Veniturile totale înregistrate anul trecut pe piaţa românească a telefoniei mobile au scăzut cu 14,2%, la 2,4 miliarde euro, sub nivelul din 2007, în timp ce numărul de abonamente şi cartele a crescut cu peste şase milioane în ultimii doi ani, la 29,1 milioane, potrivit estimărilor Orange, citate de Mediafax. Astfel, afacerile companiilor de telefonie mobilă din România au crescut semnificativ în 2008 faţă de 2007, de la 2,5 miliarde euro la 2,8 miliarde euro, dar au coborât la 2,4 miliarde euro anul trecut, în timp ce numărul de cartele şi abonamente a urcat constant, de la 22,8 milioane la 27,8 milioane şi, respectiv, 29,1 milioane, reiese din datele prezentate într-un raport al France Telecom, care citează estimările Orange.
Din acest total, 10,3 milioane reprezentau în 2009 clienţi cu abonamente, acelaşi nivel ca în 2008, iar numărul cartelelor a crescut de la 17,5 milioane la 18,8 milioane anul trecut.
Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă în România a crescut astfel la 135% anul trecut, faţă de 129% în anul anterior.
"Piaţa telecomunicaţiilor a resimţit în totalitate impactul crizei economice. Veniturile din servicii de telefonie mobilă s-au prăbuşit cu 14% în 2009, în pofida unei creşteri continue a numărului de abonaţi. Rata de penetrare a serviciilor mobile a fost de 135% în 2009, în urcare cu şase puncte comparativ cu 2008, reflectând creşterea numărului de cartele SIM deţinute per abonat. Piaţa internetului s-a bucurat de asemenea de o creştere puternică, datorită dezvoltării reţelelor de fibră optică", se arată în raportul France Telecom.
Potrivit estimărilor companiei franceze, Orange a avut în 2009 o cotă de piaţă de 37,8%, în timp ce Vodafone controla 33,2%, Cosmote - 23,8%, Zapp - 1,2% (însă această companie a fost cumpărată de Cosmote - n.r.) şi RCS/RDS - 4%.
Orange şi Vodafone au pierdut însă teren faţă de 2007, când controlau 43,1%, respectiv 38,7% din piaţă, în timp ce Cosmote avea o cotă de 15,9%.
Totodată, Orange estimează că veniturile totale din servicii de telefonie (telefonie mobilă, telefonie fixă, internet fix şi transfer de date) au scăzut anul trecut, în România, cu 10,8%, la 3,3 miliarde euro, de la 3,7 miliarde euro în 2008.
Afacerile din telefonie fixă au scăzut de la 600 milioane euro la 500 milioane euro, în timp ce pe segmentele de internet şi transfer de date veniturile au stagnat faţă de 2008 la circa 200 milioane euro fiecare, conform estimărilor Orange.
Pe telefonie fixă, numărul clienţilor la nivelul întregii pieţe româneşti a scăzut de la 3,6 milioane la 3,4 milioane anul trecut, în timp ce numărul abonamentelor de internet fix a crescut de la 1,3 milioane la 1,7 milioane.
Cifrele corespund unor rate de penetrare de 16% pentru telefonia fixă (de la 17% în 2008), respectiv 8% pentru internet, de la 6% în anul anterior.