Franchwise: Antreprenorii români se tem să îşi extindă afacerile în alte ţări

S.B.
Companii / 28 februarie

Franchwise: Antreprenorii români se tem să îşi extindă afacerile în alte ţări

Brandurile româneşti ar avea un succes răsunător în alte ţări, dar încă cei mai mulţi antreprenori au reţineri în a-şi extinde afacerile internaţional. Totuşi, interesul antreprenorilor pentru extindere prin francizare pe noi pieţe a început să crească, predominant pentru ţări din Uniunea Europeană, unde regimul fiscal este mai prietenos.

Cele mai multe tipuri de afaceri care se extind internaţional sunt din HoReCa şi retail, iar recent din sectorul de servicii, potrivit Franchwise, cea mai mare companie de consultanţă de francizare internă şi externă din România.

În timp ce piaţa de franciză din România s-a format prin importul masiv de branduri internaţionale, peste 65% din brandurile din piaţă fiind internaţionale, brandurile româneşti se extind tot mai des pe pieţe externe.

"Sprijinim tot mai mulţi antreprenori români în a accesa noi pieţe pentru dezvoltarea firmelor prin francizare, ajutându-i în întreg procesul de analiză şi lansare pe pieţele respective. Deşi uneori vedem o temere a antreprenorilor din România legată de expansiune, pentru că nu suntem cultural setaţi sa fim expansionisti, a început să se dezvolte destul de activ extinderea pe noi pieţe. Cel mai des sesizăm un interes crescut al antreprenorilor în ceea ce priveşte expansiunea internaţională în principal în ţări din Uniunea Europeană unde trăiesc români, dar şi pentru că în aceste ţări legislaţia este armonizată, protecţia de brand este foarte uşoară şi distanţele geografice sunt relativ mici. De asemenea, cu o atmosferă favorabilă pentru afaceri şi o abordare proactivă a politicilor guvernamentale în privinţa facilităţii de a înfiinţa şi de a conduce o afacere, Dubai şi Arabia Saudită vor deveni puncte atrăgătoare pentru antreprenorii români. Cu o fiscalitate prietenoasă şi un climat de afaceri stabil, aceste pieţe sunt destinaţii ideale pentru extinderea afacerilor", explică Raluca Voicu, co-fondator Franchwise.

În ceea ce priveşte domeniul de activitate, cel mai des, companiile cu activitate fizică sunt cele mai atrase de dorinţa de a scala prin francizare, fie local, fie internaţional. În general, afacerile din HoReCa, food and beverage şi retail, odată ajunse la maturitate în România, încep să se extindă pe pieţe externe. Printre cele mai cunoscute branduri din România care au ales să intre pe noi pieţe prin francizare sunt 5togo, SaladBox, Tucano Coffee, French Revolution, Tudor Tailor, Made by Society, Sophia Home Deco.

Cum se poate extinde un brand românesc în străinătate: ce trebuie să ştie antreprenorii

Pregătirea pentru internaţionalizare, deşi este poate cea mai administrativă şi puţin plăcută parte, este cel mai important pas în procesul de extindere internaţională. Potenţialii parteneri din pieţele externe au în general un nivel de experienţă în francizare mult superior investitorilor individuali din România. Astfel, dacă partenerul îşi va da seama foarte rapid de acest lucru, şansele antreprenorului român de a ajunge la o colaborare scad spre zero.

"Multe afaceri din România abordează expansiunea într-o metropolă şi o ţară nouă cu aceleaşi instrumente, procese şi pregătire la fel cum ar deschide un nou magazin într-un oraş din România, fiind desigur o alegere greşită. Pregătirea pentru a deschide o franciză într-o nouă piaţă constă în stabilirea structurii de franciză - vorbim de masterfranciză, vorbim de potenţiale parteneriate (joint venture), cât şi de franciză simplă. Zona legislativă este foarte importantă în pregătire, adică să poţi înţelege care sunt jurisdicţiile în care mergi, care sunt diferenţele şi asemănările din punct de vedere legislativ şi cum poţi să construieşti structura care să îţi ofere protecţie pentru brandul tău. În general, aproximativ 80% din procesul de pregătire pentru extinderea în străinătatea poate fi rezolvat încă din România, însă este absolut nevoie de un consultant în ţara şi oraşul în care antreprenorii români doresc să îşi extindă afacerile", explică Raluca Voicu, co-fondator Franchwise.

Următorul pas din procesul de francizare îl reprezintă selecţia partenerilor şi negocierea contractelor de colaborare, atunci când antreprenorul român începe să vândă afacerea. Este nevoie să se calibreze pe profilul pe care îl caută, dar şi cum se poziţionează în negociere şi să aibă consultanţă de la un specialist cu experienţă în parteneriate internaţionale. De asemenea, este important să aibă acces la o reţea de parteneri internaţionali. Ca parte din Franchise Pool International, compania Franchwise oferă acces direct antreprenorilor români la o reţea de consultanţi independenţi care cunosc specificul şi cultura ţării respective şi care au ca scop asistarea brandurilor în scalarea la nivel internaţional.

Pentru a ajuta brandurile româneşti să intre pe noi pieţe, Franchwise organizează, pe 29 februarie, Go Global, un workshop intensiv de francizare internaţională, prin care antreprenori vor afla cum să se îndrepte spre succesul global.

De ce aleg companiile să se extindă internaţional - sfaturi de antreprenori consacraţi

Extinderea brandurilor româneşti în noi ţări are loc atât ca urmare a atingerii unui nivel maxim de creştere în România căutând noi zone de dezvoltare, dar şi ca dorinţă de a testa noi limite, de a avea noi provocări şi de a ajunge branduri internaţionale.

Totodată, există un interes crescut şi din partea investitorilor străini pentru braduri româneşti. Mai mult, ca ultimă tendinţă, apar afaceri în România care sunt gândite global încă din prima zi , fiind în ADN-ul lor să exploreze noi pieţe si teritorii.

În opinia lui Radu Savopol, fondatorul al lanţului de coffee shop-uri 5 to go, în procesul de francizare externă, contează foarte mult etapa în care se face expansiunea. "Dacă doreşte să se extindă internaţional, este important să pornească la drum cu un consultant care să asigure o piaţă stabilă, să ofere mai multe variante de dezvoltare, fie printr-o master franciză, fie printr-o dezvoltare directă în ţara respectivă. Am reuşit să dezvoltăm cu o master franciză în Ungaria, dar până atunci am testat mai multe modele de parteneriate în Franţa, Belgia sau Anglia, unde am învăţat diverse lucruri despre ţările respective şi unde am mers cu un lanţ de donuts", spune Radu Savopol.

Totodată, Alin Copîndeanu, CEO şi co-fondator Tudor Tailor, companie specializată în realizarea de costume made to measure pentru bărbaţi, subliniază cât de importantă este colaborarea cu un consultant în francizare şi extindere internaţională încă de la început atunci când antreprenorii români iau în calcul să treacă graniţele României cu propriile afaceri.

"Pe lângă faptul că te va ajuta să-ţi structurezi foarte bine manualele operaţionale, te va ajuta şi în alegerea modelului de business. Experienţa unui consultant depăşeşte zona teoretică şi te ajută şi cu exemple practice, punctând atât aspectele pozitive, cât şi limitările sau riscurile acestui tip de dezvoltare. Noi ne-am propus, încă de când am început business-ul în 2010, să depăşim graniţele ţării şi să devenim un brand internaţional. Am avut mereu dorinţa să ne dezvoltăm, aşa că lucrurile s-au mişcat destul de natural. Procesul a fost unul plăcut şi îl recomand oricărui antreprenor care caută dezvoltarea internaţională. În ziua de azi este destul de uşor să te urci în avion şi să mergi să validezi o locaţie sau un partener în afara ţării. Tehnologia ajută foarte mult în tot procesul, iar cu ajutorul unor consultanţi potriviţi vei filtra mai bine partenerii şi vei pune la punct un contract şi un parteneriat solid", spune antreprenorul.

Ruslan Cojocaru, fondator Tucano Coffee, subliniază că este important ca antreprenorii români să aleagă viitorul consultant de francizare cu experienţă pe piaţă şi să aibă cazuri de succes, dar să şi cunoască mindsetul, piaţa şi partea legislativă din ţara în care urmează să intre brandul. În cazul Tucano Coffee, brandul a fost solicitat în pieţe externe. "Noi am început când coffee shop-urile nu erau atât de populare şi cred că a mai contat şi diaspora de basarabeni şi de români din diverse ţări. Nu a fost o strategie să mergem în Kârgâstan - nu am analizat piaţa, a fost mai degrabă o alegere intuitivă", spune antreprenorul.

În acelaşi timp, Florin Panaitescu, co-fondator French Revolution, spune că este importantă stabilirea unei strategii pornind de la definirea conceptului de business (obiectul francizării) până la modelul cel mai viabil şi locaţii geografice. "Am învăţat împreună cu Franchwise să evaluăm mai bine cele mai importante calităţi la un potenţial partener, anume cât de bine suntem aliniaţi pe valori, principii de etică de business şi execuţie fără compromisuri. Sumarizând, Franchwise creează un cadru coerent de abordare a organizării francizării (documentare riguroasă şi strategie), a modului în care sunt selectaţi potenţialii parteneri, dar şi a discuţiilor cu aceştia (interviuri şi discovery days)", spune Florin Panaitescu, co-fondator French Revolution, despre extinderea prin franciză.

Reprezentanţii Franchwise subliniază că românii ar trebui să aibă mai mult curaj pentru a îşi extinde afacerile, în special pe pieţe internaţionale. Astfel, se resimt progrese în ce priveşte calitatea businessurilor şi consideră că România are o pepinieră de campioni de business care vor ieşi cu succes pe plan internaţional.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb