• Totuşi, cifrele preconizate pentru 2011, dar şi cele pentru 2010 au fost modificate în sens pozitiv
Companiile aeriene din întreaga lume şi-ar putea reduce cu 40% profiturile în 2011, ca urmare a încetinirii expansiunii economice, a sporirii costurilor cu combustibilii şi a efectelor măsurilor de austeritate din Europa, estimează Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA).
Directorul general al IATA, Giovanni Bisignani, a declarat ieri, la Geneva, că profitul net combinat al companiilor aeriene din lume va fi de 9,1 miliarde dolari în 2011, faţă de 15,1 miliarde dolari - cifra estimată pentru anul curent. Anterior, IATA anticipa un profit de 8,9 miliarde dolari pentru 2010, respectiv de 5,3 miliarde dolari pentru anul viitor.
"Estimările noastre au fost revizuite în sens pozitiv atât pentru 2010, cât şi pentru 2011, pe baza rezultatelor solide înregistrate în trimestrul al treilea", a spus Giovanni Bisignani
IATA anticipează că societăţile aeriene din Europa vor avea un profit combinat de 100 milioane de dolari în 2011, faţă de 400 de milioane anul acesta. În septembrie, IATA preconiza pierderi de 1,3 miliarde dolari pentru aceste companii. Pentru America de Nord, estimarea este un profit de 3,2 miliarde dolari în 2011, faţă de 5,1 miliarde în 2010, iar pentru Asia-Pacific: 4,6 miliarde dolari în 2011, de la 7,7 miliarde în 2010.
Cu toate acestea, IATA a avertizat că marjele de profit vor rămâne scăzute. Astfel, marjele de profit vor scădea la 1,5% în 2011, de la 2,7% în acest an, după un minus 2,1% în 2009.
"Marjele de profit rămân mici", a precizat Bisignani, adăugând: "Ciclul de redresare se va opri în 2011. Deşi proiecţia de profit de 9,1 miliarde dolari pentru 2011 este mai bună decât cea anterioară, anul viitor industria de profil se va confrunta cu condiţii mai dure decât experimentăm în prezent".
În schimb, veniturile înregistrate de industria transportului aerian mondial ar urma să crească la 565 miliarde dolari în acest an, respectiv 598 miliarde dolari în 2011, de la 482 miliarde dolari în 2009.
În opinia directorului IATA, industria transportului aerian este fragilă şi orice şoc ar putea împiedica redresarea sa.