Comisia Europeană a lansat, joi, eYouGuide, un nou instrument online care oferă sfaturi practice privind "drepturile digitale" ale consumatorilor, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene, informează un comunicat al Centrului European al Consumatorilor România.
Acest ghid, care răspunde unui apel al Parlamentului European din 2007, abordează probleme ale consumatorilor precum drepturile acestora în relaţia cu furnizorul de servicii de Internet de bandă largă, cumpărăturile pe Internet, descărcarea de muzică şi protejarea propriilor date cu caracter personal online şi pe site-urile de socializare în reţea.
Deşi 48,5% dintre locuinţele din UE dispun de o conexiune Internet de bandă largă, un nou studiu al Eurobarometrului arată că neîncrederea îi determină în continuare pe mulţi consumatori să nu efectueze tranzacţii online. Doar 12% dintre utilizatorii de Internet din UE se simt în siguranţă atunci când efectuează tranzacţii pe Internet, 39% din utilizatori au îndoieli serioase legate de siguranţă, iar 42% nu îndrăznesc să efectueze tranzacţii financiare online.
65% din utilizatorii de Internet din UE nu ştiu de unde să obţină informaţii şi sfaturi privind comerţul transfrontalier în cadrul UE. O treime din consumatori ar lua în considerare varianta achiziţiilor online dintr-o altă ţară, considerând că ar fi mai bine sau mai ieftin, dar numai 7% fac efectiv astfel de achiziţii.
Informaţiile clare privind drepturile de care se bucură vor spori încrederea cetăţenilor şi vor debloca întregul potenţial economic al pieţei unice online a Europei, care echivalează cu venituri de 106 miliarde de euro.
"Dacă dorim ca cetăţenii să compare produsele şi preţurile şi să exploateze potenţialul comunicaţiilor digitale, atunci trebuie să le inspirăm încredere că drepturile lor sunt garantate. Acest lucru presupune instituirea şi consolidarea unui set precis de drepturi ale consumatorilor care îndeplineşte standardele ridicate aplicate deja comerţului tradiţional. Oferta Internetului pentru consumatori este completă, dar trebuie să creăm un climat de încredere, astfel încât oamenii să poată cumpăra de oriunde în siguranţă", a spus comisarul UE pentru protecţia consumatorilor, Meglena Kuneva.
eYouGuide explică drepturile concrete ale consumatorilor europeni care navighează pe Internet sau îşi fac cumpărăturile online, graţie normelor UE care, de 25 de ani, oferă protecţie consumatorilor europeni. De asemenea, atunci când sunt conectaţi la Internet, consumatorii europeni au următoarele drepturi: să obţină informaţii clare privind preţurile şi condiţiile înainte de a efectua o achiziţie, să decidă dacă şi cum sunt tratate datele lor cu caracter personal, să primească produsul în termen de 30 de zile de la cumpărare, o perioadă "de reflecţie" de cel puţin şapte zile lucrătoare după efectuarea achiziţiei, timp în care se pot răzgândi, o garanţie de cel puţin doi ani pentru produsele cumpărate şi protecţie împotriva vânzătorilor necinstiţi, a clauzelor contractuale abuzive şi a practicilor comerciale neloiale.
Consumatorii pot fi siguri că toate aceste drepturi sunt respectate pe orice site web a cărui adresă se termină cu extensia ".eu". Spre deosebire de site-urile web ale căror adrese se termină cu ".com" sau ".net", un site care se termină cu ".eu" trebuie înregistrat de o persoană sau o societate cu sediul într-unul dintre cele 27 de state membre ale UE şi trebuie să respecte legislaţia UE.