Bombardaţi cu informaţii, ştiri false şi zvonuri din toate direcţiile, elevi au început să reacţioneze preventiv.
Consiliul Naţional Elevilor consideră că este "extrem de important" ca şcolile să înceapă pregătirile pentru tranziţia la educaţie exclusiv online, "scenariu care pare din ce în ce mai probabil" în contextul creşterii numărului de persoane infectate cu noul coronavirus.
Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor afirmă: "Acesta e momentul pe care toţi îl anticipam cu teamă: creşterea rapidă, incontrolabilă, a numărului de cazuri şi apariţia acestora inclusiv în unităţile de învăţământ. Facem apel la autorităţi, cu precădere la Ministerul Educaţiei şi Cercetării, la primari şi la directorii unităţilor de învăţământ, să ia toate măsurile care se impun pentru a garanta faptul că tranziţia la educaţia exclusiv online poate fi făcută oricând, dacă va fi nevoie. Sănătatea elevilor şi a profesorilor trebuie să aibă prioritate!" Potrivit CNE, pentru mulţi elevi, lipsa materialelor de protecţie sanitară oferite de către autorităţi "şi-a spus cuvântul", aceştia aflându-se în imposibilitatea de a participa la cursurile fizice, întrucât "nu îşi pot permite" procurarea măştilor şi a dezinfectanţilor în fiecare zi: "În aceeaşi notă, pentru elevii care urmează cursurile de la distanţă, fie din cauza faptului că se află într-o grupă de risc, fie pentru că şcoala lor este încadrată în scenariul galben sau roşu, absenţa dispozitivelor conectate la internet reprezintă un impediment major în garantarea accesului la educaţie. (...) Din aceste motive, considerăm că este extrem de important ca şcolile să înceapă pregătirile pentru tranziţia la educaţie exclusiv online, scenariu care pare din ce în ce mai probabil, de pe o zi pe alta".
La jumătatea acestei săptămâni, ministerul anunţa o creştere a numărului de şcoli, care au trecut la sistemul roşu. Astfel, un număr de 355 de unităţi de învăţământ din ţară îşi desfăşoarau cursurile în Scenariul 3, care presupune participarea tuturor elevilor la activităţi/lecţii online. Potrivit ministerului, în conformitate cu datele transmise de inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti se înregistra următoarea situaţie: 12.459 de unităţi de învăţământ în Scenariul 1: participarea zilnică (faţă în faţă) a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie sanitară; 4.842 de unităţi de învăţământ în Scenariul 2: participarea zilnică (faţă în faţă) a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie, respectiv revenirea parţială (prin rotaţie de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu şi liceu, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie; 355 de unităţi de învăţământ în Scenariul 3: participarea tuturor preşcolarilor şi elevilor la activităţi/lecţii online. MEC menţionează că în 173 de unităţi de învăţământ se învaţă online din cauza cazurilor de COVID-19 înregistrate, iar în 182 ca urmare a ratei de incidenţă din localitatea în care funcţionează ori a infrastructurii şcolare/şcoli în care se execută diverse lucrări de reabilitare. MEC reaminteşte că, potrivit Ordinului comun al ministrului Educaţiei şi Cercetării şi al ministrului Sănătăţii nr. 5.487/1.494/01.09.2020, criteriul epidemiologic în baza căruia unităţile/instituţiile de învăţământ stabilesc unul dintre cele trei scenarii de funcţionare este rata incidenţei cumulate - numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori. Hotărârile privind scenariul de funcţionare pe parcursul anului şcolar se actualizează săptămânal sau ori de câte ori este nevoie.