojdu din Oradea, un proiect emblematic marca Egis în care oraşului este redat locuitorilor săi.
Un proiect full-services
Compania de inginerie Egis anunţă finalizarea cu succes a proiectului semnat cu Primăria Oradea - "Coridor de mobilitate urbană durabilă în Piaţa Emanuil Gojdu din Oradea" Etapele I şi II. Compania a fost implicată în toate fazele de dezvoltare şi implementare ale proiectului, de la studiul de fezabilitate până la supervizarea lucrărilor de construcţie a pasajelor care traversează în prezent piaţa principală a oraşului.
O provocare complexă
Situată în centrul istoric al municipiului Oradea, zona proiectului include importante atracţii turistice şi puncte de interes pentru locuitorii municipiului, precum Catedrala Episcopală Învierea Domnului, Cetatea Oradea, Casa de Cultură, Parcul 1 Decembrie şi faleza râului Crişul Repede. Proiectul a necesitat o abordare atentă şi meticuloasă a particularităţilor complexe ale zonei. Arterele rutiere majore care intersectează zona proiectului asigurau o parte semnificativă a traficului de tranzit pe direcţiile Nord-Sud-Vest (Deva - Satu Mare) şi Est-Vest (Cluj - Borş), precum şi o parte a transportului public de călători (tramvai - 5 linii, autobuze - 6 linii), ceea ce a sporit dificultatea proiectului.
Ca răspuns la provocarea de a transforma marea Piaţă Emanuil Gojdu şi împrejurimile sale, care se confruntau cu numeroase probleme de trafic din cauza intersecţiei bulevardelor, tramvaielor şi liniilor de autobuz, Egis a proiectat o soluţie care implică trimiterea traficului în subteran, crearea de linii de autobuz dedicate şi prioritizarea liniei de tramvai. Această abordare a urmărit să lase o piaţă pietonală deschisă care să ofere cele mai bune privelişti atât celor din zonă, cât şi trecătorilor.
Realizări concrete
Prin implementarea acestui proiect, au fost atinse următoarele obiective specifice: crearea de coridoare pietonale care pun în valoare patrimoniul cultural al oraşului Oradea, atrăgând vizitatori şi generând beneficii economice pentru întreprinderile locale şi forţă de muncă; crearea de coridoare dedicate şi prioritare pentru transportul public pentru a minimiza întârzierile pe traseu şi a asigura respectarea programului de călătorie; crearea de condiţii pentru creşterea siguranţei traficului rutier şi pietonal şi reducerea riscului de accidente; stimularea utilizării transportului public în detrimentul vehiculelor individuale, rezultând în reducerea emisiilor de CO2, reducerea poluării aerului şi scăderea nivelului de zgomot în localitate.
Soluţia Egis la provocarea îmbunătăţirii mobilităţii în Oradea s-a concentrat pe creşterea atractivităţii transportului public, încurajarea transportului nemotorizat şi reducerea problemelor de trafic, extinzând în acelaşi timp zonele pentru pietoni. Soluţia adoptată are beneficii importante pentru mediu şi un impact impresionant asupra comunităţii, prioritizând transportul public şi pietonal, cu 1640 m dedicaţi benzilor de autobuz şi o nouă zonă pietonală de 7698 m² şi 1168 m piste de biciclete. Soluţia Egis duce, de asemenea, la o scădere anuală semnificativă a gazelor cu efect de seră.
De la evaluarea fezabilităţii la asistenţa pentru implementarea proiectului, Egis a definit proiectul în detaliu, luând în considerare toate constrângerile din zonă, cum ar fi apropierea de râul Crişul Repede, apropierea de clădiri mari şi de reţelele de utilităţi. Proiectul a implicat analize ample privind metodele de construcţie pentru a permite lucrări sigure, precum şi planificarea devierii temporare a traficului, relocarea utilităţilor şi calcule de stabilitate a solului. Egis a redefinit zona într-o reţea complexă de trafic subteran, creând în acelaşi timp o zonă pietonală impresionant de mare care completează un coridor istoric şi cultural de la Primărie la Cetatea Medievală, care a fost întrerupt anterior de bulevardul mare din Piaţa Emanuil Gojdu.
În timpul fazelor de construcţie, Egis a continuat să ofere proiectare detaliată şi asistenţă tehnică pentru a se asigura construcţia în conformitate cu obiectivele proiectului.
Întregul proiect a necesitat aproximativ 6 ani pentru a fi finalizat, de la faza studiului de fezabilitate până la punerea sa în funcţiune. Valoarea totală a lucrărilor din etapele I şi II a fost de aproximativ 38 de milioane de euro.