Agenţia de rating Fitch a confirmat ieri ratingul BBB- acordat datoriilor pe termen lung în monedă străină şi monedă locală ale oraşului Bucureşti şi ratingul F3 acordat datoriilor pe termen scurt, perspectiva ambelor ratinguri fiind stabilă. Aceste ratinguri reflectă performanţa operaţională puternică a Bucureştiului, consolidată de o economie locală dinamică şi dezvoltată pe plan naţional, de sprijinul financiar şi controlul asigurat de guvernul central datorită importanţei ridicate a oraşului.
Ratingurile iau în calcul şi cadrul instituţional al României, care este încă în curs de dezvoltare, lucru care se traduce, printre altele, într-o flexibilitate bugetară limitată pentru oraşele româneşti şi printr-o expunere crescută la riscurile legate de refinanţări şi evoluţia monedelor străine.
Perspectiva stabilă reflectă aşteptările agenţiei conform cărora creşterea veniturilor, stimulată de dezvoltarea economiei locale, va susţine performanţa operaţională a capitalei pe termen mediu şi va contrabalansa creşterea datoriilor.
Balanţa operaţională a Bucureştiului a avut o pondere medie de 19% din veniturile operaţionale în intervalul 2002-2006, acest nivel fiind cel pe care Fitch crede că Bucureştiul îl va atinge pe termen mediu.
Acest nivel este însă dependent de menţinerea unor presiuni moderate asupra cheltuielilor operaţionale şi de creşterea constantă a veniturilor operaţionale.
Veniturile operaţionale sunt susţinute de o economie locală dinamică, după standardele economiei româneşti, având în vedere că 85% din veniturile Bucureştiului sunt compuse din taxele pe venituri colectate şi generate pe plan local.
Sistemul bugetar foarte centralizat al Bucureştiului asigură sprijin şi control suficient al situaţiei fiscale a oraşului, având în vedere importanţa Bucureştiului pe plan naţional, limitând însă considerabil flexibilitatea bugetară a capitalei.
Fitch observă că statul controlează baza de impozitare, nivelul taxelor şi colectarea veniturilor oraşului, dar şi cheltuielile importante, precum cele legate de plata salariilor.
În plus, nevoia unor investiţii de amploare şi promisiunile administraţiei privind îmbunătăţirea infrastructurii locale limitează şi mai mult flexibilitatea oraşului în ceea ce priveşte cheltuielile.
Datoriile Bucureştiului se află pe o rapidă traiectorie ascendentă, afirmă Fitch, atingând nivelul de circa 2,2 miliarde lei (aproximativ 600 milioane dolari) la sfârşitul anului 2006, sumă echivalentă cu 110% din veniturile curente.
Cifra este cu 8% peste cea înregistrată în 2002.
Noile proiecte de administrare a deşeurilor, a şcolilor şi a regenerării urbane vor duce la majorarea datoriei în intervalul 2007-2010, estimată să atingă 2,5 miliarde lei până la sfârşitul anului 2010.
Fitch estimează că ponderea în buget a datoriilor şi a serviciului datoriei va rămâne la un nivel confortabil în anii următori, susţinută de înregistrarea unor performanţe operaţionale puternice.
Expunerea la valute străine, precum şi plata obligaţiilor financiare legate de o emisiune de obligaţiuni, în valoare de 500 milioane euro (lansată în 2005, cu scadenţă în 2015) va lăsa capitala expusă la riscuri legate de refinanţare şi fluctuaţiile valutare.
Bucureştiul contabilizează 20% din produsul intern brut al României, media produsului intern brut pe cap de locuitor în capitală depăşind de două ori media naţională. Creşterea reală medie a PIB-ului a fost de 6% pe an în perioada 2002-2006 şi Fitch se aşteaptă ca acest ritm de creştere să se menţină pe termen mediu.