Extinderea termenului de graţie pentru depunerea declaraţiei D406 sau Fişierul Standard de Control Fiscal de la trei la şase luni este considerată de majoritatea marilor contribuabili (37%) "binevenită şi necesară, întrucât prima raportare la 28 februarie 2022 ar fi fost un termen dificil de implementat", arată rezultatele celui mai recent studiu SAF-T Index, prezentat de EY România în cadrul unui seminar dedicat. Într-o proporţie şi mai importantă (46%), însă, marii contribuabili declară că şi-ar dori o amânare a termenului de raportare cu cel puţin 12 luni, pentru a putea pregăti implementarea noii raportări, mai arată EY SAF-T Index, conform unui comunicat remis redacţiei.
"Nivelul de detaliu al raportării SAF-T pare să descurajeze companiile, puţine dintre ele înţelegând cerinţele de raportare în proporţie mai mare de 50%. De altfel, aşa cum a arătat şi studiul nostru, declaraţia D406 este percepută ca fiind complexă şi semnificativ mai complicată decât D394 în privinţa listărilor operaţiunilor locale, care este, de altfel, cea mai grea raportare din zona de TVA de până acum", declară Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de taxe indirecte, EY România.
Potrivit SAF-T Index, majoritatea companiilor (63%) de-abia au început etapa de analiză pre-implementare şi doar 5% dintre respondenţi se află într-o etapă avansată, de finalizare a analizei cerinţelor şi de demarare a procesului de configurare şi implementare a soluţiei tehnice.
Cele mai multe dintre companiile respondente (39%) estimează că ar avea nevoie de cel puţin 4-10 luni pentru implementarea raportării de la publicarea schemei finale SAF-T, în vreme ce 34% cred că ar avea nevoie de 10-12 luni, iar 12% spun că le sunt necesare chiar şi 18-36 de luni. Pe scurt, se pare că doar 16% dintre respondenţi vor fi pregătiţi să depună prima lor declaraţie SAF-T la primul termen legal de raportare, pe 28 februarie 2022.
"Este o situaţie care poate fi explicată prin impedimentele pe care companiile le identifică şi le şi indică în sondajul nostru: informaţiile necesare pentru raportare nu sunt disponibile în totalitate în sistemul ERP folosit, costurile generate de analiza cerinţelor de raportare şi mapare a datelor sau pentru implementarea unei soluţii tehnice care să permită generarea declaraţiei SAF-T, tranziţia către noi sisteme ERP sau faptul că sunt în aşteptarea unor soluţii de localizare a generării SAF-T din partea furnizorilor de ERP", precizează Georgiana Iancu.
Prin urmare, privind retrospectiv la experienţa implementării unei alte raportări complexe, Declaraţia 394, şi a intervalului de timp necesar pentru pregătirea automatizării acestei listări locale, putem constata din răspunsurile primite că în aproximativ 85% din cazuri procesul de automatizare a variat între 2-4-10-12 luni. Însă,15% dintre respondenţi nu au reuşit încă, la 4 ani de la implementare, să automatizeze complet raportarea locală şi utilizează în prezent munca manuală şi corelaţii în afara sistemului.
Astfel, considerând că SAF-T este de cel puţin două ori mai complex decât listarea locală, se poate explica, într-adevăr, feedback-ul primit din partea respondenţilor cu privire la acordarea unui termen de pregătire mai extins.
"Experienţa EY, atât pe baza proiectelor aflate în derulare în România, cât şi în alte ţări, mai ales din Polonia, arată că există două puncte critice în implementarea cu succes a SAF-T: înţelegerea cerinţelor de raportare şi soluţia tehnică aleasă, care trebuie să fie cât mai bine adaptată sistemelor informatice de evidenţă financiară şi gestiune (ERP), cât mai integrată şi capabilă să asigure o procesare uşoară a datelor raportabile pentru SAF-T. Indiferent de sistemul în care sunt gestionate datele, fie că este vorba despre SAP, Oracle, Charisma sau de alte sisteme, există soluţii capabile să extragă, să pregătească datele, precum şi să testeze rezultatele şi să producă xml-urile necesare raportării către ANAF", subliniază Georgiana Iancu.
În acest sens, EY a pus la punct o soluţie agnostică, ce poate fi implementată indiferent de ERP-ul utilizat de client în procesele de contabilitate statutară şi pregătire a declaraţiilor fiscale. Aplicaţia asigură validarea tehnică a datelor extrase din diverse surse şi generarea fişierelor SAF-T. "Soluţia EY va salva şi păstra toate declaraţiile SAF-T raportate pentru perioadele anterioare (inclusiv toate declaraţiile rectificative). Compania va avea la dispoziţie baza de date cu toate fişierele sursă şi cu toate declaraţiile SAF-T trimise autorităţilor", arată, la rândul său, Diana Lupu, Partener Asociat, Departamentul de conformitate globală şi raportare, EY România.
Pentru contribuabilii care folosesc SAP ca sistem de gestionare, EY vine cu o soluţie care poate fi integrată în sistemul ERP şi adaptată fiecărui client. "Nu propunem o soluţie unică pentru toţi clienţii şi, cu toate că vorbim despre acelaşi ERP, este nevoie să o adaptăm la nevoile individuale şi configurările specifice fiecărui client, fără a face însă modificări în sistemul sursă. Cu ajutorul ei, creăm rapoarte bazate pe date şi procese de bază în SAP, dar ceea ce este cel mai important, nu le modificăm. Un alt atu al acestei soluţii este că implementarea ei nu necesită modificări în sistemul principal, ceea ce este deosebit de important pentru multinaţionalele care au procese unificate pentru entităţile din întreaga lume, pentru că orice modificare a proceselor globale ale companiei sunt consumatoare de timp, costisitoare şi necesită teste de afaceri amănunţite", punctează Georgiana Iancu.