Plafonarea adaosului comercial la anumite alimente nu va funcţiona din cauza poziţiei hypermarketurilor faţă de producători, a declarat Emil-Florian Dumitru, vicepreşedintele Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaţilor, citat de DC News.
Emil-Florian Dumitru a spus: "Pe de-o parte, nu cred într-o astfel de măsură. De ce? Pentru că întotdeauna cel care are forţa de negociere cea mai mare - şi anume supermarketul - va căuta să îşi corijeze pierderile de la cele 21 de produse, crescând preţurile la celelalte produse. Am vorbit de laptele de 1,5% grăsime (n.red- al cărui preţ este plafonat) - a crescut preţul la cel de 3,5%, preţ care, după aceea, s-a dus şi în jos, către producătorul de materie primă, şi s-a prăbuşit. Practic, fermierii vând sub preţul de cost. Nu ăsta este mecanismul pe care cred eu că îl putem utiliza - plafonarea. Orice intervenţie a statului între relaţiile comerciale dintre doi parteneri privaţi nu face altceva decât ca fiecare dintre cei doi care are forţă de negociere mai mare să caute soluţii să câştige ce a pierdut din zona asta intervenţionistă. (...) Mie mi se pare că este şi un pic de hilaritate în modul de abordare. Pe de-o parte, vorbim de cozonac. Cozonacul este un produs pe care românul să îl consume în mod regulat? Nu! Se consumă doar în anumite perioade ale anului şi practic este un consum care nu asigură coşul zilnic al consumatorului. Varză murată, orez, bulion. În România, din câte ştiu eu, probabil că mai avem două fabrici care procesează tomatele. Cred că, mai degrabă, ar fi trebuit să facem ca Franţa. Acolo avem un mecanism diferit. Organizaţiile interprofesionale - adică filiera de produs producător - procesator - transportator - comerciant - se aşază la masă, adoptă un acord interprofesional cu contract tip, cu drepturi şi obligaţii în oglindă, supravegheat de Ministerul Agriculturii. Atunci, echilibrezi şi cererea şi oferta. Poate că şi supermarketul are nevoie de o anumită cantitate dintr-o anumită categorie de produs şi, atunci, ştie să facă o predicţie şi producătorul, procesatorul - să poată să livreze cu regularitate acel produs pe toată perioada anului".
Vicepreşedintele Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaţilor a afirmat că măsura plafonării adaosurilor comerciale la 21 de categorii de produse agro-alimentare nu va genera un impact pozitiv, deoarece hipermarketurile nu vor scădea preţurile, deoarece vor să îşi asigure o anume marjă de profit şi au o forţă de negociere foarte mare. În opinia lui Florian Dumitru, singura soluţie este asocierea producătorilor pentru a le creşte forţa de negociere.
Menţionăm că în luna octombrie Guvernul a prelungit pentru încă trei luni (până la 31 ianuarie 2024) plafonarea adaosului comercial la 20% pentru 21 de produse. Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a afirmat după prelungirea măsurii că preţul a scăzut în supermarketuri, deşi au apărut tot felul de fotografii cu preţuri ale produselor care arată contrariul.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.11.2023, 09:48)
PRETURILE Nu pot sa scada din moment ce tu printezi bani si tii deficitul la 6% din pib cu anii.
iar promisiuni desarte ca cica scadem deficitul dar zilnic zilnic nu stiu ce categorie de bugetari primeste mariri de salarii, apoi iar marin salariul minim, iar marim pensiile, totul din credite, pompezi bani care nu-i ai in mana la oameni , asta in conditiile in care productia nu creste, cam ce crezi ca se intampla cu preturile?
cresc, nu?
asa ca lasati gargara cu ne luptam cu inflatia si cu preturile, ca n-am vazut pe unul macar putin sifonat din "lupta" asta , dimpotriva tot mai galbeni de grasi sunt alesii.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.11.2023, 14:11)
Fiind la guvernare ,se plange in presa si nu actioneaza prin executiv,
absolut penibil PNL-istul