Cererea globală pentru vehicule electrice a încetinit, iar, pentru potenţialii cumpărători, principala temere este lipsa infrastructurii de încărcare, potrivit celei de-a cincea ediţii anuale a raportului EY Global Mobility Consumer Index.
Raportul, care se bazează pe sondarea a 19.000 de respondenţi din 28 de ţări, arată că, deşi, la nivel global, procentul celor care intenţionează să achiziţioneze un vehicul electric a crescut de la 55% la 58% faţă de anul anterior, creşterea cererii începe să stagneze, după ce aceasta s-a majorat de la 30% la 55% în intervalul 2020 - 2023.
O serie de temeri îi descurajează încă pe unii potenţiali cumpărători, 27% dintre respondenţi invocând lipsa infrastructurii de încărcare drept principal motiv de îngrijorare. 25% au declarat că sunt preocupaţi de autonomia vehiculelor electrice, iar 18% au declarat că încărcarea vehiculelor electrice durează prea mult. În premieră, cel mai recent studiu a identificat şi temeri privitoare la costul ridicat al înlocuirii bateriilor, menţionate de 26% dintre potenţialii cumpărători.
În 2024, preţurile ridicate ale carburanţilor au continuat să devanseze alţi factori care i-au motivat pe consumatori să cumpere un vehicul electric, 37% dintre respondenţi invocându-l drept principalul motiv. Preocupările legate de protecţia mediului şi-au pierdut constant din importanţă în ultimii ani, doar 34% dintre respondenţi invocându-l ca factor încurajator în 2024, comparativ cu 49% în 2021.
Per total, la nivel mondial, intenţia de achiziţionare a unui autovehicul de orice tip a crescut de la 44% la 51%. Cu toate acestea, în SUA, procentajul celor care intenţionează să cumpere un autovehicul a scăzut de la 60% anul trecut, la 50%, iar procentajul celor care intenţionează să cumpere un vehicul electric a înregistrat o scădere de la 48%, la 34% în aceeaşi perioadă. În pofida declinului general al intenţiei de achiziţie a unui vehicul electric în SUA, autovehiculele hibride au înregistrat o creştere modestă, reflectând o tendinţă de piaţă în creştere de pivotare către acestea.
În acelaşi timp, pieţele europene au înregistrat o creştere a intenţiei de cumpărare a unui automobil în următorii doi ani, în special în Marea Britanie, unde intenţia a crescut puternic de la 45% în 2023, la 56% în acest an, ceea ce a avut drept rezultat depăşirea celorlalte ţări europene. Şi în Norvegia intenţia de a achiziţiona un automobil în următorii doi ani s-a majorat de la 34%, la 50% în ultimul an. În pofida creşterii intenţiei de cumpărare a unui autovehicul pe termen lung în Marea Britanie, această majorare semnificativă nu s-a tradus în intenţie de achiziţie a unui vehicul electric, care a crescut doar la 59% anul acesta, de la 54% în 2023.
Stela Andrei, Partener, People Advisory Services, Automotive, Advance Manufacturing and Mobility Sector leader, EY România: "Adaptarea la tendinţele de mobilitate este esenţială pentru a răspunde aşteptărilor consumatorilor. În România, observăm o creştere treptată a interesului pentru vehiculele electrice, însă infrastructura de încărcare rămâne un aspect critic. Este imperativ să colaborăm cu autorităţile şi partenerii din industrie pentru a dezvolta o reţea de încărcare care să susţină această tranziţie şi să alinieze România la dinamica globală."
Înclină consumatorii spre mărcile de vehicule electrice chinezeşti?
Mărcile chinezeşti au făcut progrese mari în ultimii ani, în special în afara ţării lor de origine. În perioada 2019 - 2023, proporţia modelelor chinezeşti de vehicule electrice vândute în Europa a crescut de la 0,4%, la 8%.
În ceea ce priveşte mărcile preferate, datele arată că 30% dintre consumatorii din regiunea Asia-Pacific care intenţionează să cumpere un vehicul electric au cel puţin o marcă chinezească între primele trei preferinţe, dar acest procentaj scade la 16% în cazul respondenţilor latinoamericani (Brazilia, Mexic, Columbia) şi la 12% în cazul respondenţilor europeni. Aceştia din urmă au declarat că principalul motiv pentru care ar lua în considerare o marcă de vehicule electrice chinezească este posibilul raport calitate-preţ (59%) şi atractivitatea vehiculelor oferite (51%), în timp ce raportul calitate-preţ a reprezentat un factor mai puţin important în cazul respondenţilor din Asia-Pacific.
Raportul EY Global Mobility Consumer Index a relevat şi schimbări de atitudine la nivelul generaţiilor. În timp ce atât milenialii, cât şi respondenţii din Generaţia Z au indicat raportul calitate-preţ drept principalul motiv pentru a lua în considerare mărcile de vehicule electrice chinezeşti, aceştia au fost în dezacord în ceea ce priveşte încrederea, având în vedere că numai 36% dintre membrii Generaţiei Z consideră că încrederea în mărcile chinezeşti reprezintă un factor în procesul de achiziţie, faţă de 41% dintre mileniali.
Andreea Ungureanu, Senior Manager, EY Parthenon: "Nu doar tehnologia evoluează, dar şi segmentele de clienţi, nevoile şi comportamentele lor. În timp ce entuziaştii vehiculelor electrice au fost deja convinşi, este momentul pentru companii să se îndrepte către segmentele de clienţi mai reticente. Acestea sunt mai sensibile la preţ şi aşteaptă o propunere de valoare clară şi diferenţiată, fie că este vorba de servicii conectate, securitate sau servicii şi întreţinere. Nu există o soluţie care să se potrivească tuturor, iar producătorii de echipamente originale şi dealerii trebuie să lucreze activ pentru a înţelege comportamentul şi nevoile subiacente, temerile şi aşteptările acestor noi tipologii, pentru a debloca o nouă zonă de creştere."
Creşterea notorietăţii funcţionalităţilor de conectivitate ale autovehiculelor
Conectivitatea autovehiculelor a devenit un aspect-cheie în care producătorii auto din toată lumea concurează pentru consumatori, dar mai sunt multe de făcut în această privinţă. Consumatorii sondaţi au manifestat un interes puternic în ceea ce priveşte tehnologiile de conectivitate, în special cele care ajută la navigaţie şi ameliorează siguranţa şi securitatea, 60% dintre aceştia indicând că, dacă o tehnologie ar fi disponibilă, ar utiliza-o. Această proporţie este mai mică însă în cazul altor servicii, de 37% pentru service şi întreţinere şi de doar 21% pentru creşterea performanţelor.
De asemenea, în toate categoriile, există temeri legate de costul serviciilor aferente autovehiculelor conectate: la nivel mondial, 49% dintre respondenţi au declarat că sunt prea scumpe. În timp ce 47% dintre respondenţii posesori de vehicule electrice din SUA şi 45% dintre cei din Europa au invocat acest aspect ca fiind principala preocupare, numai 39% dintre respondenţii chinezi au declarat acelaşi lucru. În mod similar, 50% dintre cumpărătorii de vehicule electrice din SUA au declarat că serviciile sunt scumpe, comparativ cu doar 40% dintre cei din China.
În ceea ce priveşte transmiterea de date, 36% dintre respondenţii la nivel global au declarat că au temeri legate de acest aspect. Interesant este faptul că diferenţa dintre generaţii este foarte mică, 33% şi, respectiv, 34% dintre membrii Generaţiei Z şi ai generaţiei baby boomers manifestându-şi preocuparea în acest sens, în timp ce membrii Generaţiei X şi milenialii sunt cei mai îngrijoraţi cu privire la transmiterea datelor (37% în ambele cazuri).