Am vorbit în articolul precedent despre necesitatea şi avantajele creării unui plan de afaceri chiar şi în cazul în care este vorba despre achiziţionarea unei francize. După cum se spune, dacă planifici dinainte, multe dintre probleme se pot evita încă înainte ca acestea să apară.
Forma şi ce conţine planul de afaceri depind de la caz la caz, dar anumite elemente se regăsesc în orice plan. Astfel, putem vorbi de o prezentare a afacerii, a produsului/serviciului pe care aceasta îl comercializează şi de piaţa pe care va activa viitoarea unitate francizată.
Planul de marketing - Este un alt element foarte important, alături de cele prezentate mai sus. De obicei, francizorul este cel care creează strategia de marketing şi aspectele privind marketing-ul şi publicitatea ce ar trebui acoperite de către contractul de franciză. Faptul că sis-temul respectiv de franciză va trebui implementat pe o piaţă locală ce îşi are specificaţiile sale însă, face necesară includerea unui astfel de plan de marketing şi în planul de afaceri al francizatului.
În acest capitol se identifică avantajele competitive ale produsului/serviciului, precum şi clientul-ţintă. Această parte trebuie să răspundă la întrebări precum: cine este cel mai probabil că va cumpăra bunurile şi serviciile dvs., care este segmentul potenţial de piaţă, cum vă puteţi menţine şi extinde baza de clienţi, care sunt strategiile de stabilire a preţurilor, s.a.m.d. Includeţi explicaţii privind valoarea pe care o va avea noul produs/serviciu în ochii clientului şi, bineînţeles, planurile detaliate pentru realizarea marketing-ului şi publicităţii pentru afacere în zona unde veţi activa.
Planul financiar sau proiecţiile financiare - Înainte de semnarea contractului de franciză, francizorul vă va prezenta proiecţiile şi estimările financiare ale afacerii, în general însă şi vor fi doar o parte din proiecţiile dvs.. Planul dvs. de afaceri va conţine estimările dvs. pentru afacerea pe care o veţi conduce.
În primul rând, creaţi acest plan la modul cel mai realist cu putinţă, planificându-vă un buget care să acopere costurile de demarare a afacerii (taxa de franciză, preţul de achiziţionare a spaţiului unde va activa unitatea dvs., costurile de amenajare a spaţiului, etc), precum şi costurile de operare pentru o anumită perioadă de timp, în general se propune până în momentul în care balanţa de venituri/cheltuieli se echilibrează. Repet, aceste proiecţii trebuie să fie realizate într-o notă foarte rezervată, deoarece este imposibil de prevăzut întârzierile sau problemele ce pot apărea pe neaş-teptate tot timpul de-a lungul procesului de demarare a unei afaceri.
Pentru realizarea acestui capitol, întrebaţi-vă: de câţi bani, în efectiv, dispuneţi; de câţi bani aveţi nevoie pentru a achiziţiona franciza; de câţi bani aveţi nevoie ca să demaraţi afacerea; de câţi bani aveţi nevoie ca să rămâneţi în afaceri, ş.a.m.d. Când analizaţi sumele de bani de care dispuneţi, mai ales dacă este vorba de obţinerea acestora prin finanţări sau împrumuturi, asiguraţi-vă că vă puteţi baza pe aceste sume şi că nu este vorba doar despre promisiuni verbale şi nimic mai mult. De asemenea, analizaţi foarte "la rece" necesităţile de finanţare incluzând un capital de lucru suficient care să acopere planurile iniţiale de marketing precum şi pierderile operaţionale.
Procesul de detaliere a acestor informaţii, chiar şi în cazul în care nu apelaţi la împrumuturi sau finanţări, vă va pregăti mai bine pentru ce s-ar putea întâmpla când demaraţi afacerea şi aceasta devine funcţională. Bugetul de operaţiuni va indica cu ce cheltuieli vă veţi confrunta şi cum le veţi acoperi. Se recomandă, în general, ca proiecţiile să acopere o perioadă de timp pornind de la 6 luni de activitate până la cinci ani. Bineînţeles, odată cu trecerea timpului, datele se vor schimba. Acest capitol al planului de afaceri se referă şi la sistemul de contabilitate folosit şi de control al inventarului. În cazul francizei, francizorul poate solicita uti-lizarea în mod exclusiv a unui anumit sistem de contabilitate şi de ţinere a inventarului.
Planul de management - Francizorul vă va furniza informaţii complete despre procedurile de operare, vă va da manualele operaţionale şi alte materiale informative, vă va asigura training (iniţial şi continuu) precum vă va oferi şi asistenţă pe tot parcursul derulării afacerii. Planul de management trebuie să detalieze fişele de post pentru poziţiile cheie în conducerea noii afaceri, ce sarcini revin managerilor şi cum vor acţiona aceştia, precum şi date privind angajarea personalului şi modul de training al acestuia. Planul dvs. ca francizat, însă, trebuie să cuprindă date adaptate zonei în care va funcţiona afacerea dvs, precum şi modul în care intenţionaţi să faceţi angajările, nivelul de salarizare şi beneficiile pe care le veţi oferi acestora.
Anexe - Acestea cuprind tot ce nu este cuprins în capitolele anterioare, dar şi toate actele sau copiile după actele necesare evaluării planului de afaceri şi/sau care susţin informaţiile cuprinse în plan, fie oferă informaţii suplimentare care nu au fost incluse până acum. Aceste documente pot fi CV-urile angajaţilor, copie după contractul de franciză, copie după contractul de cumpărare/închiriere a locaţiei, documente contabile, scri-sori de intenţie ale fur-nizorilor de marfă, toate documentele oferite de francizor etc.
Corina Driga
franchise consultant
imooffice@gmail.com
www.fbb.ro