Transportul rutier de persoane, gestionat conform legii 92/2007 de către Consiliile Judeţene, riscă să intre în colaps de la finalul acestui an, din cauza unei legislaţii care nu ţine cont de realităţile curente economice şi sociale ce afectează acest domeniu de activitate şi care încalcă regulamentul european în materie de servicii publice de transport, arată, într-un comunicat de presă, reprezentanţii Federaţiei Operatorilor de Transport din România (FORT).
Conform sursei citate, s-a ajuns la această situaţie din cauza lipsei de intervenţie a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, pe fondul legislaţiei dificile şi pline de capcane, în raport cu care FORT s-a manifestat ca organizaţie patronală, în nenumărate rânduri alături de un număr semnificativ de Consilii Judeţene.
"Consiliile Judeţene ce s-au încumetat să pună în aplicare prevederile legislative prost gândite şi elaborate, se află acum în imposibilitatea de a respecta termenele impuse riscând totodata să încalce grav legislaţia privind achzitiile publice, dar şi Regulamentul CE 1370/2007 privind serviciile publice de transport. Ne mai despart numai trei săptămâni de momentul în care, intră în vigoare prevederile OUG 70/2020, cap. XV - Măsuri privind transportul rutier judeţean de persoane şi transportul elevilor - ce menţionează la articolul 66 punctul 1 faptul că programele de transport judeţene, îşi pierd valabilitatea începând cu data de 31.12.2021 şi coroborat faptului că procedurile privind atribuirea de noi contracte nu vor fi finalizate până la această dată, rezultă în mod cert că transportul regulat de pasageri intră într-un blocaj fără precedent chiar în noaptea dintre ani. În lipsa unei intervenţii urgente a Guvernului/Ministerului Dezvoltării, anul nou va debuta fără servicii de transport regulat de pasageri în traficul judeţean, deplasarea pasagerilor în interiorul judeţelor ţării devenind astfel imposibilă", afirmă Augustin Hagiu, preşedintele FORT.
El a precizat că situaţia respectivă a fost prezentată în ultimul an, în repetate rânduri, ministrului Dezvoltării, Cseke Attila, fără însă ca acesta din urmă să iniţieze măsurile legislative ce trebuie aprobate şi să pună presiune asupra reprezentanţilor administraţiei publice din teritoriu cu privire la organizarea rapidă a procedurilor de atribuire a noilor contracte de transport persoane.
Surse din piaţa transportului rutier de persoane susţin pentru ziarul BURSA că situaţia nu este atât de gravă atât timp cât preşedinţii consiliilor judeţene din ţară le-au transmis operatorilor de transport şi Ministerului Dezvoltării că actualele contracte vor fi prelungite până în anul 2023, urmând ca în perioada următoarea să fie găsită o soluţie comună privind gestionarea acestei activităţi. Aceleaşi surse au precizat că în piaţa de transport de persoane au apărut probleme în momentul în care deţinătorii de licenţe de transport judeţean au dorit să efectueze şi transport interjudeţean.
Amintim că, la finalul sezonului estival, operatorii de transport rutier de persoane au atras atenţia cu privire la faptul că firmele care au câştigat atribuirile de trasee, în baza OUG 51/2019, urmau să fie excluse din piaţă, în fiecare judeţ, deşi aveau licenţe valabile până în anul 2023. Acest lucru este posibil deoarece anul trecut, profitând de pandemie, parlamentarii au votat o modificare a acestei OUG, pentru a lăsa exclusiv la mâna conducerii fiecărui consiliu judeţean decizia înlocuirii transportatorilor, sub pretextul implementării Regulamentului european 1370/2007.
Operatorii de transport susţin că regulamentul respectiv nu se referă la traseele comerciale, din care se scot bani, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenţii, astfel încât să nu rămână zone din ţară neacoperite de transportul rutier. Patronatele transportatorilor au arătat că Parlamentul a modificat legea de implementare a regulamentului european, astfel încât să fie eliminaţi din piaţă companiile care au câştigat atribuirile de trasee şi care operează acum, având licenţă până în anul 2023, iar în locul lor să vină alte firme care să fie subvenţionate de statul român.