Am vorbit în articolul precedent despre anumite "semnalmente" care vă pot ajuta să recunoaşteţi dacă franciza pe care o vizaţi a o achiziţiona este o afacere cinstită sau o falsă franciză. Dar ce faceţi dacă aces-te "semnalmente" nu sunt atât de evidente? Cum vă puteţi da seama dacă aveţi de-a face cu o falsă franciză?
După cum am mai spus şi în alte rânduri, a vă informa cu privire la toate aspectele unei francize, a "investiga" afacerea respectivă vă scuteşte de foarte multe probleme. Cum obţineţi informaţii? Căutaţi-le pe Internet, în presă, întrebaţi şi discutaţi cu actuali şi foşti francizaţi ai reţelei respective, eventual, dacă puteţi, discutaţi şi cu clienţi ai afacerii respective, dar, ca şi în cazul francizaţilor, solicitaţi să discutaţi cu cei cu care doriţi dumneavoastră să discutaţi, nu cu cei desemnaţi de francizor. Şi, verificaţi şi con-fruntaţi între ele infor-maţiile res-pective. Căutaţi confir-mări.
Puteţi începe cu produsul sau serviciul comercializat de către compania respectivă. Este produsul sau serviciul de bună calitate? Este invenţia sau inovaţia proprie a companiei, există patente de invenţie pentru produsul respectiv? Ce garanţii se oferă pentru produsul respectiv, cam de câte ori pe an trebuie reparat, în mod obişnuit, sau înlocuit? Ce spun consumatorii cu privire la produsul sau serviciul respectiv, cum se poziţionează pe piaţă şi care este evoluţia pieţei produsului/serviciului res-pectiv? Există restricţii sau o legislaţie privind utilizarea pro-dusului sau prestarea ser-viciului?
Şi fiindcă am vorbit despre piaţa produsului/serviciului, există aşa ceva? Asiguraţi-vă că există cerere pentru ce urmează să vândă compania dumneavoastră şi, mai mult, informaţi-vă cu privire la celelalte companii care oferă deja în zona respectivă produsul sau serviciul (în cazul în care nu este vorba despre un produs sau serviciu complet nou). Ceea ce va fi concurenţa dumneavoastra satisface complet cererea pentru produsul/serviciul respectiv sau mai este loc şi pentru dum-neavoas-tră?
Când veţi discuta cu cel care poate va fi viitorul dumneavoastră francizor, acesta vă va face multe promisiuni şi vă va da tot felul de asigurări că afacerea dumneavoastră va avea profituri mari etc. Nu vă lăsaţi ameţiţi de vorbe frumoase, analizaţi aceste promisiuni, eventual discutaţi cu un contabil şi comparaţi cifrele la care s-ar ridica profiturile promise cu profiturile obţinute de cei care vând produse/servicii similare pe piaţa vizată de dumneavoastră. Discutaţi cu concurenţii direcţi ai afacerii respective, dacă aveţi posibilitatea. Când vorbiţi cu francizaţii deja existenţi ai afacerii, abordaţi şi acest subiect, aflaţi câţi dintre ei au obţinut profiturile promise.
Când aţi ajuns la subiectul "taxa de intrare în sistem", cereţi să vi se explice exact şi detaliat ceea ce veţi primi în schimbul banilor pe care îi veţi da. Asiguraţi-vă că toate acestea sunt cuprinse în contract şi că primiţi ceva pentru fiecare dolar, euro sau leu pe care îl daţi. Produsul sau echipamentele pe care vi le furnizează francizorul vă sunt oferite la un preţ care vă permite să îl vindeţi sau să îl folosiţi şi să aveţi şi profit?
De asemenea, interesaţi-vă cu privire la toate restricţiile privind activitatea pe care urmează să o desfăşuraţi. De la ce furnizori puteţi cumpăra marfă sau echipamente, în ce zonă geografică puteţi vinde şi aşa mai departe. Francizorii adevăraţi impun reguli rigide privind vân-zările, realizarea marke-ting-ului şi controlul calităţii.
La fel, solicitaţi să vi se explice în ce va consta suportul şi asis-tenţa pe care vă promit că vi le vor acorda. Unele companii oferă contact permanent prin intermediul Internetului, altele, un număr de telefon special creat pentru francizatul în cauză. Alţi francizori se deplasează la sediul francizatului, pe când alţii, cer ca francizatul să vină la sediul lor. De asemenea, cereţi-le să vă prezinte detaliat ce altceva vă mai oferă: training, asis-tenţă în alegerea locaţiei, asistenţă financiară etc. Asiguraţi-vă că toate acestea sunt cuprinse în contract, de asemenea. Tot ce vi s-a promis verbal trebuie să fie şi înscris în contract, altfel francizorul, oricât de mult ar fi de bună credinţă, tot nu va putea fi obligat să facă mai mult decât ceea ce este stipulat în contract.
În plus, solicitaţi sau aflaţi nume ale celor care au investit în afacere, precum şi nume de clienţi. Aflaţi informaţii care au interacţionat cu francizorul şi cu compania acestuia. Verifi-caţi, pe cât se poate, dacă firma respectivă a fost sau este implicată în procese. Dar, cel mai important - citiţi cu atenţie contractul, asiguraţi-vă că aţi înţeles absolut tot ce este înscris în acest document şi, la nevoie, consultaţi-vă cu un avocat care să vă explice clauzele şi ter-menii şi să vă clarifice orice neînţelegeri.