Fitch: România are un potenţial ridicat de dezvoltare pentru grupurile media

N.I.
Ziarul BURSA #Politică / 12 iunie 2008

Fitch: România are un potenţial ridicat de dezvoltare pentru grupurile media

România oferă grupurilor media oportunităţi semnificative de dezvoltare, deşi, din multe puncte de vedere, piaţa media românească rămâne una subexploatată, arată un raport publicat ieri de agenţia de evaluare financiară Fitch Ratings.

În ciuda prezenţei copleşitoa­re a publicităţii televizate şi a creşterii economice consistente, publicitatea se situează în România sub nivelul mediu din Europa Centrală şi de Est, şi a început recent să înregis­treze o creştere semnificativă.

Cheltuielile publicitare pe cap de locuitor rămân pe locul doi în clasamentul celor mai reduse din regiune. În contextul unei creşteri economice puternice, estimată pentru următorii ani, există speranţa ca această dezvoltare să se reflecte şi asupra domeniului publicităţii.

Evoluţia sectorului publicitar este estimată să se intensifice la o rată anuală de creştere de peste 24% şi să atingă un nivel de 800 milioane dolari în 2009. Acest fapt nu este surprinzător, în contextul aderării României la Uniunea Europea­nă (UE) şi a perspectivelor puternice de creştere, informează NewsIn.

Mai mult, peisajul media conţine deja un număr ridicat de companii media, a căror independenţă este garantată prin lege. Prin urmare, dată fiind evoluţia creşterii din ultimii ani, este probabil ca aceste companii să beneficieze de poziţia stabilită în piaţă. Estimările arată că peste 70% din creşterea în sectorul publicităţii va fi reprezentată de publicitatea televizată.

Ca şi în Rusia, această situaţie se datorează accesibilităţii şi distribuţiei facile a programelor de televiziune, dar şi slăbiciunii altor tipuri de media. De exemplu, media pe suport tipărit suferă de o slabă distribuţie şi există puţine pos­turi de radio cu acoperire la nivel naţional. Din acest motiv, televiziunea este estimată să îşi consolideze poziţia ca principal mijloc de distribuţie a publicităţii, majorându-şi cota la 67% din total, în 2009. Deşi scena politică a României a fost agitată în ultimele 12 luni, Fitch consideră că stabilitatea politică nu va fi afectată.

Reglementarea industriei media prezintă anumite limitări

Raportul Fitch arată că legis­laţia media din România prezintă unele particularităţi. De exemplu, canalele de televiziune şi radio sunt limitate la o cotă de audienţă de 30%, şi există o limitare a procentului din profit ce poate fi alocat publicităţii de către companiile locale. Există, totuşi, semne că reglementările se schimbă uşor în favoarea televiziunilor. Un exemplu în acest sens este decizia de a permite mai multe pauze publicitare în timpul filmelor sau programelor de ştiri.

Televiziunilor de stat le este permis să difuzeze publicitate, însă durata acestor programe este limitată cu o treime faţă de cea a posturilor private.

Tehnologia de distribuţie este bazată în principal pe cablu, 68% dintre abonaţi primind semnal în acest fel, în 2006. În sectorul televiziunii prin cablu ar putea avea loc un proces de consolidare. UPC, de exemplu, a căutat să preia un număr de operatori mai mici, după ce a înregistrat o scădere a numărului de clienţi cu 100.000.

Televiziunea prin satelit era utilizată, în 2006, în proporţie de 4%, deşi este estimată să crească de la acest nivel.

Preferinţele românilor se îndreaptă către fotbal, din punct de vedere al audienţei, cu şapte din opt programe fiind meciuri de fotbal, în 2005. TVR1 are cel mai mult de câştigat din această situaţie, pentru că are dreptul de a difuza cele mai importante meciuri de fotbal.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb