Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) solicită autorităţilor reducerea TVA pentru serviciile de transport, suspendarea taxelor de drum şi reducerea gradului de împovărare fiscală în privinţa salariilor pentru a creşte salarizarea în acest sector de activitate, conform Agerpres.
95% dintre operatorii de transport care şi-au redus activitatea de la debutul stării de urgenţă au optat pentru soluţia şomajului tehnic însă acum majoritatea regretă această acţiune şi spun că nu pot face faţă lunilor care urmează.
Pe de altă parte, marea majoritate a transportatorilor acuză faptul că programul IMM Invest a fost prost gândit, lipsit de transparenţă şi echilibru, în condiţiile în care nici măcar 10 % din firmele membre FORT nu au putut trece în etapa finală pentru a accesa sumele necesare continuării activităţii.
"Analiza la zi a transporturilor rutiere de mărfuri şi de pasageri în trafic naţional şi internaţional ne arată o prăbuşire dramatică a afacerilor din domeniu, în contextul problemelor economice şi sociale generate de evoluţia pandemică, de contextul legislativ autohton şi european, dar mai ales de erorile grave în abordarea guvernamentală a măsurilor sectoriale, ce lipsesc cu desăvârşire", precizează sursa citată.
Potrivit transportatorilor, la cinci luni de la declanşarea pandemiei, transportul internaţional de mărfuri, cel mai mare exportator de servicii din industria transporturilor, se confruntă cu o scădere a volumelor mărfurilor transportate cu aproximativ 50% în raport cu anul 2019. De asemenea, tarifele medii practicate în acest sector au scăzut cu 10% faţă de perioada similară a anului trecut.
Mai mult, noile prevederi ale Pachetului de mobilitate, în special cele aplicabile din luna august a acestui an (spre exemplu întoarcerea, odată la 4 săptămâni la locul de reşedinţă al conducătorului auto) vor provoca o creştere artificială a costurilor operaţionale în medie cu minim 20%, imposibil de gestionat de către companiile de transport intracomunitar, se menţionează în comunicat.
"A început migraţia firmelor de transport către ţările Europei de Vest, în special către Germania, Austria, Belgia, Spania şi Olanda în încercarea de a menţine valabile contractele cu clienţii transporturilor intracomunitare. Exodul şoferilor către ţările vestice continuă, pe fondul instabilităţii şi volatilităţii companiilor autohtone dar şi din cauza instabilităţii sociale şi economice din ţara noastră. Europa de Vest are un deficit total de cel puţin 500.000 de şoferi profesionişti, numai Anglia având un minus de 60.000", se mai arată în documentul citat.
În transportul internaţional express (2,4-3,5 tone) se lucrează la capacitate redusă, în medie cu 50% mai mică faţă de perioada similară a anului trecut, jumătate din flote fiind în parcări.
Per total, transportul rutier internaţional de mărfuri este afectat şi de creşterea costurilor operationale în medie cu 8% pentru fiecare cursă în parte, cauzată în special de haosul timpilor de conducere, provocat de modificarea rutelor de transport respectiv de blocajele din frontiere.
În ceea ce priveşte transportul internaţional de pasageri, comunicatul aminteşte blocarea în procent de 100% a curselor turistice intracomunitare şi scăderea de 90% a curselor turistice externe cu clienţi români.
"Cursele regulate de pasageri în trafic internaţional - după un restart mult aşteptat la începutul lunii mai pe fondul deblocării lor, din nou în scădere dramatică - minus 70% faţă de perioada similară a anului trecut. Nu mai există pasageri către România, ceea ce presupune ca returul se face cu maxim 20% din locuri ocupate", precizează FORT.
Transportatorii acuză, de asemenea, pirateria cu pasageri şi coletărie care a afectat drastic sectorul.
Pe segmentul transportului naţional de mărfuri, scăderea volumelor a fost cu aproximativ 20%, în condiţiile în care România are cele mai mici tarife practicate într-o tară europeană cu excepţia Bulgariei, în scădere în ultimele cinci luni. Totodată, s-a constatat o orientare a clienţilor către capacităţi mai mici de transport în vederea optimizării costurilor.
În ceea e priveşte transportul naţional de pasageri, cel ocazional/turistic a înregistrat o scădere de peste 90% faţă de media semestrială a ultimilor ani în timp de în transportul regulat interjudeţean de pasageri se lucrează la capacitate de maximum 30%.
Şi pe acest segment, FORT acuză, pe de-o parte, concurenţa neloială din partea companiilor de transport aparţinând autorităţilor locale sau asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară şi, pe de altă parte, haosul legislativ şi presiunea uriaşă din partea autorităţilor.
O reducere semnificativă a numărului de pasageri, cu peste 60% faţă de perioada similară a anului trecut, a fost consemnată în transporturile de tip transfer aeroport, mai spun transportatorii.