Anunţul operatorului maghiar de transport al gazelor FGSZ potrivit căruia BRUA nu va mai ajunge până în Austria, ci se va opri în Ungaria a fost surprinzător şi nu a venit ca urmare a unor consultări cu partenerii regionali sau cu Comisia Europeană, ne-a declarat europarlamentarul Ramona Mănescu. Domnia sa consideră că decizia Ungariei reprezintă o poziţie care intră în contradicţie cu Strategia pentru Securitate Energetică a Uniunii Europene.
Doamna Mănescu ne-a declarat: "Proiectul BRUA, aşa cum a fost el gândit şi negociat de cele patru ţări implicate, Bulgaria, România, Ungaria şi Austria este nu doar o simplă conexiune dintre Sudul şi Centrul Europei, ci şi o investiţie strategică ce permite accesul întregii regiuni Central Europene la depozitele de gaze naturale descoperite în bazinul Mării Negre.
Nu este deloc întâmplătoare finanţarea europeană de 180 milioane euro de care beneficiază acest proiect. Anunţul operatorului maghiar, care a coincis cu un altul, de semnare a unui acord cu compania rusească Gazprom, referitor la construcţia unei conducte de gaz ce va conecta Southern Gas Corridor cu Ungaria, prin Serbia şi Bulgaria, vulnerabilizează şi mai mult întreaga regiune, deja dependentă masiv de gazele ruseşti, iar pe termen mediu poate chiar afecta opţiunile de dezvoltare a exploatării de hidrocarburi în bazinul Mării Negre. Momentan proiectul BRUA nu este afectat, el evoluând în calendarul agreat. Dar pe viitor există posibilitatea, dacă partea ungară nu îşi reconsidera poziţia, ca acesta să fie afectat şi, odată cu el interesele pe termen lung ale întregii regiuni. De aceea cred că alături de partea română şi Transgaz, Comisia Europeană ar trebui să se implice în reafirmarea opţiunilor strategice ale Uniunii şi repunerea situaţiei pe cursul ei firesc.
Din acest motiv, chiar imediat după apariţia primei informaţii - proiectul paralel semnat de Ungaria cu Gazprom - am adresat o întrebare scrisă Comisiei Europene. Am cerut clarificări şi o poziţionare a Comisiei cu privire la conformitatea iniţiativei maghiare cu Strategia pentru Securitate Energetică a Uniunii Europene şi coordonarea cu BRUA, proiect european aflat deja în implementare. Sper că răspunsul să vină cât mai curând - sunt deja trei săptămâni de atunci".
ANRE a aprobat demararea licitaţiei privind contractarea capacităţii de transport gaze în cadrul BRUA
Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunţat vineri că a aprobat demararea licitaţiei privind contractarea capacităţii de transport gaze naturale pe relaţia România - Ungaria, în cadrul proiectului BRUA.
"Comitetul de reglementare al ANRE a adoptat astăzi (vineri, 28 iulie, n.r.), în şedinţă extraordinară, decizia nr. 1123/28.07.2017 de aprobare a Manualului procedurii de sezon deschis angajant ce urmează a fi derulat în comun de către Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale Transgaz Mediaş şi Földgazszallíto Zartkörûen Mûködõ Reszvenytarsasag - FGSZ Ltd, în vederea alocării de capacitate incrementală la punctul de interconectare a Sistemului naţional de transport al gazelor naturale din România cu sistemul de transport al gazelor naturale din Ungaria de la Csanadpalota", a informat vineri ANRE.
Emil Calotă, vicepreşedinte al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), a declarat joi că 31 iulie este termenul limită pentru a fi demarată procedura de licitare a capacităţii de transport a conductei BRUA, dar numai pe tronsonul România-Ungaria, şi nu pe relaţia România-Ungaria-Austria, aşa cum fusese aprobat de autoritate în 26 mai şi de către partea maghiară în 23 mai şi de partea austriacă la sfârşitul lunii mai.
Transgaz a anunţat recent că, pe 18 iulie 2017, a primit o scrisoare din partea operatorului sistemului naţional de transport gaze naturale al Ungariei referitoare la procesul de sezon deschis angajant planificat să se desfăşoare pentru alocarea capacităţilor aferente coridorului de transport gaze naturale România - Ungaria - Austria.
Transgaz a precizat: "Prin această scrisoare am fost informaţi asupra faptului că FGSZ nu poate derula procedura planificată din cauza lipsei aprobării necesare din partea Consiliului de Supraveghere al companiei, motivată de probleme de eficienţă economică. Partea ungară a propus, în schimb, derularea procesului de sezon deschis angajant doar pentru punctul de interconectare RO-HU, urmând ca volumul de gaze de 4,4 miliarde mc/an, care ar proveni dinspre România să fie distribuit din Ungaria înspre Slovacia, Ucraina, Croaţia sau Serbia. În paralel, FGSZ ar urma să continue discuţiile cu operatorul de transport gaze din Austria (Gas Connect) pentru a identifica în continuare posibilităţi de transport fizic dinspre Ungaria înspre Austria", a precizat Transgaz".
Compania îşi informa astfel acţionarii şi potenţialii investitori regionali că, din perspectiva companiei, obiectivele şi proiectele asumate privind dezvoltarea pe teritoriul României a infrastructurii BRUA rămân neafectate.
Proiectul BRUA este dezvoltat în contextul diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale a ţărilor europene, creşterii securităţii alimentării cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, facilitării accesului pieţei din Centrul şi Sud-Estul Europei la resursele de gaze naturale din regiunea Caspică.
În prezent, Transgaz se află în plin proces de implementare a fazei I a proiectului.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Gigi în data de 31.07.2017, 08:04)
Prin gesturi, atitudini și acțiuni, zăresc la ilustrul conducător ungur din ce în ce mai mult din Bela Kun.Ala, comunist pervers, si-a vândut tara rușilor după primul război.Cel de azi,pare tot mai des ca un apologet al celui di 1919.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 31.07.2017, 11:38)
Supeeerba si inteligenta Femeie ! Chapeau domnule Rares ;)