În ultimii ani, România a experimentat o creştere semnificativă a efectelor schimbărilor climatice asupra sistemelor sale naturale şi a societăţii, ceea ce a determinat o concentrare sporită asupra problemelor legate de climă. Astfel că, 68,1% dintre români folosesc mai multe obiecte reutilizabile, 57,6% şi-au îmbunătăţit obiceiurile de reciclare şi 55,8% merg pe jos sau cu bicicleta mai des, conform Barometrului Realităţii Climatice Epson.
Potrivit sursei citate, cu toate că românii se confruntă şi cu alte consecinţe ale situaţiei globale, cum ar fi Războiul din Ucraina, creşterea preţurilor la energie sau inflaţia, aceştia cred în continuare că acţiunile lor în privinţa schimbărilor climatice contează şi există o presiune pentru implicarea guvernului în promovarea unui comportament conştient despre schimbările climatice.
În realitate, oamenii chiar iau măsuri
Într-o eră în care schimbările climatice şi conservarea mediului au devenit preocupări primordiale, are loc o schimbare remarcabilă. Acest sondaj dezvăluie că un procent semnificativ de oameni din România, nu doar că îşi exprimă îngrijorarea cu privire la viitorul planetei, ci caută activ modalităţi de a face o diferenţă în viaţa lor de zi cu zi. Încurajator, mulţi oameni iau deja măsuri în ceea ce priveşte anumite aspecte pentru a atenua urgenţa climatică.
Principalele acţiuni pe care respondenţii plănuiesc să le adopte în viitor
Lumea se află în punctul în care acţiunile individuale devin forţa motrică pentru un viitor durabil.
Aproape 60% dintre respondenţi şi-au declarat intenţia de a trece la surse de energie regenerabilă, iar 53,7% au în plan să facă trecerea la vehicule electrice, anunţând astfel o revoluţie în transportul personal. La fel de important este procentul de 46,5% ce reprezintă oamenii care sunt dispuşi să convingă angajatorii să îşi reanalizeze strategiile pentru un viitor cu emisii nete zero. Aceste cifre nu sunt doar statistici, ci sunt o dovadă a unei conştientizări în creştere.
Un apel la acţiune pentru companii
Românii consideră important ca organizaţiile să întreprindă acţiuni în lupta împotriva schimbărilor climatice.
Rezultatele arată că 52% dintre respondenţi pun un accent deosebit pe investiţiile corporative în tehnologii sustenabile, 42,4% cer îmbunătăţirea proceselor de reciclare şi reutilizare a produselor şi 25,9% aprobă necesitatea reducerii utilizării resurselor naturale în producţie şi transport.
Realitatea globală. Comparaţie între rezultatele globale şi cele locale
- România a fost una dintre cele 17 state (din totalul de 39 sondate) care au enumerat creşterea preţurilor drept cea mai importantă problemă. Ţările care au expus acelaşi lucru sunt: Marea Britanie, SUA, Canada, Australia, Singapore, Maroc, Egipt, Olanda, Finlanda, Polonia, Africa de Sud, Republica Cehă, Ungaria, Grecia, Serbia şi Lituania.
- 60,9% dintre români consideră creşterea preţurilor una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă în prezent, clasând-o pe primul loc înaintea sărăciei (locul 2, 50,5%) şi a schimbărilor climatice (locul 3, 45,3%)
- 49,2% dintre persoanele din România sunt optimiste că vom evita o catastrofă climatică, un procent mai mare decât media globală (47%).
- Generaţia COP din România a fost mai puţin optimistă decât eşantionul global în ceea ce priveşte evitarea unei catastrofe climatice (46,8% dintre români cu vârsta mai mică sau egală cu 29 de ani, faţă de 48,8% pentru acest grup de vârstă la nivel global). Cu toate acestea, România prezintă un nivel de optimism mai mare, în comparaţie cu ţări precum: Marea Britanie - 38.9%; Germania - 32.7%; Italia - 34.6%; Franta - 35.8%; SUA - 43.1%; Finlanda - 45.6%; Belgia - 35.9%, Polonia - 34.9%, Danemarca - 37.8%, Olanda 36.9%, Norvegia 35.9%.
- Mai multe persoane din România plănuiesc să treacă la surse de energie regenerabilă (59,9%), faţă de media globală (50,6%).
Ce urmează în viitorul apropiat?
La Epson, acţionăm în faţa schimbărilor climatice.
Credem că niciun individ, comunitate, companie, tehnologie, guvern sau chiar emisferă nu poate aborda singur aceste provocări. Doar prin unirea forţelor putem evita dezastre.
Barometrul Realităţii Climatice Epson 2023 poate fi redus la un singur cuvant - progres. Lumea recunoaşte în cele din urmă că schimbările climatice reprezintă provocarea noastră comună. Dacă vrem să facem faţă acestei probleme, ar trebui să fim optimişti că acţiunea va duce la schimbări pozitive.
"Barometrul Realităţii Climatice realizat anul acesta şi pentru România, vine să confirme un lucru ştiut de noi. Există aşteptări şi din partea companiilor să preia conducerea tranziţiei verzi. Tehnologia Heat-Free dezvoltată de Epson se remarcă prin utilizarea redusă a resurselor în etapele de producţie şi exploatare, precum şi prin consumabilele mai puţin solicitante. În consecinţă, costurile şi necesarul de sesiuni de întreţinere pentru echipamente se reduc semnificativ. Lucrând împreună, Epson crede că putem construi cu toţii un viitor prosper şi mai sustenabil."