Reporter: Cum se schimbă activitatea unei companii odată cu listarea la bursă?
Bogdan Florea: Pe lângă numeroase avantaje şi oportunităţi, există şi multe provocări pentru o companie antreprenorială care alege piaţa de capital. În primul rând, guvernanţa coporativă capătă valenţe diferite pentru o companie publică. De la respectarea reglementărilor ASF şi BVB şi continuând cu o activitate continuă de relaţii cu investitorii, alături de o conduită impecabilă în ceea ce priveşte comunicările publice, cu asumarea unor detalii precum bugetele, previziunile de rezultate financiare, datele de comunicare, toate acestea reprezintă schimbări majore pe care o companie ajunsă pe bursă trebuie să le gestioneze. Nu vorbim aici doar de completarea echipei cu personal care să adreseze subiectele în discuţie, ci şi de o schimbare profundă şi dinamică de mindset, de mentalitate şi abordare strategică a business-ului.
Reporter: Cum trebuie să se pregătească o companie anterior listării?
Bogdan Florea: Dacă ar fi să dăm timpul înapoi, vă pot spune ce aş fi făcut eu, în ceea ce priveşte Connections. Aş fi implementat elementele de guvernanţă corporativă - raportări, managementul bugetelor şi al comunicării publice - cu cel puţin un an financiar înaintea listării. În plus, aş fi ales cu grijă momentul plasamentului privat şi al listării tehnice, pentru a nu fi sub impulsul unor termene care vin atât din aşteptările investitorilor, cât şi din reglementări, suprapuse peste evenimente ciclice la nivel global ce pot influenţa preţul acţiunilor în primele zile. Ne-am listat la câteva zile după ce pieţele începuseră să cadă în toată lumea, ca urmare a valului al patrulea de Covid. Este drept că nu poţi anticipa evoluţia pieţelor în funcţie de evenimentele contingente, dar, spre exemplu, era intuitiv să iei în calcul riscul unor scăderi bursiere la începutul toamnei, după un an şi jumătate de creşteri accelerate. Pe de altă parte, suntem pe bursă pe termen lung, deci nu pot spune că a fost un factor demoralizator, ci mai degrabă un impuls pentru o evoluţie perseverentă şi susţinută. Ca orice altceva în viaţă, timing-ul perfect e imposibil de atins - e mult mai important să fii flexibil şi să te adaptezi ca business, iar pe bursă acest lucru este cu atât mai important.
Reporter: Care sunt principalele provocări cu care se confruntă o companie când îşi propune să se listeze la bursă?
Bogdan Florea: Cred că cel mai important lucru pe care trebuie să îl gestioneze o companie nou-intrată pe bursă este focusul pe planurile comunicate în plasamentul privat şi evitarea distragerilor generate de evenimente individuale, punctuale, de parcurs. Întotdeauna, orice se întâmplă cu acţiunile într-o zi, indiferent de cauze - externe: pandemie, război, crize globale - sau interne: inconsistenţe de raportare, erori inerente în faza de început, echipa de management trebuie să revină la paradigma în care gestionează bugetul, planurile strategice şi produce valoare pentru investitori - creştere de revenue şi profit operaţional. Acesta este motivul pentru care companiile vin pe bursă şi tot acesta este motivul pentru care investitorii susţin creşterea afacerilor listate, indiferent de circumstanţe global-macro care se pot schimba de la o zi la alta.
Reporter: Care sunt cele mai importante lecţii pentru un manager pe care le-ati învăţat din listarea la BVB?
Bogdan Florea: Mi se pare contraproductiv să consult preţul acţiunii în fiecare moment al zilei. În business-ul Connections, sunt echivalentul unui investitor pe termen lung la bursă. Este important pentru un manager să înţeleagă că preţul acţiunilor este, pe termen lung, efectul rezultatelor financiare şi nu invers, iar evoluţia bursieră intra-day nu trebuie să afecteze activitatea curentă sau gândirea strategică.
Reporter: Cum a fost primită pe piaţa de capital Connections?
Bogdan Florea: Plasamentul privat desfăşurat în iulie 2021 a fost supus imperiului entuziasmului pieţei - marcat de listări în cascadă pe AeRO şi de efervescenţă la nivel global. Listarea tehnică, cum ziceam, a fost influenţată de trendurile descrescătoare. La nivelul investitorilor care văd în Connections un activ de termen lung, am avut parte de toată susţinerea, deschiderea şi onestitatea. Cei care au avut în plan exclusiv randamentul generat de listarea tehnica au fost, evident, nemulţumiţi. Nu pot spune că mă bucură, îmi pare, evident, rău pentru ei, dar planurile noastre merg înainte şi perspectivele pe termen mediu şi lung sunt chiar mai bune decât cele din momentul plasamentului privat. Nu ne-am listat la bursă pentru o singură săptămână sau un singur an, şi nici pentru condiţii perfecte de piaţă - vrem să creăm valoare pe termen lung investitorilor noştri.
Reporter: Care a fost parcursul companiei de la listarea pe BVB şi până în prezent?
Bogdan Florea: Avem o foaie de parcurs, care, desprinsă succint din memorandumul de la plasamentul privat, are câteva obiective majore:
a. Rezultate financiare estimate până în 2024;
b. Subsidiara în US şi începerea activităţii acolo;
c. Achiziţii;
d. Angajarea de personal înalt calificat;
e. Dezvoltarea de produse.
La fiecare din cele cinci categorii am punctat, zic eu, relevant, în cele 6 luni de la listarea tehnică.
Reporter: Vă mulţumesc!
Grupul de companii Connections (CC) a raportat venituri consolidate de 45,32 milioane lei, în 2021, şi un profit brut de 3,46 milioane lei, înregistrând o creştere de 25% faţă de 2020.
În perioada de raportare, grupul Connections a înregistrat o creştere de 24% a veniturilor faţă de anul anterior, pe fondul noilor proiecte derulate în cadrul liniilor de servicii de software şi RPA, precum şi al creşterii volumului de servicii de consultanţă software şi outsourcing oferite în cadrul Outsourcing Support Services SRL şi Brusch Services SRL, conform unui comunicat de presă. Profitul brut a crescut cu 25% faţă de 2020, şi, totodată, în această perioadă, a avut loc o schimbare a compoziţiei principalilor contributori în structura de venituri a grupului. Linia de servicii reprezentând dezvoltarea software ("software development") a ajuns să aibă o cotă de contribuţie în venituri de 22%, iar serviciile de hiperautomatizare (RPA) reprezintă, în 2021, 6% din total venituri. În acelaşi timp, Grupul a depăşit estimările financiare pentru 2021, menţionate în memorandumul din plasamentul privat şi în cel de la listarea tehnică din septembrie 2021, atât în ceea ce priveşte veniturile (creştere de 21% faţă de estimări) şi profitul brut (creştere de 9% faţă de estimări).
La data publicării raportului financiar anual pentru 2021, Connections a marcat alt obiectiv important din strategia prezentată investitorilor la momentul plasamentului privat: crearea subsidiarei din SUA, Connections Consult LLC.
La finele anului 2021, emitentul a înregistrat un sold al Activelor Circulante în cuantum de 19.775.687 de lei, din care 7,9 milioane de lei reprezentau disponibilităţile băneşti.
Potrivit bugetului pentru anul 2022, Connections SA îşi propune o cifră de afaceri consolidată de 59 milioane de lei şi o EBITDA de 5,64 mil RON. Aceste estimări includ rezultatele generate de toate companiile grupului, inclusiv Brusch Services - companie achiziţionată de Grup în 2021.